شناسهٔ خبر: 22089983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

117 رسانه برای رقابت در پنجمین جایزه فرهنگستان زبان داوری شدند/ 12 آبان اعلام نتایج

تهران- ایرنا- مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه 117 نشریه و خبرگزاری برای پنجمین جایزه فرهنگستان به مطبوعات، داوری شدند گفت : اسامی برگزیدگان همزمان با اختتامیه در روز 12 آبان اعلام می شود.

صاحب‌خبر -

حسن ذوالفقاری روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به تاریخچه برگزاری چهار دوره از اهدای جایزه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مطبوعات اظهار داشت: تا پیش از این چهار دوره از این جایزه همزمان با اختتامیه برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد؛ جایزه ای که در هر دوره بر تعداد نشریات و خبرگزاری های مورد داوری در آن افزوده شد.
وی با بیان اینکه هر سال شاهد تغییرات کیفی و کمی در این جایزه هستیم، ادامه داد: امسال این نشریات و مطبوعات به 8 گروه افزایش یافته و مبنای داوری های در هر سال گزارشی از ارزیابی نشریات است که از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در اختیار ما قرار می گیرد.
ذوالفقاری اضافه کرد: این ارزیابی که قبلا انجام شده و براساس بالاترین رتبه و نمره لیستی به فرهنگستان داده می شود که ما بر آن اساس یک روز از اخبار تولیدی نشریات و مطبوعات را بررسی می کنیم.
وی با بیان اینکه معمولا اخباری که در هفته آخر شهریور ماه مخابره شده مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: چهار بخش از هر روزنامه شامل صفحه اول، خبر، یک گزارش و یا مصاحبه و یا مقاله را انتخاب می کنیم البته ترجیح ما اخبار تولیدی و نه دریافتی است.
مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان گفت: در این دوره از جایزه از سوی وزارت ارشاد 117 خبرگزاری، نشریه و پایگاه خبری به ما معرفی شد هر چند در این دوره از برگزاری جایزه داوری ها الکترونیکی بود و از طریق سامانه اخبار و گزارش ها برای داوران ارسال شد.
وی توضیح داد: در مرحله اول دو داور برای بررسی اخبار انتخاب شد، نظرات داوران و نمرات کسب شده معدل گیری شد و بهترین ها که 47 نشریه بودند به مرحله دوم راه یافتند.
به گفته ذوالفقاری، معیار داوری ها یک جدول ارزیابی و شامل 22 عنوان است و در آیین نامه جشنواره که قبلا در وبگاه فرهنگستان بارگذاری شده، وجود دارد.

** 22 معیار ویرایش زبانی و فنی
ذوالفقاری با بیان اینکه برای داوری ها 22 معیار در حوزه ویرایش زبانی و فنی وجود داشت، گفت: پس از پایان داوری مرحله دوم، یک نفر داوری مرحله دوم نشریات برتر را که شامل 47 عنوان بود مجددا بررسی کرد و نتایج این سه داوری معدل گیری شد تا بتوانیم نفرات اول و دوم را انتخاب کنیم.
وی افزود: سه داور که از اعضای شورای فرهنگستان هستند (احمد سمیعی گیلانی، موسی اسوار و حسن ذوالفقاری) داوری های مرحله اول و دوم را بازبینی و تایید کردند و در نهایت بنای ما همین خواهد بود و نتایج به شورای سیاستگذاری جایزه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مطبوعات ارائه خواهد شد تا تصمیم گیری نهایی شود هرچند این شورا امروز جلسه خواهد داشت.
ذوالفقاری با بیان اینکه فرایند داوری ها از ابتدا تا انتها و همه تصمیم گیری ها بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری است اظهار داشت: این کار با همکاری اعضای فرهنگستان و کارشناسان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام می شود.
به گفته مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، رییس فرهنگستان و معاونت مطبوعاتی دو عضو اصلی شورای سیاستگذاری جایزه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مطبوعات هستند.

** 35 داور برای بررسی مرحله اول و دوم
مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه در مرحله اول و دوم 35 داور کار بررسی شریات و مطبوعات را عهده دار بودند گف: این افراد شامل ویراستاران و کارشناسان زبده فرهنگستان هستند.
وی ادامه داد: گروه نشریاتی که امسال انتخاب شدند شامل 5 خبرگزاری عمومی، چهار خبرگزاری تخصصی، 30 پایگاه خبری، 30 روزنامه سراسری، 10 روزنامه استانی ، هشت روزنامه ورزشی، 15 نشریه فرهنگی اجتماعی و 15 نشریه با موضوع افزایش سواد علمی هستند.
ذوالفقاری اضافه کرد: یکی از تفاوت های این دوره از جایزه با سالهای گذشته ،این است که در این هشت گروه به برندگان اول و دوم مجموعا 310 سکه بهار آزادی تعلق می گیرد البته در سالهای گذشته این جایزه سه برابر شدن یارانه هر کدام از این نشریات بود.
وی توضیح داد: جایزه نخست و دوم در نظر گرفته شده برای 30 روزنامه اول سراسری به ترتیب 25 و 15 سکه است، این جوایز برای 10 روزنامۀ استانی اول و همه روزنامه های ورزشی نیز به ترتیب 25 و 10 سکه بهار آزادی خواهد بود و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این جشنواره، برای 5 خبرگزاری اول از خبرگزاری ‌­های عمومی به ترتیب 40 و 25 سکه بهار آزادی در نظر گرفته است.
ذوالفقاری با بیان اینکه به 5 خبرگزاری اول از خبرگزاری‌­های تخصصی نیز به ترتیب 25 و 10 سکه بهار آزادی تعلق می گیرد، افزود: جایزه نخست و دوم برای 30 پایگاه اول از پایگاه های خبری به ترتیب ۲۵ و ۱۰ سکه بهار آزادی و برای تمام مجلات با ضریب کیفی بالای ۷۰ درصد از نشریات فرهنگی ـ اجتماعی نیز همین تعداد سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، در این جشنواره ادبی به نشریات مروج علم برای عموم نیز ترتیب۲۰ و ۱۰ سکه بهار آزادی تعلق می گیرد.

** مصوبات فرهنگستان منابع ارزیابی داوران
مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه منابع استناد داوران برای کار آنها مصوبات فرهنگستان است، اضافه کرد: این مصوبات شامل دستور خط و فرهنگ املایی و واژگانی است که به صورت برخط در سامانه فرهنگستان و سایر واژگان ها موجد است.
وی گفت: نتایج داوری هر سال این جایزه به صورت گزارش منتشر می شود به عنوان مثال یک گزارش نشان از پیشی گرفتن غلط های املایی نسبت به سایر غلط ها دارد.
که این ثابت می کند نشریات به ساده ترین کار که همان روخوانی و ادیت کردن است بی توجه بوده اند.
به گفته این فعال فرهنگی، ایرادها و غلط های املایی نشان می دهد که مطبوعات نیاز اساسی به ویرایش و درست نویسی دارند.

** غلط املایی عیب بزرگی است
ذوالفقاری با بیان اینکه هر سال محدوده مساوی را برای بررسی اخبار و گزارش ها انتخاب می کنیم، گفت: امسال برای داوری 1600کلمه را در نظر گرفتیم که داوران بر اساس نمره 200 به این آثار امتیاز دادند.
کاربردهای نامناسب فعل، حذف نادرست به قرینه، استفاده از فعل نادرست و جدایی اجزا از جمله اشتباهاتی است که در بررسی داوران به آن برخوردیم.
مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر آموزش کارشناسان خبرنگاران، دبیران و سردبیران نشریات و خبرگزاری ها افزود: با چند ساعت آموزش در این حوزه می توان بسیاری از مشکلات ساده و ابتدایی را رفع کرد؛ مشکلاتی چون غلط املایی که عیب بزرگی است.

** تولید نرم افزار ویرایش 'نگار'
وی با بیان اینکه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به زودی اقدام به تهیه نرم افزار ویرایش 'نگار' می کند، گفت: این نرم افزار در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
ذوالفقاری درباره بازخورد اعطای این جایزه ادامه داد: رصد برخی از روزنامه ها و نشریات نشان از پیشرفت خوب درست نویسی در آنها دارد بطوروی که رصد مستمر آنها نشان می دهد که این اتفاق تصادفی نبوده بلکه جدی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر گروه آموش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: برخی نشریات در تماس با ما اعلام می کنند که به روند اصلاح غلط های آنها ادامه دهیم و دوره های آموزشی برای آنها گذاشته شود که ما برای این کار اعلام آمادگی کردیم.

** 12 آبان اختتامیه
عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مطبوعات نیز گفت: در این دوره از برگزاری جایزه از تعدادی از روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات بهره مند شدیم زیرا باور داریم اگر همیاری و همکاری رسانه ها نباشد هیچ اتفاقی نمی افتد زیرا نقش جایزه و فرهنگستان فقط روشنگری و هدایت و تشویق بوده است.
محمود اسعدی ارتقای وضعیت موجود خبرگزاری ها و مطبعات را از اهداف ای جایزه برشمرد و گفت: سال به سال وضعیت بهتر شده و این نشان می دهد رسانه ها نقش موثری در این میان داشتند.
به گفته وی، رسانه‌ها با مخاطبان پرشمار و میدان وسیع حضور و تاثیرگذاری خود می‌توانند در نگاهبانی از زبان فارسی و بهبود آن نقشی بی‌بدیل ایفا کنند.
اسعدی ابراز امیدواری کرد این جایزه تحولی در راستای همکاری فرهنگستان، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و مطبوعات و رسانه ها ایجاد کند.
اسعدی همچنین از پیشنهادات و انتقادات منتقدان ، نویسندگان و اهالی مطبوعات و رسانه استقبال کرد.
فراهنگ**1880 خبرنگار:پروین اروجی

نظر شما