شناسهٔ خبر: 22089873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افکارنیوز بررسی کرد؛ کریمی قدوسی در گفتگو با افکار نیوز مطرح کرد؛ نمایندگان در گفتگو با افکار نیوز مطرح کردند؛ ترقی در گفت و گو با افکارنیوز: وقف چی در گفتگو با افکار نیوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی: مصری در گفت و گو با افکارنیوز: افکار نیوز گزارش می دهد؛ لاهوتی به افکار نیوز خبر داد؛ کامران در گفتگو با افکار نیوز: افکارنیوز بررسی کرد؛ جعفری دولت آبادی تشریح کرد؛

برخورد جدی قوه قضائیه با چاه‌های آب غیر مجاز

الفت با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در حوزه برخورد با چاه‌های آب غیر مجاز گفت: در استان فارس ظرف 2 سال گذشته 6 هزار چاه مسدود شده و در سال جاری دستور انسداد 2500 حلقه چاه صادر شده است که در محاکم و دادسراها در حال بررسی و اجراهای احکام است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در همایش بحران آب، جرایم و آسیب‌ها به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در برخی از استان‌ها اشاره و اظهار کرد: 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور بخشی از تبعات این بحران است و دستگاه قضایی همکاری فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه دارد و این همکاری‌ها را تداوم می‌بخشد.

وی خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه‌های بحران دانست و گفت: بسیاری از روستاها به مخروبه تبدیل شده است، مهاجرت بسیار جدی است و باید با سیاست‌های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستاها برای آن چاره اندیشی کرد.

معاون قوه قضاییه گفت: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، کمبود آب مانع از اجرای این سیاست‌ها می‌شود و ما را با مهاجر‌ت‌های پر تعداد مواجه می‌کند.

الفت اضافه کرد: بحران آب برنامه‌های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه از جمله توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده با چالش مواجه خواهد ساخت، این بحران روستاهای ما را فقیر می‌کند.

وی با بیان اینکه استحصال آب از عمق 500 متری افتخار نیست، گفت: باید قانون مقابله با این نوع برداشت‌ها تدوین شود، قانون فعلی بازدارنده نیست، برخی استان‌ها از جمله کرمان و اصفهان در حوزه صنعت از بحران آب آسیب جدی دیده‌اند، این آسیب‌ها به صنایع فولاد وارد شده و صنعت و معدن این استان‌ها را به چالش کشیده است.

صنایع فولاد در هر ثانیه به 15 متر مکعب آب نیازمند است

الفت اضافه کرد : صنایع فولاد در هر ثانیه نیازمند 15 متر مکعب آب است و ساخت برخی از این صنایع در این استان‌ها کارشناسی نبوده است.

وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در حوزه برخورد با چاه‌های آب غیر مجاز گفت: در استان فارس ظرف 2 سال گذشته 6 هزار چاه مسدود شده و در سال جاری دستور انسداد 2500 حلقه چاه صادر شده است که در محاکم و دادسراها در حال بررسی و اجراهای احکام است.

الفت گفت: حفر چاه غیر مجاز در کشور مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و از ده‌ها سال گذشته با کم توجهی، چاه‌هایی حفر شده و معیشت قسمت بزرگی از کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است. مسدود کردن چاه به اقتصاد خانواده‌ها خلل وارد می‌کند اما باید مطابق با قانون و طبق برنامه اجرا شود.

 

نظر شما