شناسهٔ خبر: 22092271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

روستای مزرعه نو اردکان همچنان پویا، جوان و مهاجر پذیر

روستای مزرعه نو اردکان به واسطه زیبایی و پویایی که دارد توانسته است مهاجر معکوس داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش اردکان گویا؛ یکی از روستاهای شهرستان اردکان در استان یزد که فاصله آن تا شهر اردکان 55 کیلومتر و تا یزد مرکز استان 110 کیلومتر  مزرعه نو روستایی زنده و در حال حرکت رو به جلو و  به گواه تاریخ آن و آنچه دیده می شود روستایی جوان با قدمتی حدوداً 250 سال پویا و و درحال توسعه و پیشرفت.

روستایی که با نزدیکترین شهر که شهر عقدا و مرکز بخش است 15 کیلومتر فاصله داشته و و در ارتفاعات این بخش در منطقه ای تقریباً کوهستانی واقع شده، همین کوهستانی بودن منطقه آب و هوای خوب و خنکی به روستا بخشیده که در تابستان های گرم اردکان آنجا را به منطقه ای دیدنی و ییلاقی تبدیل کرده است. 

در حال حاضر جمعیتی تقریبآ 1100 نفری در روستا سکونت دارند البته در اواخر هفته و ایام تعطیلات همین روستا گاهاً تا 3000 نفر جمعیت که عمدتاً  هم از اهالی هستند در خود سکنا  می دهد که آنان روستاییانی هستند که در شهر های دور و نزدیک مشغول کارند و در این روستا که روستای آبا و اجدادیشان هست منزل دارند و رفت و آمد می کنند که نه تنها زرق و برق  شهر ها نتوانسته دل آنها را ببرد بلکه با گذر زمان و شلوغی شهر دل اهالی مهاجرت کرده دارد به روستا از قبل بندتر و  بندتر می شود . اینکه کم کم دارند برخی از آنها به طور دائم ساکن می شوند و یا با بازنشستگی از شغلشان در شهر به روستا برگشته و با کشاورزی و دامداری و طبیعت زیبای روستا گذران عمر می کنند بر این واقع گواه است.

  البته امکاناتی همچون شبکه آب ، برق ، گاز ، تلفن و اینترنت پرسرعت ،دفتر خدمات روستایی  ICT  و شعبه پست بانک در این  روستا  که جزء ویژگی های مطلوب و بالای مزرعه نو است و به تازگی هم دستگاه خودپرداز که در پست بانک روستا قرارداده شده  و امورات بانکی و مالی مردم و اهالی منطقه را راحت کرده شاید دلیلی دیگری بر بازگشت مهاجرت کنندگان به شهر ها باشد. 

مزرعه نو از لحاظ تقسیمات کشوری مرکز دهستان انارستان است که روستاهای خلیل آباد، سروعلیاء،کیکوه ، انارستان، اشتیجه ، ملکوه و چند مزرعه کوچک از توابع آن است.

در خیابان اصلی روستا  نهر آبی گذر می کند که منبع آن قناتی است که  پس از طی مسیری ده کیلومتری  به روستا رسیده و از آب آن  برای کشاورزی استفاده می شود و در گذشته  هایی نچندان دور آب آشامیدنی روستا نیز از آب قنات تامین می شد که با پیروزی انقلاب اسلامی و سازندگی و تلاش مسئولین نظام و همت و پیگیری های  همین مردم و مسئولان  خطوط انتقال آب منطقه اصفهان به یزد که از فاصله چند صدمتری روستا می گذرد و ایستگاه بزرگی از آن در دامنه کوه قرار دارد  شبکه آبرسانی روستا تکمیل و آب آشامیدنی شرب روستا از این ایستگاه و خط انتقال آب تامین شد.

قنات روستا که  هم سن خود روستاست با عبور از خیابان اصلی و کوچه باغها سر سبز و درختان توت که در کنار خود تا انتهای خیابان کشتخوان دارد دیدی وصف ناشدنی به روستا بخشیده است که از همان زمان جاری شدن در روستا با وقف بخشی از آب قنات برای امور خیریه، مسجد ، حسینه ،حمام قدیمی و مراسم های مذهبی شکرانه این نعمت بزرگ پایه گزاری شده است تا آیندگان نیز قدر آن را بدانند.

محصول اصلی کشاورزی مزرعه نو انار است و همین میوه و درختان پر بار آن در منطقه  دلیلی بر آن شده تا  این روستا و توابع آن به دهستان نارستان معروف و نامگذاری شود علاوه بر انار که محصول باغی کشاورزان است  در زمین های کشاورزی محصولات دیگری مثل گندم و جو، پیاز و سیر نیز کاشته می شود. دیگر محصول زراعی مرغوب و با کیفیت روستا زعفران است که اگرچه در وسعت کم کاشته مشود ولی نوعاً اعلاست و از کیفیت بالایی برخوردار است.درختان میوه دیگری همانند زردآلو، شفتالو، انجیر و زیتون و توت هم به صورت تک درخت در اکثر باغهای روستا دیده مشود.

مرکز خدمات درمانی حضرت ابوالفضل (ع) که در همان ورودی روستا  با ساختمانی بزرگ و  محوطه ای وسیع و امکانات به روز همچون خودرو و آمبولانس ، اتاق دندانپزشک و تجهیزات اولیه دندانپزشکی با 4 نفر پرسنل  و  در سمت دیگر خیابان خانه بهداشت روستا با امکانات بهداشتی و 2 نفر بهورز من جمله امکانات بهداشتی و درمانی است  که در حال خدمت رسانی به اهالی کل منطقه دهستان است.

تحصیل و آموزش در روستا قدمتی دیرینه دارد که این موضوع را باسوادی مسن ترین افراد روستا نمایان میکند .مزرعه نو از همان  قدیم با داشتن مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه به طور  مجزا  و اکنون هم با داشتن دو مدرسه راهنمایی شبانه روزی  دیگر برای دختران و پسران که محلی برای تحصیل دانش اموزان روستاهای همجوار را هم فراهم کرده است در عرصه علم آموزی پیشتاز بوده است ولی طی سه سال گذشته باتوجه به کم شدن تعداد دانش آموز مدارس از حالت شبانه روزی خارج شده و به صورت روزانه فعال می باشد و همین تعداد کم دانش آموز باعث شده آموزش و پرورش معلم به تعداد پایه های کلاسها به روستا نفرستد و در این زمینه طی دوسال گذشته شورا و دهیاری روستا با به کارگیری دو معلم بازنشسته از تجمیع پایه ها درسی و ادغام سه کلاس ابتدایی با هم جلوگیری کرده و در نهایت دو پایه ابتدایی با یک معلم گذران می کند که این موضوع مورد اعتراض خانواده ها بوده چرا که این روند باعث افت تحصیلی دانش آموزان می گرددچرا که طی این سالها دانش آموختگان این روستا و منطقه  اغلب با کسب درجات بالای علمی در عرصه مختلف این کشور و در جای جای ایران زمین مشغول به خدمت هستند، اغلب محصلین گذشته این مدارس یا هنوز در حال تحصیل  در مقاطع کارشناسی ،کارشناسی ارشد و یا دکترا هستند یا فارغ تحصیل یکی از این مدارک شده و مشغول بکارند.

کتابخانه مزرعه نو که پاتوقی برای دوستداران کتاب و اهالی مطالعه می باشد در طبقه فوقانی حسینیه بقیه الله روستا قرار دارد که به همت اهالی و مسئولین مجتمع دینی بقیه الله مزرعه نو بنا شده و تا حدودی نیز تجهیز شده است ولی هنوز نیاز به توجه بیشتر مسئولین در بخش سرمایش و گرمایش و برخی اقلام و تجهیزات دارد.

درکنار نهر پر آب و مرکز روستا مسجد جامع ، حسینه قدیمی و حسینیه بقیه الله نیز به نوبه خود خبر از اهالی مومن و دوستدار اهل بیت (ع)  روستا را میدهد مکانها یی که به گفته اهالی مزرعه نو انس و الفتی وصف ناشدنی  با آنان دارد و  در تمام اوقات شبانه روز و در مناسبت های مذهبی و ملی هیچگاه غریب نبوده و دوست داشتنی تر هم می شوند.

حسنیه قدیمی روستا که مربوط به دوران قاجاریه می باشد و در فهرست آثار  ملی ایران به ثبت رسیده است  هنوز هم در ایام عزاداری سالار شهیدان توسط اهالی مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان گفت  تقدیم 24 شهید و تعدای آزاده و ایثارگر خوب شاهدانی بر این مردمند که در مسیر اسلام و انقلاب هیچگاه از پای ننشسته و در حرکت خود ثابت قدم هستند و در تقویت پایگاه های دینی و اعتقادی خود تلاشی خالصانه و بی ریا می کنند.

کوچه های و خیابانها آسفالت شده موازی و هم اندازه، ساختمان های شمالی و جنوبی یا بگفته اهالی رو به قبله، نظمی زیبا به ساختار روستا بخشیده که  این معماری روستایی را می توان گفت در کمتر روستایی می توان دید.

صنوف، مشاغل و حرفه های دیگری که در مزرعه نو ارتزاق می کنند نیز برای خود حکایتی دارند. مشاغلی همچون نجاری و آهنگری، بقالی و بزازی، لوله کشی و برق کشی، معماری و بنایی، موزاییک سازی و  پرورش مرغ و بلدرچین که از سالها پیش در این روستا فعالند و این زمان هم با وجود کارخانه های صنعت فولاد که در مجتمع گندله سازی ایجاد شده جوانان روستا در این کارخانه ها مشغول کارند و به استناد اهالی الحمدالله فرد بیکار در روستا وجود ندارد و همه تلاشگرند و کوشا و درپی کسب روزی حلال. شاید با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های گفته شده می توان با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به خصوص کشت گلخانه ای و همچنین روش های جدید ایجاد باغات انار توسعه پایدار ایجاد کرده و بتوان جلوی مهاجرت روستاییان را گرفت  تا فرزندان آنها ادامه راه پدران کشاورز و دامدارشان را دنبال کنند. که در این زمینه مسئولین  نیز خوب واقفند که ظرفیت های روستای مزرعه نو توانایی انجام این موارد در حوزه کشاورزی را داشته و می تواند به عنوان طرحهای اقتصاد مقاوتی در شهرستان نمود گستره ای داشته باشد. 

انتهای پیام/

نظر شما