شناسهٔ خبر: 22091721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر ذرات معلق در بروز سرطان خون از پایش دو هفته یکبار سوخت توزیعی در کلانشهرها خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مسعود تجریشی در نخستین نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از مباحثی است که رئیس سازمان محیط زیست هر یکشنبه و چهارشنبه آن را پیگیری می‌کند، گفت: آقای کلانتری همواره بر تاکید رئیس جمهور به مسئله کاهش آلودگی هوا اشاره می‌کند. در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل حوزه محیط زیست آلودگی هوا و وظیفه سازمان محیط زیست ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا است.
وی در مورد ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست از کیفیت سوخت توزیعی در کشور اظهار کرد: یکی از مولفه‌های برخورداری ازهوای پاک، سوخت استاندارد و مناسب است. سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی در کل کلانشهرها به شکل رَندم (تصادفی) از جایگاه‌های توزیع سوخت نمونه‌برداری و پایش می‌کند اما از دو هفته پیش بنا به دستور رئیس سازمان محیط زیست، قرار شده پایش و کنترل سوخت توزیعی به‌ویژه در تهران و کرج دو هفته یک بار انجام شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، پارامتر گوگرد را در سوخت توزیعی پایش نمی‌کرد که این مولفه نیز به پایش‌های سوخت سازمان محیط زیست اضافه شده است.
به گفته تجریشی پایش سوخت نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته کیفیت سوخت توزیعی وضع مطلوبی نداشته و از حد استاندارد برخوردار نبوده است. وزارت نفت نیز قول داده که توجه خاصی نسبت به این مسئله داشته باشد.
***قول وزیر نفت برای تداوم استفاده ازسوخت گاز در نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان
وی در ادامه با اشاره به قول وزیر نفت در مورد تداوم استفاده ازسوخت گاز در نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان تصریح کرد: به دلیل افزایش مصرف انرژی به ویژه در فصل زمستان با کاهش میزان سوخت مواجه شدیم. در نتیجه در سال‌های گذشته شاهد تغییر سوخت نیروگاه‌ها از گاز به مازوت در برخی ایام فصل زمستان بودیم. در این مقطع، ذرات آلاینده تولیدی افزایش می‌یابد. بر همین اساس آقای زنگنه قول داده‌ است که در زمستان‌ در نیروگاه‌ها به هیچ وجه از سوخت مازوت استفاده نشود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی امسال زمستان سردی خواهیم داشت، گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم که در مصرف انرژی تا حد امکان صرفه‌جویی کنند چون این موضوع در مصرف سوخت گاز نیروگاه‌ها اثرگذار است. بهمن ماه سال گذشته گرد و غبار خوزستان و اینورژن (وارونگی دما) همزمان شدند که باعث افزایش ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات ۱۰ میکرون شد.
تجریشی تاکید کرد: در تبعات منفی ذرات آلاینده هیچ شکی وجود ندارد. واضح است که این ذرات مشکلاتی مثل سرطان خون را ایجاد می‌کنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حمایت این سازمان از اقتصاد سبز و تولید انرژی‌های پاک اظهار کرد: جهت گیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست حرکت به سمت سیاست‌های تشویقی و توانمندسازی بخش‌های مختلف در تولید انرژی‌های پاک است علاوه بر تلاش می‌کنیم به یک دستگاه پویا و توانمند تبدیل شویم تا در سیاست‌های اجرایی کشور نقش داشته باشیم.
***سازمان حفاظت محیط زیست از متخصص انرژی‌های تجدید پذیر محروم است
وی تاکید کرد: در کل سازمان حفاظت محیط زیست حتی دو متخصص انرژی تجدیدپذیر نداریم تا بتوانیم در زمینه سیاستگذاری انرژی‌های پاک حرکت کنیم اما خوشبختانه در کشور نهادهای فعال در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد.
تجریشی افزود: در شرایط حاضر ورود بخش خصوصی به موضوع انرژی تجدید پذیر باید توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید در زمینه قیمت تشویقی کار کند. برای مثال در شرایط حاضر تعرفه برق تولیدی زباله‌سوزها باید رقابتی شود.

***حل مشکل پسماند استان‌های شمالی طی سه سال آینده
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان به دولت قول داده است که طی سه سال آینده مشکل پسماندهای استان‌های شمال کشور را حل و فصل کند، گفت: در این زمینه زباله‌سوزها به عنوان یک بخش اقتصادی مطرح است. بر اساس مصوبه هفته گذشته دولت قرار شده قیمت انرژی را رقابتی کنیم و دولت یارانه بدهد. در زمینه مدیریت پسماند استان‌های شمالی، کار سازمان حفاظت محیط زیست شروع شده و اولین جلسه را با وزارت کشور برگزار کرده است.
وی افزود: قرار شده هر دو هفته یکبار برای موضوع پسماند، آلودگی هوا و گرد و غبار با حضور رئیس سازمان محیط زیست جلسه داشته باشیم و برای حل مشکلات محیط زیست کشور، سازمان به ارائه راهکارها بپردازد تا بتوانیم با کمک دستگاه‌های اجرایی معضلات را حل و فصل کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست این سازمان، شفافیت و اطلاع رسانی است، گفت: بر اساس توافقی که با وزیر نفت صورت گرفته، قرار شده پالایشگاه‌هایی که نتوانند سوخت با کیفیت عرضه کنند، تعطیل شوند.

***برگزاری جلسه با دانشگاه‌ها برای پایش سوخت کلان‌شهرها
وی با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های استان‌های مختلف در پایش سوخت توزیعی اظهار کرد: با ۱۳ دانشگاه برتر چهارشنبه هفته جاری جلسه داریم و قرار است پایش سوخت کلان‌شهرها به صورت رَندم (تصادفی) با کمک دانشگاه‌ها انجام شود.
تجریشی با بیان اینکه قانون هوای پاک و برنامه ششم توسعه مجموعه‌ای از تعهدات را برای سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد کرده است، گفت: این سازمان بر اساس این تعهدات الزامات خود را مشخص می‌کند. باید تلاش کنیم که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی از توان علمی کافی برخوردار باشد.
***تست خودروهای کارکرده در سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد
وی با تاکید بر ضرورت بازرسی و تست خودروها اظهار کرد: سعی داریم تست خودروهایی که ۱۰۰۰ کیلومتر تردد کرده‌اند را به زودی انجام دهیم. برای انجام این تست‌ها نیاز به تجهیزاتی داریم که در بودجه سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه درخواست‌هایی برای این منظور خواهیم داشت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به نقش کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران اظهار کرد: ۱۰۰ هزار کامیون به طور شبانه در تهران تردد می‌کنند و تمرکز بر آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد که از ساعت ۲۳ تا ۵ بامداد داده‌های آلودگی هوا به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند که قطعا تردد شبانه کامیون‌ها عامل آن است.
وی افزود: سعی داریم قانون حذف خودروهای فرسوده را به‌روز کنیم. دلیل اینکه به‌روزرسانی خودروهای فرسوده در کشور انجام نشده این است که ساختار روشنی برای این موضوع وجود ندارد. با ایجاد بیمه فرسودگی باید مبلغی را به‌طور سالانه از مالک خودرو بگیریم تا زمانی که خودرو به سن فرسودگی رسید نوسازی ناوگان به راحتی و بر اساس همان بیمه فرسودگی انجام شود این در حالیست که در شرایط کنونی برای نوسازی ناوگان به دولت فشار می‌آید. در قوانین وضع شده در گذشته این موضوع لحاظ نشده که امیدواریم با ایجاد بیمه فرسودگی به عنوان یکی از بندهای قانون هوای پاک روند به‌روزرسانی خودروهای فرسوده اصلاح شود.
تجریشی با بیان اینکه در شرایط فعلی اعداد و ارقام متفاوتی در مورد تاثیر کامیون‌ها بر آلودگی هوا مطرح می‌شود، گفت: به‌طور تقریبی کامیون‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد سهم ترددهای شبانه را در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند که سهم بالایی به حساب می‌آید بنابراین لازم است در این زمینه فکر جدی صورت گیرد که پیگیری بحث سوخت در حاشیه کلانشهرها یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. قرار شده با همکاری راهداری و وزارت نفت کریدورهایی که تردد بیشتر کامیون‌ها و سوخت گیری بیشتر در آن صورت می‌گیرد مشخص شود.
وی اظهارکرد: متاسفانه بانک‌ها منابع مالی ۴۰ هزار خودروی باقیمانده ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را تامین نکرده‌اند که لازم است در زمینه تامین منابع مالی برای تغییر ناوگان اقدام ویژه‌ای انجام دهیم.

***افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند
مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است که نتایج این اقدامات در کاهش شاخص‌های آلودگی هوای شهرها نمود پیدا کرده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت هوای تهران اظهار کرد: از ابتدای ۹۶ تا اول آبان ماه، ۱۰ روز پاک، ۱۸۵ روز سالم و ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. آمارها حاکی از آن است که اختلاف اعداد و ارقام شاخص آلودگی بین سال ۹۵ و ۹۴ زیاد نیست اما وضعیت آلودگی هوای کشور نسبت به سال‌های گذشته تا حد قابل توجهی بهتر و رکوردهای خوبی ثبت شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه نیمه دوم سال به لحاظ آلودگی هوا اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد، گفت: در این مقطع از سال با مشکلات بسیاری در زمینه آلودگی هوا مواجه می‌شویم. همین موضوع باعث شده است که اقدامات جدی در زمینه ارتقای کیفیت سوخت صورت گیرد و در شرایط حاضر تامین سوخت استاندارد را برای کلانشهرها پیگیری می‌کنیم.

***بهبود کیفیت سوخت توزیعی کشور
به گفته زندی در برخی شرایط، کیفیت سوخت بالاتر از حد استاندارد بوده ولی به طور کلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.
ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد
وی در ادامه با اشاره به جدیت سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه استاندارد سازی خودروها اظهار کرد: نمونه‌برداری و تست خودروها به طور منظم توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و از شماره‌گذاری خودروهایی که الزامات را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری می‌شود.
زندی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال ۹۵ گفت: در سال جاری به هیچ وجه مجوز شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری صادر نکرده‌ایم و مقدمات برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های انژکتوری در حال فراهم شدن است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خروج خودروهای فرسوده اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون ۵۰ هزار تاکسی از رده خارج شده است و امیدواریم در سال جاری خروج ۹۰ هزار تاکسی تکمیل شود. لازم است مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات بانک‌ها برای جایگزینی خودروهای فرسوده حل شود.

***عمده کامیون‌های تهران فرسوده هستند
زندی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کامیون‌هایی که در تهران با تردد شبانه آلودگی بسیاری تولید می‌کنند فرسوده هستند، گفت: لازم است در زمینه از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده که سهم بسیاری در آلودگی هوای تهران دارند اقدامات جدی انجام شود.
وی افزود: در سال‌های گذشته با وضع قوانین و مقررات جدید پایش و کنترل آلودگی صنایع نیز با جدیت پیگیری می‌شود. همچنین با راه اندازی سامانه سیمفا مراجعات به مراکز معاینه فنی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است. افزون بر این در سال جاری حدود مجاز معاینه فنی اصلاح و اعلام شد که به دنبال تغییر حدود مجاز معاینه فنی تعداد خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شوند، ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
زندی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به این شکل بود که کاتالیست یک خودرو سالیان سال خراب بود اما در معاینه فنی رد نمی‌شد. در شرایط حاضر با تغییراتی که در حدود مجاز معاینه فنی صورت گرفته، شهروندان موظف به تعویض کاتالیست می‌شوند.

***ضرورت تدوین آئین‌نامه برای اجرای قانون هوای پاک
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک اظهار کرد: دستگاه‌های متعددی در زمینه اجرای قانون هوای پاک نقش دارند. برای اجرایی شدن این قانون نیاز به تهیه و تدوین ۱۰ آئین‌نامه داریم که سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خود را برای تدوین این آئین‌نامه‌ها آغاز کرده و کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از پژوهشکده محیط زیست نیز کمک می‌گیرد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تنها به مسائل فنی بستگی ندارد، گفت: مباحث مدیریتی نیز در موضوع آلودگی هوا حائز اهمیت است. در این زمینه نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی داریم. در روزهای ابتدایی مهر جابجایی ساعات اداری را داشتیم که در کنترل ترافیک موثر بود. سعی داریم این
زندی در مورد اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی‌ و انتقاداتی انجام شده در مورد ضعف سازمان حفاظت محیط زیست در تست و بازرسی این خودروها اظهار کرد: درست است که سازمان حفاظت محیط زیست آزمایشگاه مرجع برای کنترل خودروهای دیزلی ندارد اما تاییدیه تولید این خودروها از شرکت‌های معتبر بین‌المللی گرفته می‌شود.
وی افزود: مصوبه فیلتر دوده به این شکل است که دیزلی‌های یورو۴ باید فیلتر دوده داشته باشند یا اینکه خودرو استاندارد یورو۵ داشته باشد. در شرایط حاضر که سوخت استاندارد در همه جای کشور توزیع نمی‌شود بنابراین استقبال می‌کنیم که خودروهای دیزلی دارای استاندارد یورو۵ وارد کشور شود.

***پس ازطی ۳۰۰۰ کیلومتر، کاتالیست خراب می‌شود
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خرابی قطعه کاتالیست در نتیجه استفاده از سوخت نامناسب، گفت: اگر سوخت هم مناسب باشد کاتالیست بعد از طی ۳۰۰۰ کیلومتر خراب می‌شود و مالک خودرو موظف به تعویض آن است.
زندی با تاکید بر اینکه نمونه‌برداری از خودروهای سواری به طور ماهیانه انجام می‌شود، گفت: خودروهایی که مطابق استاندارد تولید نشده باشند از شماره‌گذاری آنها جلوگیری می‌شود البته می‌پذیریم که در زمینه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر صنعت خودرو ضعف‌هایی وجود دارد.
 

نظر شما