شناسهٔ خبر: 22089879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست وزرای دفاع آ.سه‌.آن برای مهار برنامه تسلیحاتی کره شمالی

71593

وزرای دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا امروز (دوشنبه) "نگرانی شدید" خود را از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی اظهار کردند و از این کشور خواستند تا تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کند و تعاملات خود را از سر بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی به دنبال دستیابی به موشکی با کلاهک هسته‌ای و با توانایی حمله به خاک آمریکا است. این کشور تا کنون بر همه درخواست‌های مطرح شده برای مهار برنامه تسلیحاتی خود، حتی از جانب تنها متحد بزرگ خود، چین، چشم پوشیده است.

وزرای دفاع کشورهای عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) طی بیانیه‌ای مشترک بر "لزوم حفظ صلح و ثبات در این منطقه" تاکید کردند و "تمرین خویشتن‌داری و از سرگیری مذاکرات برای کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره" را خواستار شدند.

قرار است این وزرا در روز سه‌شنبه با همتایان خود از آمریکا،‌ چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، روسیه و نیوزیلند، دیدار کنند. انتظار می‌رود در این جلسه، مساله کره شمالی، منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی و تروریسم در صدر مسائل مورد بحث باشند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرده، درباره کره شمالی و بحران‌هایی که به خاطر "فتنه‌انگیزی بی‌ملاحظه" آن به وجود آمده، با متحدان آسیایی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر ماتیس به آسیا تنها چند هفته پیش از نخستین دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از آسیا صورت می‌گیرد. ماتیس در سفر خود توقف‌هایی در تایلند و کره جنوبی خواهد داشت.

در بیانیه منتشر شده، این وزرا بر اهمیت "امنیت و آزادی حمل‌ونقل در دریای چین جنوبی و بر فراز آن" تاکید کردند و "خویشتنداری در فعالیت‌ها" را خواستار شد.

این وزرا همچنین با محکوم کردن حمله گروه شبه‌نظامی "مائوتی" در شهر ماراوی فیلیپین، متعهد شدند تا برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

دولت فیلیپین امروز پایان پنج‌ ماه عملیات نظامی در ماراوی را اعلام کرد. این جنگ شدید شهری بزرگترین بحران امنیتی فیلیپین در چندین سال اخیر بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما