شناسهٔ خبر: 22093417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار قیزیل آوردا:

قزاقستان میزبان همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری اقتصادی شد

R41358/P1377/S6,74/CT11

استاندار قیزیل آوردا قزاقستان با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی کشورهای آسیای میانه، گفت: قزاقستان میزبان همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری اقتصادی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، کرمبک کوشابایف عصر امروز در نشست مشترک هیئت دولتی و بخش خصوصی مازندران و قیزیل آوردا قزاقستان  در اتاق بازرگانی ساری‌ اظهار داشت: قزاقستان از لحاظ وضعیت اجتماعی و صنعتی حرف نخست را در میان کشورهای مشترک المنافع می‌زند و در سرمایه‌گذاری خارجی در آسیای میانه نیز در 26 سال اخیر 85 درصد سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به قزاقستان بوده است.

وی افزود: سفرها و مراودات دو طرف تاثیر به سزایی در گسترش تجارت میان دو کشور دارد که تلاش داریم موانع را رفع کنیم و شاهد توسعه تجارت میان دو کشور و دو استان مازندران و قیزیل آوردا باشیم.

کوشابایف تصریح کرد: در زمینه کشت برنج و صادرات این محصول قزاقستان در حال حاضر سالانه سه میلیون تن برنج را صادر می‌کنند که یک میلیون تن به ایران صادر می‌شود.

وی گفت: 14 و 15 نوامبر، همایش بین المللی سرمایه‌گذاری اقتصادی در قزاقستان برگزار که از معاون استاندار و هیئت همراه دعوت می‌شود.

توسعه کشت فراسرزمینی

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت: استان قیزیل آوردا قزاقستان همانند مازندران در بخش کشاورزی نقش مهمی داشته که می توانیم توسعه تجارت را داشته باشیم.

عبدالله مهاجر افزود: در زمینه فراسرزمینی مازندران آمادگی دارد برای کشت برنج به استان قیزیل آوردا اقدام کند.

وی تصریح کرد: مازندران آمادگی و جدیت کامل دارد برای توسعه تجارت و صادرات و واردات گام بردارد که بایدبه تفام نامه‌ها توجه شود.

مهاجر تصریح کرد: مازندران در ششماهه امسال چهار میلیون دلار صادرات به قزاقستان داشته که با اجرای دقیق تفاهم و حمایت از تجار خصوصی می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم.

وی گفت: توسعه تجارت زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که دو طرف به تعهدات خود عمل کنند. نبود شعبات بانکی جهت تهیه ارز و پول نقد یکی از مشکلات تجار در قزاقستان بوده که مشکلات بانکی و گمرکی باید رفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: سفرهای نمایندگان استان فرصتی است تا به تجارت رونق دهیم که نخستن باید مشکلات رفع شود سپس به فکر توسعه تجارت باشیم و بتوانیم مشکلات واردات و صادرات را رفع کنیم.

مهاجر گفت: برنج مازندران از قابلیت خوبی برخوردار بوده که می‌تواند در زمینه تامین برنج، طیور و مرکبات قیزیل آوردا با جدیت وارد شویم.

وی افزود: سال گذشته پروتکلی میان اتاق‌های بازرگانی دو استان برگزار که متاسفانه انجام نشد و انتظار داریم بندهای قابل توجه عملی شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: این استان آمادگی صادرات میوه و برنج مازندران به قزاقستان را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما