شناسهٔ خبر: 22090721 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

وقتی ریزگردها نقاب از چهره محرومیت روستاهای خوزستان برمی‌دارند

R41468/P1357/S6,57/CT6

گرد و غبار برخواسته از روستای حفیره بیشتر به‌علت فقر و محرومیت است تا کانون‌های ریزگردی که در مجاورت آنها اقامت گزیده‌اند و مردم بیشتر از فقر و نبود امکانات کافی برای یک زندگی ایده‌آل رنج می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، چند سالی است که استان خوزستان تقریباً به‌طور مداوم در فصول مختلف مورد هجوم ریزگردهایی قرار می‌گیرد که از دو منشأ وارد استان و به‌ویژه شهرستان‌های جنوبی استان می‌شود.

قسمتی از ریزگردهای هجوم‌آورنده منشأ خارجی دارند ولی حدود 25 درصد از این ریزگردها منشأ داخلی دارند. کانون‌‌های داخلی اگر چه در ظاهر سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند اما به‌لحاظ نزدیکی به شهرها و ساختار فیزیکی، قدرت اثرگذاری بالاتری دارند.

تداوم پدیده خشکسالی در استان خوزستان از یک سو و دست‌اندازی‌های غیر کارشناسانه در اکوسیستم از سوی دیگر باعث شده تا حقابه‌ای که به‌صورت سیلاب رطوبت لازم برای دشت‌های آبرفتی را تأمین می‌کرد اکنون برآورده نشود، در نتیجه ساختمان خاک‌های منطقه به‌شدت آسیب‌پذیر شده و تحت تأثیر فرسایش بادی قرار می‌گیرد که اصطلاحاً از آن به‌عنوان ریزگرد نام می‌بریم.

 از جمله مناطق فوق بحرانی که به‌عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد داخلی معرفی شده در جنوب شرق شهرستان اهواز قرار دارد، این منطقه از مناطقی بوده که در مواقع سیلابی به زیر آب می‌رفته اما اکنون به‌علت تبخیر شدید آب و وجود املاح فراوان در زمین به منطقه‌ای خشک و بی‌آب و علف تبدیل شده است.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته تنها راه علاج‌بخشی و تثبیت ریزگردهای موجود در این کانون ریزگرد، کاشت نهال و درخت‌کاری است.

تحقق وعده‌ خداوند

وعده‌های الهی همیشه محقق شده‌اند و در جای جای دنیا مصداق بارز تحقق این وعده‌ها را در زمان و قرون مختلف به عینه می‌توان مشاهده کرد.

خداوند در سوره بقره آیه 216 می‌فرماید "چه‌بسا چیزی را دوست نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است"، مصداق کوچک این آیه عظیم را می‌توان در چند کیلومتری اهواز مشاهده کرد جایی که یک پدیده طبیعی ناخوشایند سبب خیر و کسب روزی برای اهالی آن منطقه شده است.

به‌ جرات می‌توان گفت که اغلب خوزستانی‌ها دل خوشی از پدیده گرد و غبار ندارند و مشکلات عدیده‌ای را برای خوزستانی‌ها به بار آورده است اما این بار قصه جور دیگری رقم خورده و پدیده‌ای که مورد اکراه اهالی استان خوزستان است به منبعی برای کسب روزی و درآمد چند خانوار روستایی تبدیل شده است.

محمد علی کلی مسئول آموزش اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برای مقابله با بیابان‌زدایی به نهال احتیاج داشتیم همچنین این امر مدنظرمان بود که نهال مسافت بسیاری را طی نکند و نیز ضعیف نشود پس پیشنهاد کشت نهال را در همین منطقه دادیم.

وی با بیان اینکه 4 میلیون نهال برای کشت لازم است، افزود: از 4 میلیون نهالی که برای کاشت لازم داشتیم تأمین 10 درصد آن را به جوامع محلی اختصاص دادیم و با 65 خانواده روستایی قرارداد بستیم از جمله شرایط قرارداد این بود که گلدان، دانه، خاک و آموزش پرورش نهال را به خانواده‌های روستایی ارائه دهیم و در آخر آنها نیز نهال را برای کشت به ما تحویل دهند.

محرومیت از ریزگردها پررنگ‌تر بود

در روستای حفیره آلبوبالد با وجود کاشت نهال بین چند خانوار و بازگشت روح شادمانی به روستا اما باز هم گرد و غبار محرومیت از ریزگردها بیشتر به چشم می‌خورد و با وجود ایجاد منبع درآمد برای اهالی این روستا، فقر از کانون ریزگردها پررنگ‌تر است و تا چشم کار می‌کرد علاوه بر کانون‌های ریزگرد داخلی فقر و محرومیت اهالی روستا به چشم می‌آمد.

محمود بالدی یکی از اهالی روستای حفیره آلبوبالد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ریزگردها سبب شد که مسئولان استان و حتی کشور نیز صدای مردم روستا را بشنوند، اگر ریزگردها نبود چگونه ما می‌توانستیم فقر و محرومیت‌مان را به وزیر کشور برسانیم؟

وی افزود: قول‌های زیادی به مردم داده شد اما هیچ‌کدام از قول‌ها عملی نشده، حتی جاده‌ها به‌علت تردد ماشین‌های سنگین خراب شدند. تنها سپاه که یک سوی قرارداد کشت نهال در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز است به اکثر وعده‌هایش عمل کرد و حتی به خانواده‌های بی‌سرپرست نیز کمک کرد.

یکی از اهالی روستای حفیره آلبوبالد بیان کرد: بیشتر بحث ما بر سر این قضیه است که کار بیشتری را به مردم روستا بسپارند و حالا که کارگاه کشت نهال در روستا قرار دارد چرا کارهای دیگری را برای اشتغال بیشتر اهالی به ما نمی‌سپارند؟

مقابله با فقر و محرویت کنار مقابله با ریزگردها

قطع به یقین مقابله با کانون‌های ریزگرد سبب خیر و کسب روزی برای اهالی روستا شده‌ است اما باز هم کم‌کاری‌ها در مشارکت دادن مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان، خانواده‎‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز وارد است و این طرح به‌مراتب می‌تواند بهتر و قوی‌تر اجرا شود چرا که وقتی چنین کار خیری را آغاز کردیم پس باید تمام تلاشمان را صرف ایجاد اشتغال بیشتری برای جوانان کنیم.

با وجود فاصله نه‌چندان دور به شهرستان کارون و اهواز اما گرد و غبار برخواسته از این روستا بیشتر به‌علت فقر و محرومیت است تا کانون‌های ریزگرد و مردم بیشتر از فقر و نبود امکانات کافی برای یک زندگی بدون مشکلات رنج می‌برند و نه ریزگردهایی که در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند.

اکنون که ریزگردها حنجره‌ای برای فریاد فقر و محرومیت چند روستا شده و صدای مردم را به گوش مسئولان استانی و کشوری رسانده است انتظار می‌رود که کنار تلاش مسئولان برای مقابله با ریزگردهای داخلی، تلاشی مضاعف برای مقابله و از بین بردن فقر و محرومیت این روستاها شود.

گزارش از زینب مرزوقی/ عکس از انیس وحدتی‌فر

انتهای پیام/

نظر شما