شناسهٔ خبر: 22084977 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین:

به دنبال گسترش فرهنگ اربعین در میان بانوان در سطح جهانی هستیم

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: بانوان زیادی برای پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند و رسالت مهم ما بسترسازی برای افزایش شعور مردم نسبت به اهل بیت(ع) است، هدف دیگر ما گسترش فرهنگ اربعین در میان بانوان در سطح جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار سرویس فرهنگی تهران نیوز ، لاله افتخاری لحظاتی پیش در نشست مطبوعاتی تشریح برنامه‌های بانوان ویژه پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار داشت: رسالت حضرت زینب(س)، خبررسانی و انتقال پیام عاشورا به مخاطبان تا قیامت بود و این امر مهم امروز برعهده خبرنگاران است.

وی در ارتباط با نقش بانوان در پیاده‌روی اربعین افزود: یک الگویی که امروزه مطرح می‌شود، الگوی القایی و تحمیلی برای نقش بانوان برای کسانی که همه مسئولیت‌ها در تاریخ را بر دوش گرفتند. یعنی زمانی بر زنان گذشت که زنان همه نقش‌ها را برعهده داشتند ولی دیده نمی‌شدند.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین مطرح کرد: ناکارآمدی این دو الگو یعنی نادیده گرفتن زن یا مرد ثابت شده است. حضرت زینب(س) الگوی سومی را به ما ارائه کردند که تساوی انسانی و تفاوت در تقسیم ماموریت‌ها نام داشت‌.

اربعین در واقع زنانه است

افتخاری ادامه داد: اگر امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسند، حضرت زینب(س) نقش ادامه نهضت بعد از برادرشان را برعهده می‌گیرند. حضرت زینب(س) با دشمنان همان رفتاری را کردند که برادرشان در زمان حیات، همان کار را انجام می‌دادند.

وی هم‌چنین یادآور شد: اگر ما امروز محرم و صفر داریم که اسلام و بشریت را زنده نگه داشته، وامدار و مدیون همین تقسیم کار هستیم.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: سال گذشته برادران ما به این نتیجه رسیدند که باید نقش بانوان را هم در نظر بگیرند. اربعین در واقع زنانه است چرا که پیام‌رسان آن یک زن بود. این همراهی شامل حضور در پیاده‌روی و مهم‌تر از آن زینبی‌شدن است.

باید به بانوان سبک زندگی زینبی ارائه بدهیم 

افتخاری در بخش دیگری از سخنانش افزود: ستاد مرکزی اربعین چهار کمیته دارد که سه کمیته آن حالت پشتیبانی دارند اما کمیته چهارم، کمیته فرهنگی و آموزشی است که این حالت را ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: تولید محتوا، همکاری‌های دانشگاهی، برگزاری مراسمات، تبلیغ و … را برعهده کمیته فرهنگی و آموزشی گذاشته‌اند. ما در پی ایجاد تشکیل این مسئولیت مهم بودیم.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ابراز داشت: ما یک معاونت هماهنگی و اجرا را برنامه‌ریزی کردیم که بحث امور استان‌ها و تبلیغات را هم داریم.‌

افتخاری یادآور شد: گروه‌های ایثار و شهادت، رسانه و فضای مجازی، گروه قرآنی شامل نخبگان و برجستگان قرآنی کشور و سایر گروه‌ها را هم پیش‌بینی کرده‌ایم‌.

وی بر این اساس خاطرنشان کرد: بانوان زیادی برای پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند و رسالت مهم ما بسترسازی برای افزایش شعور مردم نسبت به اهل بیت(ع) است. هدف دیگر ما گسترش فرهنگ اربعین در میان بانوان در سطح جهانی است.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و از فرصت زمان و مکان اربعین استفاده کنیم. ما باید به بانوان سبک زندگی زینبی ارائه بدهیم و در همین راستا برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم‌.

برای دومین سال، موکب ویژه بانوان داریم که در سه نوبت مراسم خواهیم داشت

افتخاری اظهار داشت: این نشست‌ها هر هفته در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود‌. شناخت فرق و مذاهبی که باعث انحراف اربعین می‌شوند نیز جزو دیگر برنامه‌های ماست. حدود ۳۰ نفر از خواهرانی که از بین حوزه و دانشگاه انتخاب شده بودند، برای تبلیغ اعزام می‌شوند‌. ۵ نفر از سخنران‌های خانم نیز به کربلا و نجف اعزام می‌شوند.

وی تاکید کرد: در طول مسیر هم برای دومین سال، موکب ویژه بانوان داریم که در سه نوبت مراسم خواهیم داشت. بحث نماهنگ را هم داریم‌. نماهنگ “ما رایت الا جمیلا” بود که سال گذشته توسط صدا و سیما تولید و پخش شد.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در ادامه گفت: بروشورها، تولید محتوا و سایر موارد نیز جزو برنامه‌های ماست. با قرآنی‌های کشور عراق نیز تعاملات بین‌المللی خواهیم داشت.

افتخاری افزود: امسال قرار بود که اعزام از مبدا صورت بگیرد. مسئولان استانی هماهنگی لازم را داشته باشند تا بتوانیم برای قسمت بانوان موکب‌های آن‌ها سخنران اعزام کنیم.

اربعین را فقط یک روز نمی‌دانیم

وی بیان داشت: این نشست‌ها در دانشگاه‌ها پیش‌زمینه‌ای برای همایش‌ها و سه همایش تخصصی در کربلا است. ما اربعین را فقط یک روز نمی‌دانیم و در ۳۶۵ روز به فکر برنامه‌ریزی این موضوع هستیم.

افتخاری همچنین یادآور شد: علاوه بر دانشگاه‌ها، اساتید مطرحی هم اعلام کرده‌اند که حضور دارند و قصد کمک‌رسانی را دارند.

وی افزود: خواهران ما در هفته منتهی به اربعین به کار گرفته می‌شوند. امسال سه موکب برای بانوان داریم‌. تا امروز یک موکب قطعی آماده شده است و دو موکب در حال اجرا شدن است. قرار ما دو موکب در کربلا و یک موکب در نجف بوده است.

معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پایان خاطرنشان کرد: آدرس و نشانی این موکب‌ها از طریق سایت به بانوان اطلاع‌رسانی خواهد شد. کسانی که موکب‌های کلان ویژه بانوان دارند، با ما در ارتباط باشند تا بتوانیم خدمات بهتری از جهات مختلف به آن‌ها بدهیم و همکاری داشته باشیم‌.

 

نظر شما