شناسهٔ خبر: 22089642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله فاضل لنكرانی:

حوزه علمیه باید به فقه شهید آیت الله مصطفی خمینی اهتمام بورزد

رییس مرکز فقهی ائمه اطها(ع) در تذكر به حوزه های علمیه در مبانی فقهی، گفت: حوزه امروز باید به فقه فرزند امام اهتمام بورزد و انصافا حق ایشان در حوزه و جامعه امروز ادا نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنكرانی، استاد حوزه پیش از ظهر امروز در نخستین نكوداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی كه سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینكه آیت الله مصطفی خمینی ضرورت حكومت اسلامی را به خوبی بیان كردند، اظهار داشت: در مباحث اصولی بهترین جایگاه برای شناخت مبانی امام راحل تحریرات آقا مصطفی است.

وی ادامه داد: مرحوم آقا مصطفی در تحریرات خود به تببین مبانی امام می پردازند و ما باید فقه یادگار امام را احیاء كنیم و مجموعه كلام های عرفانی ایشان را جمع كنیم.

آیت الله فاضل لنكرانی یادآور شد: امید است حرف های فراموش شده امام راحل را بتوانیم از كلام فرزند ایشان ببینیم، حوزه امروز باید به فقه فرزند امام اهتمام بورزد و انصافا حق ایشان در حوزه و جامعه امروز ادا نشده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: جامعیت شخصیت آیت الله مصطفی خمینی یك پیام مهم برای حوزه های علمیه است، قطعا شخصیتی كه در كنار امام رشد و نمو پیدا می كند باید در فلسفه و فقه به جامعیت رسیده باشد، امروز متأسفانه حوزه ها از این جامعیت فاصله گرفته اند.

وی با اشاره به درجه فقاهت آیت الله مصطفی خمینی، تصریح كرد: برخی معتقد بودند كه بعد از امام قطعا آقا مصطفی جایگزین ایشان خواهد بود، در همان روزگار شخصی تعریف می كرد كه روزی در نجف نزد عالمی گفتم اگر امام نبودند ما چه کنیم، گفت حاج آقا مصطفی که هستند از ایشان پیروی کنید، این موضوع نشان می دهد كه تا چه اندازه درجه فقاهت ایشان بالا بوده است.

آیت الله فاضل لنكرانی ابراز داشت: نكته قابل توجه بین امام راحل و فرزنداشان این بود كه هر دو یك نگاه مشترك داشتند، در واقع آقا مصطفی دین را تنها در عبادت كردن و امور اخروی نمی دید بلكه دین را در ابعاد زندگی می دانست، علما ما هم نباید دین را در امور دنیوی خلاصه نمایند زیرا باید در همه ابعاد زندگی جاری باشد.

این استاد حوزه در پایان گفت: با بیان اینكه آیت الله مصطفی خمینی به موضوع خاتمیت اسلام پرداختند، خاطرنشان كرد: دیدگاه ایشان در مباحث اصولی خوب بود، در واقع ایشان یكی از بهترین افراد در تبیین دیدگاه امام راحل بودند./۸۱۶/۲۰۲/ح

نظر شما