شناسهٔ خبر: 22092206 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولیت مسجد جمکران:

مصطفی خمینی پای ثابت پیاده روی کربلا بود/ نقش او درانقلاب پنهان ماند

صاحب‌خبر -

خبرنگار معارف ایرنا گزارش می دهد: حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان روز دوشنبه در کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی با اشاره به ویژگی های اخلاقی و معنوی فرزند امام خمینی(ره) گفت: مرحوم سید مصطفی پای اصلی پیاده روی کربلا بود و در همه زیارت های مخصوصه امام حسین(ع) با پای پیاده از نجف به کربلا می رفت.
وی افزود: حاج مصطفی سالی 4 تا 5 مرتبه با وجود سختی ها و گرمای تابستان و سرمای زمستان این مسیر را طی می کرد که هر سفری چهار تا پنج روز طول می کشید.
رئیس شورای علمی کنگره پاسداشت منزلت سید مصطفی خمینیگفت: امام خمینی از سید مصطفی به عنوان امید آینده اسلام یاد کرد او امید آینده برای راهبری و امامت جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی بود و رهبر معظم انقلاب نیز درباره جامعیت علمی این شهید نکاتی را روز گذشته بیان کردند.
رحیمیان با اشاره به ساده زیستی، فهم عمیق و درک سیاسی مصطفی خمینی گفت: برخی افراد منحرف تلاش می‌کردند تا ارتباطی با فرزند امام برقرار کرده و چهره خود را در میان مردم تطهیر کنند در حالی که نه مصطفی خمینی و نه امام هیچگاه حاضر نبودند جریان‌های انحرافی و افراد ناخالص حتی کسانی که مخالف شاه بودند را به حضور بپذیرند.

** نقش مصطفی خمینی در انقلاب پنهان ماند
رئیس شورای علمی کنگره پاسداشت منزلت سید مصطفی خمینی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب گفت: نقش مصطفی خمینی در دوران قبل از پیروزی انقلاب به دلیل حاکمیت خفقان برای مردم و تاریخ پنهان ماند و بعد از شهادت او جریان نهضت و اخبار امام اوج گرفت.
رحیمیان با بیان اینکه بالاترین شناخت نسبت به مصطفی را امام داشت گفت: برخی تصور می‌کنند که امام بعد از شهادت حاج مصطفی بیانیه داد در حالی که امام در حاشیه مفاتیح خود مطالبی نوشتند و در سال 62 حاج احمد آقا آن مفاتیح را به من داد که در مجله پاسدار اسلام منتشر شد.

**110 داستانک درباره زندگی مصطفی خمینی
حجت الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی این کنگره با ارائه گزارشی از عملکرد شورای علمی کنگره به بیان نکاتی پرداخت و از انتشار مجموعه دو جلدی از مصاحبه های علمی و مواضع سیاسی و انقلابی شهید مصطفی خمینی خبر داد.
وی افزود: در این کتاب گفت و گوهایی با چهره های برجسته که همنشین حاج مصطفی بودند، جمع‌آوری شده است.
ذوعلم همچنین گفت: از میان مقالاتی که به دبیرخانه رسید 15 مقاله انتخاب شده که در کنگره امروز و در روز چهارشنبه در مدرسه دارالشفای قم ارائه خواهد شد.
وی افزود: ترجمه رساله ولایت فقیه مرحوم مصطفی خمینی به زبان فارسی به زودی منتشر خواهد شد و 110 داستانک و مستند از وقایع زندگی این شهید برای مخاطبان نوجوان منتشر می شود و ویژه نامه ای نیز درباره شخصیت علمی و سیاسی این شهید به چاپ خواهد رسید.
در ادامه این کنگره تعدادی از مقالات از سوی برخی پژوهشگران مطرح شد که حجت الاسلام محمدجواد رودگر مقاله خود را با عنوان معنویت عرفانی – انقلابی از دیدگاه آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) بیان کرد و موسی حقانی به نقد کتاب شهید جاوید از منظر آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) پرداخت.
مقاله حدود اختیارات ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره) و آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) از سوی حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی ارائه شد و حجت الاسلام علی ذوعلم به ارائه مقاله ای تحت عنوان دلالت‌های فرهنگی و تربیتی سوره حمد در تفسیر علامه شهید سید مصطفی خمینی(ره) پرداخت.
در این مراسم زهرا مصطفوی دختر امام، حجت الاسلام منتظری دادستان عمومی تهران، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت الاسلام موسوی هوایی معاون سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی حضور دارند.
رهبر معظم انقلاب روز گذشته (یکشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی در آستانه چهلمین سالگرد رحلت او فرمود: ایشان از لحاظ استعداد و جرأت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی، انسانی ممتاز بود و معرفی جایگاه علمی و افکار ایشان به جامعه و نسل امروز، کار بسیار خوب و لازمی است.
ایشان درگذشت مرموز و بهت آور مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی در اول آبان سال 1356 را زمینه ساز ایجاد موج مردمی بیان کردند و گفتند: نحوه مواجهه امام(ره) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیه الهی دانستند، بخشی از شخصیت عظیم امام بزرگوار را در تحمل این مصیبت، و صبر بر آن نشان داد.
آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تهذیب نفس و گرایش سلوکی مرحوم حاج سید مصطفی خمینی و ساده زیستی و زهد ایشان، خاطرنشان کردند: آن مرحوم با اینکه فرزندِ شخصیت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) بود اما ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در وی نبود.

** کنگره ملی پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری نهادهایی همچون مسجد مقدس جمکران، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران،‌ مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آستان قدس رضوی، بسیج اساتید و بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دیگر نهادهایی بودند که در برگزاری این کنگره همکاری کردند.

** مروری کوتاه بر زندگی شهید سیدمصطفی خمینی
سید مصطفی خمینی، اولین فرزند امام خمینی در 21 آذر 1309 دیده به جهان گشود. او از همان سنین کودکی تحت تأثیر محیط زندگی خانوادگی خود که به طور کامل مذهبی و علمی بود، رشد کرد و تحصیل را از مکتبخانه‏های محلی شروع کرد و پس از فراگیری آموزش های دورۀ ابتدایی در مدارس دولتی، به حوزۀ علمیۀ قم وارد شد و به فراگیری علوم و تحصیلات حوزوی پرداخت.
او پس از گذراندن دوره‏های مقدماتی، سطح و خارج در 27 سالگی به درجۀ اجتهاد نایل آمد و در کنار تحصیل و تدریس، تألیف را نیز شروع کرد که تا پایان حیاتش هیچ گاه متوقف نگردید و آثار متعددی را به یادگار گذاشت.
سید مصطفی با تأثیرپذیری از محیط حوزۀ علمیه قم و شخصیت و دیدگاه های امام‌خمینی(ره) به فعالیت های سیاسی نیز روی آورد و با شروع نهضت امام خمینی(ره) به‌طور جدی وارد آن شد و در مقاطع مختلف نهضت در ایران، تبعید در ترکیه و ادامۀ ‌تبعید در عراق تا اول آبان 1356 که به صورت مشکوکی درگذشت؛ به فعالیتهای‌سیاسی خود ادامه داد و به عنوان یکی از ارکان نهضت اسلامی، فعالیت های دامنه‏داری را انجام داد.
در پایان مرگ رازگونه وی نیز به گسترش فزاینده نهضت اسلامی و فراگیر شدن و غیرقابل کنترل شدن آن، کمکهای شایان و انکارناپذیری کرد. چنانچه از غروب او با عناوینی چون ستاره صبح انقلاب، سپیده‏گشای انقلاب و دمیدن فجر انقلاب نام برده شد.

فراهنگ**1003**1823** خبرنگار: محمد رضا جعفر ملک ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

نظر شما