شناسهٔ خبر: 22093248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ایران جزو ۱۰ کشور پرمخاطره جهان است ایران جزو ۱۰ کشور پرمخاطره جهان است

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان بحران کشور با بیان اینکه کشور ایران جزو ۱۰ کشور پرمخاطره جهان است، گفت: آموزش‌های مدیریت بحران در سطح کشور باید جدی گرفته شوند.

به گزارش ایلنا، بهنام سعیدی امروز در کارگاه آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در سنندج، افزود: هر نقطه از کشور ما با خطر وقوع رویدادی چون زمین لرزه مواجه است به طوریکه بیش از ۹۰ درصد از پهنه ی سرزمین با خطر نسبی متوسط و یا بالای زلزله روبه رو است.

وی زلزله بم را به مثابه یک رویداد عظیم همراه با اثرات متناوب آن مورد توجه قرار داد و گفت: در این حادثه که ۲۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و بسیاری هم مجروح و بی سرپرست شدند نتیجه ی تنها ۱۲.۵ ثانیه لرزیدن زمین است ولی همچنان آثار و نتایج این رخداد تلخ به شکل روحی و روانی بر چهره ی این مردم رخ می نماید فلذا رسالت مسئولان و مدیران با در پیش گرفتن برنامه و مدیریت در قبال چنین حوادثی بیش از پیش خواهد بود.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور خطر وقوع سیل را دیگر مخاطره کشور برشمرد و اظهار داشت: بروز و ظهور و اثرات سیل نیز در کشور (به لحاظ ناپدید شدن انسان ها و مدفون شدن مساکن) به مراتب می تواند از زلزله هم بیشتر و گسترده تر باشد و نیز خشکسالی و گرد و غبار و طوفان هم از دیگر بلایای طبیعی کشور هستند که پیامدهای ناگواری را به دنبال دارند.

سعیدی به دو رویکرد و راهبرد جهت مدیریت اینگونه مخاطرات اشاره کرد و گفت: پیش بینی و پیشگیری مطلوب و مناسب همراه با مدیریت سازنده در بوجود آمدن رویکرد دوم که مبنی بر به حداقل رساندن میزان آثار سوء است می تواند موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: ژاپن از جمله کشورهایی است که مدام و پیوسته با بلایایی چون زلزله مواجه است اما با علم و فناوری و آموزش های مناسب به مردم و نیز وجدان کار توانستند بر این نخاطره فائق بیایند.

سعیدی به برخی فاکتور های مهم و اساسی برای مقابله با بحران نیز گریزی زد و افزود: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران بایستی مقوله آموزش را به عنوان جزء لاینفک زندگی در برنامه های خود بگنجانند و نیز نظارت بر فرایند های کار را تا پایان دنبال کنند.

وی قاطعیت در بیان و چابک بودن در تصمیم گیری‌ها را دیگر راهبرد متولیان ذکر کرد و گفت: طبق قانون به هنگام وقوع هر بحرانی استفاده از تمامی امکانات شهر برای کنترل و پیشگیری رخداد توسط مدیر بحران امری لازم و ضروری است و در کنار آن حفظ خونسردی و داشتن آرامش فکری و نیز وجود برنامه های هدفمند می تواند بحران فرارو را مطلوب تر مدیریت کند.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کشور ایران جزو 10 کشور پرمخاطره جهان است، گفت: افزون بر موارد مذکور شناسایی محیط های مستعد و برگزاری مانور نیز می‌تواند مثمرثمر باشد هرچند چنان‌که مدیریت مقوله بحران را بهتر مدیریت کنیم و آموزش بخشی به مردم که خود بهترین و نخستین امداد گران هستند را در دستور کار قرار دهیم در به حداقل رساندن بحران ها گام برداشته‌ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما