شناسهٔ خبر: 22088871 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

افزایش سالانه ۷۰۰ هزار خودرو/سیاستگذاری‌ها در جهت سلامت شهروندان نبوده

خبرگزاری شبستان:معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سالانه ۷۰۰ هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده می‌شود، گفت: هیچ مدیریتی پاسخگوی تبعات آن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز که با موضوع اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا برگزار شد، اظهار داشت: سوخت یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک است.

 

وی با اشاره به نمونه‌گیری‌های تسلیح در پمپ بنزین‌های کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: امسال این نمونه‌گیری‌ها به صورت هفتگی انجام خواهد شد و تمام پارامترهای موجود در هوا موجب بررسی و اندازه گیری قرار می گیرد.

 

تجریشی با اشاره به گزارشات دریافتی از شهرهای مختلف گفت: بر اساس نمودارها برخی از شهرهای کشور از نظر سوخت در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: مصرف گاز به ویژه در فصل زمستان افزایش می یابد.

 

تجریشی یادآور شد: افزایش مصرف گاز خانگی در فصل سرما باعث می شود تا سوخت برخی نیروگاه‌ها از گاز به مازوت تغییر کند که این خود در افزایش آلودگی هوا بسیار موثر است.

 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر سوخت از گاز به مازوت در افزایش ذرات ریز معلق در هوا بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: در نتیجه پایش های به دست آمده در دوره ای که سوخت نیروگاه ها از گاز به مازوت تبدیل شده اند ذرات ریز 10 میکرون و 2.5 میکرون در هوا افزایش یافته است.

 

تجریشی با بیان اینکه فرهنگ استفاده بهینه از انرژی باید در بین مردم گسترش یابد، افزود: تلاش می کنیم تا در حوزه کاهش آلودگی هوا در بخش صنعت بیشتر به سمت رویکرد تشویقی برویم تا تنبیه.

 

وی با بیان اینکه 8.8 میلیون جمعیت و تردد 540 هزار اتومبیل در شبانه روز بدون در نظر گرفتن طرح های بالادستی مسلما تبعاتی نیز خواهد داشت، ادامه داد: متأسفانه سیاست های ما در تهران با الگوی درستی پیش نرفته است و سیاستگذاری ها در راستای سلامت شهروندان نبوده است.

 

تجریشی با بیان اینکه سالانه بیش از 300 هزار خودرو در کشور اسقاط می شود در حالی که بیش از یک میلیون خودرو به مجموعه ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود، افزود: سالانه 700 هزار خودرو به سیستم حمل و نقل کشور اضافه می شود و هیچ مدیریتی نیز پاسخگوی تبعات آن نیست.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در سازمان محیط زیست حتی دو متخصص انرژی تجدیدپذیر نداریم تا در راستای انرژی های تجدیدپذیر سیاستگذاری انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه تامین منابع مالی زباله سوز در دنیا توسط بخش خصوصی انجام می شود، افزود: دولت در حال حاضر موظف شده است تا برقی که در زباله سوزها تولید می شود نرخ و تعرفه رقابتی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر موضوع مهمی است که باید در کاهش آلودگی هوا به آن توجه کنیم، افزود: برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشید باید نهادی وجود داشته باشد تا آن را پشتیبانی کند در حالی که در کشورمان چنین نهادی وجود ندارد.

 

نظر شما