شناسهٔ خبر: 22086331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نگاهی به انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

همه مـــردان وزیــــر

قاعده بازی حکم می‌کند که منتظر تایید صلاحیت نامزدها باشیم و ببینیم که وزارت ورزش و جوانان در قدم اول کدام نامزدها را حذف می‌کند. بعد منتظر می‌مانیم تا ببینیم خبرسازی‌ها به سود کدام نامزدها صورت خواهد گرفت تا متوجه بشویم که دل همایونی وزیر با کیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آنها قرار است مردان جدید وزیر باشند. در انتخابات شرکت کنند و رای بیاورند و رئیس فدراسیون شوند. جنسیت‌شان فرقی نداردکه مرد باشند یا زن، خانم باشند یا آقا، مستر باشند یا میسیز. باید در کارزاری شرکت کنند که «هرکه مقرب‌تر باشد، رای نهان بیشترش می‌دهند.» فدراسیون‌های زیادی در سال 96 قرار است روسای خود را از نو بشناسند. چند انتخابات برگزار شده و چند انتخابات دیگر نیز در حال برگزاری است. در همین هفته‌های گذشته ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات چند فدراسیون دیگر نیز صورت گرفت تا کار به مرحله تایید صلاحیت بکشد.

حالا وزیر همایونی است و فهرست نامزدهای ریاست فدراسیون که زیر دستش قرار دارند. وزیر باید فهرست را بگذارد مقابل خودش و اسم‌هایی را خط بزند و این وسط در اتاق مدام باز و بسته می‌شود و مشاوران و مباشران و جان‌نثاران به درون می‌آیند و هر یک در گوش وزیر، بد و خوب یکی از نامزدها را می‌گویند و تلفن‌ها زنگ می‌خورند و هرکسی از ظن خودش می‌شود یار یکی از نامزدها در یکی از فدراسیون ها.

 اول شرط عاشقی

اول قدم عاشقی این است که مجنون باشی. حالا لیلی هم بودی ایراد ندارد. نگاه ما جنسیتی نیست. برای اینکه در نگاه آقای وزیر مثبت بیفتی باید نگاهت با نگاه وزیر یکی باشد. باید همان کاری را بکنی که وزیر می‌خواهد. معاون‌هایت را از رفقای آقای وزیر انتخاب کنی. هماهنگ بودن خیلی مهم است. الان رئیس ناهماهنگ کم داریم. شاید فقط خادم باشد که ناهماهنگی‌اش بدجوری توی چشم می‌زند. شاید فقط اوست که می‌تواند اره بدهد و تیشه بگیرد و با وزیر کلفت صحبت کند و خیالش هم راحت باشد که هم مجمع مال خودش است و هم بودجه‌اش زیر دست وزارتخانه نیست.

 رای آوردن چگونه صورت می‌گیرد؟

رای آوردن اصلا کار آسانی نیست. مجمع است که به نامزدها رای می‌دهد و رای اصلی مجمع برای روسای هیات‌های استانی است. هیات‌های استانی معمولا رای‌های محافظه‌کارانه دارند. آنها یا با رئیس فدراسیون بسته‌اند وآرایی که دارند مال رئیس فدراسیون و برگ برنده اوست یا اینکه در خدمت وزارت ورزش هستند و تماس تلفنی معاون وزارت ورزش، جهت رای‌شان را صادر می‌کند. بخش اعظم رای رئیس فدراسیون از اینجا تامین می‌شود. از روسای هیات‌ها.

دیگر اعضای حاضر در مجمع آنقدر اثرگذار نیستند. به‌عنوان مثال تیرماه امسال، سایت فدراسیون کشتی این خبر را منتشر کرد:

«به گزارش روابط‌عمومی فدراسیون کشتی، با توجه به محدودیت‌های زمانی ناشی از برگزاری مسابقات «همبستگی کشورهای اسلامی» و قهرمانی بزرگسالان آسیا و همچنین با توجه به سقف زمانی مصوب در «فرآیند انتخاب تیم‌های ملی در سال فنی 96-95» مبنی‌بر برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی حداکثر 60 روز مانده به مسابقات قهرمانی جهان، روسای هیات‌های کشتی استان‌ها به‌عنوان اکثریت اعضای مجمع فدراسیون کشتی، کاهش سقف مدت زمان مذکور در سال 96 را به صورت استثنا تا 45 روز مانده به مسابقات جهانی در سال مذکور تصویب کردند.»

جمله را داشتید؟ «روسای هیات‌های کشتی استان‌ها به‌عنوان اکثریت اعضای مجمع». متوجه شدید که وقتی از اثر‌گذار بودن روسای هیات‌ها صحبت می‌کنیم منظورمان دقیقا چیست؟ رای این اعضا آنقدر اثرگذار است که فدراسیون نیاز به برگزاری جلسه مجمع ندارد. همین‌ها را می‌آورد و رای را صادر می‌کند.     

 انتخاباتی که در پیش است

انتخاباتی که به تازگی ثبت‌نام‌هایش تمام شده جملگی انتخابات مهم و اثرگذار و به نوعی سیاسی وزارت ورزش هستند که در مورد هرکدام‌شان کوتاه توضیح می‌دهیم.

 فدراسیون بوکس

چه کسی جانشین احمد ناطق‌نوری می‌شود؟ یکی از مهم‌ترین سوالات این روزهای جامعه ورزش همین است. انتخابات فدراسیون بوکس به خودی خود خیلی مهم نیست چراکه بوکس در ورزش ایران نه جایگاه مدال‌آوری دارد و نه مثل کشتی، ورزشی بومی به حساب می‌آید. اگر نبود اسم احمد ناطق‌نوری، طبیعتا اسم جایگزینش هم خیلی مهم نمی‌شد.

ناطق‌نوری از یک خاندان سیاسی می‌آید و همین قضیه است که به جایگزینی او جنبه دیگری می‌دهد. وزارت ورزش افشین داوری را به‌عنوان سرپرست جای ناطق‌نوری گذاشته و قاعدتا حمایت‌های پیدا و پنهان وزارتخانه به سمت او بازمی‌گردد. روح‌ا... حسینی (نایب‌رئیس فدراسیون و قهرمان اسبق آسیا)، حسین ثوری(مدیرکل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان)، حسین فشی، دلاور صیامی، بهزاد کتیرایی(رئیس سابق فدراسیون‌های ووشو و کاراته)، بدرالملوک کهرنگی(نایب رئیس سابق فدراسیون ووشو)، حمید توحیدی، علی کریمی فیروز جایی و فرهاد نیکوخصال(مدیر سابق مجموعه ورزشی آزادی) افرادی هستند که برای رسیدن به صندلی ریاست این فدراسیون ثبت‌نام کرده‌اند.

 فدراسیون کشتی

در مورد اهمیت انتخابات فدراسیون کشتی اصلا نیازی نیست صحبت کنیم. کشتی ورزش ملی ماست و به دلیل گسترده بودن مسابقاتش، هر ماه یا هر دو ماه یکبار اعزام گسترده‌ای داریم و همچنین مسابقات مهمی.

در این انتخابات سوال اصلی اینجاست که چه کسی می‌تواند جایگزین رسول خادمی شود که از سوی منتقدانش به برقراری یک دیکتاتوری متهم شده و همین یکی‌دو ماه پیش بود که جدال لفظی او با وزیر ورزش، ورزش ایران را آشفته کرد.

خادم رئیس قابلی است اما نوع مدیریتش به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. بیانیه جمعی از اعضای بلندپایه فدراسیون در حمایت از او نشان می‌دهد که خادم در جیبش رای‌های کمی ندارد. با این همه ثبت‌نام عباس جدیدی در انتخابات کمی می‌تواند جو   انتخابات را به سمت حاشیه ببرد. این دو رابطه خوبی باهم ندارند.

احتمالا وزارت ورزش و جوانان از شکست خادم خوشحال خواهد شد اما بعید است که این اتفاق رخ بدهد. او رای استان‌ها را در جیب دارد.

حمید بنی‌تمیم، احد پازاج، محمدرضا توپچی، عباس جدیدی، عبدا... چمن‌گلی، رسول خادم، امین رشیدلمیر، بهمن صفری، نقی کلانتری و خسرو زمانی، ۱۰ کاندیدای ریاست فدراسیون کشتی هستند که البته تایید نهایی صلاحیت آنها به‌زودی از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت خواهد گرفت.

 فدراسیون والیبال

چرا انتخابات فدراسیون والیبال برای وزارت ورزش مهم است؟ به چند دلیل. اول اینکه والیبال در سال‌های اخیر به مهم‌ترین رشته بین‌المللی ورزش ایران تبدیل شده است و ضریب نفوذش قابل قیاس نیست. والیبال ایران در دو دهه اخیر، از یک رشته نه‌چندان جدی به مهم‌ترین رشته گروهی کشور تبدیل شده و از این نظر میزان نقش‌آفرینی در شادمانی‌های ملی با فوتبال هم برابری می‌کند.

اما مهم‌ترین دلیلی که این انتخابات را برای وزارتخانه مهم می‌کند، تمایل داورزنی به حضور رئیس مطلوب خود است. داورزنی در فدراسیون والیبال جایگاه مطلوبی داشت و حتی با حضور در وزارت ورزش هم دست از سر این فدراسیون برنداشت و آن را برای خود حفظ کرد. قطعا داورزنی بدش نمی‌آید یک فرد هماهنگ با خود را روی صندلی این فدراسیون داشته باشد.

اسامی نامزدهای این انتخابات به شرح زیر است.

۱- علی پور‌عروجی: دارای مدرک دکتری مدیریت ورزشی، دارای مدرک مربیگری درجه سه والیبال و سابقه تدریس در کلاس‌های مربیگری

۲- احمد ضیایی: نایب‌رئیس فعلی فدراسیون والیبال، فرماندار و معاون استاندار در شهرهای کرج، اردبیل، پیرانشهر، بوکان، مرند و مراغه

۳- محمد شاهمرادی: بازیکن اسبق تیم‌های باشگاهی ایران

۴- علی نیکنام‌فر: کارشناس ارشد علوم تربیت بدنی

۵- علیرضا سلیمی‌آوانسر: بازیکن سابق والیبال، دارای مدرک مربیگری سطح سه بین‌المللی

۶- امیرحسین منظمی: مدیر تیم‌های ملی والیبال، بازیکن اسبق تیم ملی

۷- محمدتقی حسن‌زاده: دارای مدرک دکتری مدیریت ورزشی، معاون ورزش استان‌ها در وزارت ورزش و جوانان

۸- بهنام محمودی: بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی، عضو سابق شورای شهر کرج، دارای مدرک دکتری مدیریت ورزشی

۹- الهام رضایی: دانشجوی ترم آخر دکتری مهندسی ژنتیک
    
  قاعده بازی

قاعده بازی حکم می‌کند که منتظر تایید صلاحیت نامزدها باشیم و ببینیم که وزارت ورزش و جوانان در قدم اول کدام نامزدها را حذف می‌کند. بعد منتظر می‌مانیم تا ببینیم خبرسازی‌ها به سود کدام نامزدها صورت خواهد گرفت تا متوجه بشویم که دل همایونی وزیر با کیست.

 

* نویسنده : هومن جعفری خبرنگار گروه ورزش

نظر شما