شناسهٔ خبر: 22090770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

واکنش وزارت بهداشت به انتشار اخبار خودکشی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اخبار خودکشی و چالش نهنگ آبی، از تشکیل کارگروهی در خصوص رفتارهای خشونت آمیز، متشکل از همکاران روانپزشک، روانشناس و روزنامه نگار خبر داد و گفت: هفته آینده جلساتی در این خصوص خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از شیوع چالش نهنگ آبی در کشور، گفت: ما کارگروهی برای رفتارهای خشونت آمیز با حضور روانپزشکان اجتماعی و متخصصان رسانه تشکیل داده‌ایم. موضوع رفتار خشونت آمیز و تاثیر آنها در فضای مجازی بسیار مهم است و می‌تواند به عنوان معضلی در فضای مجازی مطرح شود.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که رسانه‌ها با چالش نهنگ آبی به عنوان موضوعی جالب برای مخاطب برخورد می‌کنند و با این کار از آن قبح‌زدایی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌های بزرگ تا یک هفته میزان خودکشی را تا 10 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل رسانه‌ها باید از نشان دادن شخصیت خودکشی کننده به عنوان قهرمان پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: این کار می‌تواند باعث ترغیب افراد به خودکشی شود. بالاترین میزان خودکشی در افرادی است که مبتلا به افسردگی عمیق هستند. انتشار خبر درست در کاهش و پیشگیری موثر است. به همین دلیل رسانه‌ها باید در آگاهی بخشی در این زمینه تاکید و از جذب مخاطب به وسیله پرداختن به خودکشی اجتناب کنند.

وی همچنین به رسانه‌ها توصیه کرد که از بزرگنمایی اطلاعات مربوط به خودکشی‌ها و استفاده از جملاتی درباره اپیدمی شدن خودکشی و اعلام نحوه آن خودداری کنند.

به گفته حریرچی، پوشش احساسی خبر می‌تواند در ترغیب افراد به خودکشی موثر باشد. در عین حال باید از چاپ عکس و بیان روش و توصیف مکان،‌ درج خبر در صفحه اول مطبوعات خودداری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نباید از خودکشی به عنوان روشی برای سازگاری با محیط استفاده شود تصریح کرد: در اخبار مربوط به خودکشی باید به عواقب جسمانی آن اشاره شود و با بازماندگان همدردی کرد. همچنین باید از تیترهای جذب کننده پرهیز شود.

20 درصد نمک موجود در نان باید کاهش یابد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به غیراستاندارد بودن میزان نمک موجود در نان‌ها اظهار کرد: مصرف نمک در ایران نسبت به استانداردهای جهانی زیاد است. مردم ما روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند که دو برابر حد مجاز است. 50 درصد نمک مصرفی روزانه مردم از طریق نان است. اگر بخواهیم میزان مصرف نمک روزانه را کاهش دهیم باید روی رفتارسازی مردم نیز کار کنیم که غذاهای فراوری شده، فست فود و ... را کمتر مصرف کنند.حریرچی همچنین اضافه کرد: مردم ما به عنوان مصرف کننده نهایی در انتخاب میزان نمک نان نقشی ندارند، به همین دلیل کیفیت نان را باید افزایش و میزان نمک آن را کاهش دهیم. نانوایان و کسانی که در تهیه گندم و آرد موثر هستند باید تمهیدی بیندیشند که حداقل 20 درصد نمک موجود در نان را کاهش دهیم./ایسنا

نظر شما