شناسهٔ خبر: 22093344 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گره از کار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در همدان باز شد

همدان- ایرنا- مدرسه استثنایی «بنفشه» یگانه مرکز آموزشی دانش آموزان مبتلا به اوتیسم همدان، سالها از وجود مشکلاتی همچون استهلاک بنای ساختمان رنج می برد و این موضوع تاثیرات منفی در حوزه آموزش استثنایی همدان به دنبال داشت؛ اما گره این مشکل با مصوبه شورای آموزش و پرورش استان باز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا اوتیسم (Autism) یا 'در خود ماندگی' نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و علائم این اختلال توانایی های گفتاری و ارتباطی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در حقیقت بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر می گذارد و تا پیش از سه سالگی در کودک بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است.
اوتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه و در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری همراه است و می توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا، به صورت های گوناگون و با شدت های متفاوت خود را نشان می دهد.
کودکان مبتلا به اتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند و این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد.
در این کودکان حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود.
تاخیر در گفتار، تکرار طوطی وار، ارتباط چشمی کم، علاقه کم در برقراری ارتباط با هم سن و سالان، نبود نشانه های بازی های تخیلی، علاقه به قسمت های خاصی از یک اسباب بازی و یا وسیله، اصرار بر یکنواختی، مشکل در بیان نیازها، خنده و گریه بی دلیل، علاقه به تنهایی، کج خلقی و بهم ریختگی ناگهانی، احساس ناراحتی در صورت در آغوش گرفتن، انجام بازی های غیرعادی، چرخاندن اشیا، نداشتن احساس درد و یا حساسیت بیش از حد به آن، بیش فعالی و یا نداشتن تحرک کافی و بی توجهی به اسم خود و یا دستورات دیگران با وجود سلامت شنوایی از جمله علائم اختلال اوتیسم است.
به گفته کارشناسان از هر 60 تا 70 تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است و آمارها نشان می دهد 2 هزار کودک در ایران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند که برای تحصیل و آموزش به فضاهای خاصی نیاز دارند و محل تحصیل این کودکان که با روش های معمول آموزشی آموزش پذیر نیستند، باید با شرایط و استانداردهای مشخصی همراه باشد تا پوشش تحصیلی این طیف از دانش آموزان به درستی انجام شود.
در این راستا در استان همدان یک مدرسه برای این دانش آموزان در نظر گرفته شده است اما سن زیاد بنا، مسکونی بودن فضا و مطابق نبودن با استاندارهای لازم برای آموزش کودکان اوتیسم موجب شده این مکان برای تحصیل این کودکان مناسب نباشد و نامناسب بودن این فضای آموزشی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم را با نگرانی هایی همراه کرده است.
رسیدگی به این موضوع که به دغدغه مسئولان آموزشی استان همدان تبدیل شده است، امروز (دوشنبه) به عنوان دستور کار اصلی شورای آموزش و پرورش استان همدان مورد بحث و تبادل نظر مسئولان قرار گرفت و مصوبه اصلی این شورا را به خود اختصاص داد.

***مدرسه استثنایی دانش آموزان اوتیسم همدان متناسب با شرایط این کودکان نیست
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان در این خصوص گفت: کودکان اوتیسم یا درخود مانده به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند، رفتارهای نامتعارف داشته و از ارتباط چشمی پرهیز می کنند.
پروین قربانی افزود: در حال حاضر این طیف از دانش آموزان در استان همدان در مدرسه ای مشغول به تحصیل هستند که فضای آموزشی مناسبی برای این دانش آموزان نیست و این فضا موجب بی رغبتی خانواده ها برای ثبت نام کودکان اوتیسم و در نتیجه کاهش پوشش تحصیلی کودکان اوتیسم در استان شده است.
وی ادامه داد: فضای این مدرسه بسیار فرسوده است و از آنجا که این فضا از تجمیع چند خانه سازمانی ایجاد شده، امکان تعمیرات اساسی در آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه باید با استانداردهای خاصی احداث شود تا معلمان و مربیان مدرسه به کل فضای آموزشی، اشراف و دید کافی داشته باشند اما این مرکز فاقد این ویژگی بوده و محدودیت هایی را برای مسئولان مدرسه ایجاد کرده است از طرفی فضای کهنه و مستهلک آن موجب شده خانواده های دارای فرزند اوتیسم به هنگام مراجعه به مدرسه از سپردن فرزندان خود به آنجا خودداری کنند.
وی خواستار جایگزینی این مدرسه با یک مرکز استاندارد شد و گفت: برای آموزش کودکان طیف اوتیسم نیاز به یک اتاق تاریک برای آموزش برخی مطالب، یک استخر کوچک برای آب درمانی و اتاق بازی برای بازی درمانی است که این مرکز هیچیک از این امکانات را ندارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با بیان اینکه در سال تحصیلی 96-97 قرار است 33 دانش آموز اوتیسم زیر پوشش تحصیلی در این مدرسه قرار گیرند گفت: در حال حاضر 46 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدرسه اوتیسم همدان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد تنها 27 نفر از آنها مبتلا به اتیسم بوده و مابقی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری هستند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان اوتیسم ، در کنار آنها در این مدرسه آموزش می بینند .
قربانی افزود: در سال 95 تعداد دانش آموزان استثنایی استان یک هزار و 483 نفر بود که 299 نفر از خدمات تلفیقی فراگیر استفاده می کنند و دانش آموزانی که دارای مشکلات ویژه یادگیری بودند و از خدمات آموزش و پرورش استثنایی استفاده می کردند یک هزارو 837 نفر بودند و در نهایت سه هزارو 619 نفر در 63 مدرسه ضمیمه و مستقل از خدمات آموزش و پرورش استثنایی همدان استفاده می کردند.

*** کمک سه میلیارد ریالی خیر همدانی برای ساخت مدرسه اوتیسم در همدان
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این باره گفت: در رابطه با موضوع این مدرسه با دانشگاه علوم پزشکی همدان نشست هم اندیشی برگزار شد که برآورد آنها بر این بود که تعداد کودکان مبتلا به طیف اوتیسم در استان همدان بیش از تعدادی است که هم اکنون در این مدرسه تحت آموزش قرار گرفته اند.
مصطفی خزایی افزود: اگر فضای مناسب تری برای آموزش دانش آموزان اوتیسم همدان اختصاص یابد، دانشگاه علوم پزشکی و انجمن اوتیسم استان حاضر به همکاری هستند و طبق برآورد این 2 مرکز، 110 دانش آموز برای تحصیل در این مدرسه در استان وجود دارد.
وی بیان کرد: چهارخانه سازمانی از خانه های خیابان هنرستان در محدوده دیباج به عنوان مدرسه 'بنفشه' در خدمت دانش آموزان اوتیسم است که اکثر دانش آموزان این مدرسه پسر هستند و برخی از خانواده هایی که دختران مبتلا به اوتیسم دارند تمایلی به حضور فرزندانشان در این مدرسه ندارند.
خزایی بیان کرد: در حال حاضر یک خیر همدانی سه میلیارد ریال برای ساخت فضای جدید آموزشی تقبل کرده است و اگر مابقی آن از طریق بودجه های ملی قابلیت جذب شود می توان مدرسه ای متناسب با نیازهای این دانش آموزان در استان احداث کرد.
وی با بیان اینکه فضای فعلی، یک خانه سازمانی قدیمی با حدود 60 سال قدمت است گفت: با مساعدت خیرین و انجمن اوتیسم استان همدان و جذب اعتبارات لازم می توان مرکز مستقلی برای این دانش آموزان ایجاد کرد.

*** کمبود فضاهای آموزشی برای دانش آموزان همدانی ملموس است
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان همدان نیز گفت: اگرچه در حال حاضر 18 طرح آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در استان در دست اجرا است اما کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح استان همدان ملموس است.
محمدرضا مرادی افزود: طرح احداث اردوگاه امیرالمومنین(ع) ویژه دانش آموزان استثنایی در منطقه عباس آباد همدان بعد از چندین سال تعطیلی دوباره به جریان افتاد و تلاش می شود در سال 97 بهره برداری شود همچنین در شهرک شهید بهشتی نیز یک طرح آموزشی در آستانه بهره برداری است.
وی ادامه داد: برای تعمیر و تجهیز ساختمان آموزشی مدرسه اوتیسم همدان سه میلیارد ریال تامین اعتبار شده است که از این محل می توان بخشی از مشکلات این مرکز را رفع کرد.

*** 140 کودک مبتلا به اوتیسم در استان همدان شناسایی شدند
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان نیز گفت: 140 کودک در طیف اوتیسم در استان همدان شناسایی شده اند و بیشترین آمار مربوط به شهر همدان و پس از آن ملایر و نهاوند است.
فریدالدین حجت الاسلامی گفت: در حال حاضر مرکز 'روزنه ' تنها مرکز تخصصی روزانه اختلال اوتیسم استان همدان است که تا سال گذشته به 35 کودک خدمات رسانی می کرد و که هم اکنون به 65 کودک افزایش یافته است.
وی ادامه داد: دومین مرکز تخصصی اوتیسم تا یک ماه آینده در ملایر و پس از آن سومین مرکز در شهر نهاوند راه اندازی خواهد شد.
وی بیان کرد: هم اکنون 23 کودک اوتیسم در شهرستان ملایر و 27 کودک در شهرستان نهاوند شناسایی شده اند.
وی تصریح کرد: 34 هزار معلول در استان همدان زیر پوشش اداره کل بهزیستی هستند که یک هزار و 222 مورد از آنها دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند.

***مدرسه جدید برای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم احداث می شود
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز با بیان اینکه 12 درصد از اعتبارات عمرانی استان به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: مصوبه امروز شورای آموزش و پرورش استان، ساخت یک مدرسه جدید با کمک خیرین برای تحصیل دانش آموزان مبتلا به طیف اوتیسم در همدان است.
محمد ابراهیم الهی تبار با تاکید بر ضرورت نوسازی و رفع مشکلات مدرسه فعلی دانش آموزان اوتیسم همدان اظهار کرد: جانمایی، پیمایش طرح و مراحل نخست ساخت مدرسه جدید با کمک سه میلیارد ریالی خیرین آغاز و تکمیل طرح با کمک مجمع خیرین مدرسه ساز و اعتبارات دولتی انجام می شود.
وی گفت: کار در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کار سختی است و جز با عشق به این کودکان نمی توان اهداف را پیش برد.
1181/2087
گزارش از الهام تدین**انتشار: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*

نظر شما