شناسهٔ خبر: 22090485 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نظام آماری کشور در گذر به نظام مدرن ثبتی ـ مبنا

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نظام مدرن ثبتی ـ مبنا نظامی است که در آن اطلاعات به جای اشخاص از دستگاه های اجرایی دریافت می شود.

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز امار: نظام آماری کشور در گذر به نظام مدرن ثبتی ـ مبناامیرعلی پارسا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در همایش بزرگداشت روز ملی آمار در مورد تغییر نظام آماری کشور به نظام ثبتی ـ مبنا افزود: در این نظام درصد اصلی داده ها در سطح فرد، منطقه جغرافیایی و کسب و کار از جانب دستگاه های مجری به مرکز آمار ایران تحویل داده می شود تا تجمیع شده و به داده های کلان تبدیل گردند.
وی گفت: در نظام ثبتی ـ مبنا ما سه نوع داده اصلی داریم؛ داده "پین" که اطلاعات ثبت احوال اشخاص در آن ثبت می شود. داده "لین" که در آن منطقه جغرافیایی و کد پستی اشخاص گرفته شده و داده "بین" که اطلاعات کسب و کار و دارایی های هر شخص را نگهداری می کند.
پارسا افزود: آمارگیری های مدرن در کشورهای پیشرفته بر پایه دولت الکترونیک اجرا می شود که ما خوشبختانه به همت دولت قبل در حال حاضر ساز و کار دولت الکترونیک را در کشور مهیا کرده ایم. لازم به ذکر است که داده های آماری یک کالای خصوصی نیست و مثل امنیت کالایی عمومی است که تا بحال دولت ها با تخصیص بودجه آن را تهیه کرده و در اختیار همه قرار می دادند اما امروز آمار در دسته بندی جدیدی در دنیا قرار گرفته است. وی افزود: آمارها امروز یک سرمایه اجتماعی هستند و به دلیل سرمایه اجتماعی بودن نوع نگاه، اعتماد، مشارکت و همچنین سواد آماری مردم در مورد این داده ها بالاتر رفته است.
وی ادامه داد: حالا مردم آمارهای قابل اعتمادتری را مطالبه می کنند که با استفاده از سیستم ثبتی ـ مبنا امکان دسترسی به آن وجود خواهد داشت.
پارسا گفت: دستگاه ها بایستی در خود وظیفه بدانند که اطلاعات آماری را در اختیار مرکز آمار قرار بدهند.
پارسا گفت: بر اساس سند شورای عالی آمار که سند بالادستی ماست حالا قرار شده با همکاری دستگاه های اجرایی این آمار در اختیار ما قرار بگیرد، فاز اول این طرح که تنها ابلاغ به دستگاه ها را در خود داشت از ابتدای امسال شروع شده و فاز دوم هم در نیمه های راه خود است. اگر تا انتهای آذر فاز دوم به اتمام برسد مسیری را که دیگر کشورها در طی 18 سال برای آمارگیری طی کرده اند ما در طی هفت یا هشت سال طی می کنیم.
پارسا ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، بنیاد شهید و سازمان امور استخدامی ادامه داد: این هفت دستگاه اجرایی در روند اجرا شدن نظام ثبتی ـ مبنا فراتر از انتظار ما عمل کردند اما اینها تمام دستگاه ها نیستند و متأسفانه در این بین شش دستگاه دیگر در طی امسال حتی یک جلسه هم برای اجرای نظام ثبتی ـ مبنا برگزار نکردند که این خود باعث کندی مرکز ملی آمار نیز گردیده است.
وی گفت: برای مجاب کردن دستگاه هایی که به روند اجرا شدن نظام ثبتی ـ مبنا کمکی نمی کنند و در انتقال اطلاعات به ما تأخیر دارند به ما اختیاراتی هم داده شده است. ما هر ماه گزارش عملکرد دستگاه ها را به دولت اعلام می کنیم و در صورت تأخیر هر کدام از دستگاه ها بودجه سه ماهه آنها با کسر چهار درصد پرداخت می شود.
 

نظر شما