شناسهٔ خبر: 22083730 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست دفتر ملی هوا خبر داد؛

۱۰ روز هوای پاک و ۲۱ روز هوای ناسالم از ابتدای سال در پایتخت

سرپرست دفتر ملی هوا گفت: تا اول آبان ماه ۱۰ روز هوای پاک، ۱۸۵ روز هوای سالم و ۲۱ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر مسعود زندی سرپرست دفتر ملی هوا در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا گفت: اقدام‌های خوبی انجام شد که نتایج آن در بهبود شاخص آلودگی هوا مشخص است.

وی ادامه داد: تا اول آبان ماه ۱۰ روز روزهای پاک ۱۸۵ روز روزهای سالم ۲۱ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و این رکوردی است که نسبت به سال‌های گذشته تا به امروز بهترین شراط بوده است.

زندی افزود: البته آن جه برای همه ما اهمیت دارد نیمه دوم سال است که با آلودگی بیشتر هوا رو به رو خواهیم شد. موضوعی که با جدیت دنبال می‌کنیم سوخت مورد نیاز کلانشهرهاست که تلاش می‌کنیم با شرایط استاندارد تولید شود. در برخی موارد نتایج بیشتر از میزان استاندارد بوده است. 

وی تاکید کرد: در بحث خودروها استانداردسازی خودرو را همچنان دنبال می‌کنیم و اگر خودرویی منطبق با نتایج استاندارد نباشد با همکاری ناجا از شماره‌گذاری آن جلوگیری به عمل خواهد آمد. موتورسیکلت‌های کاربوراتوری سال گذشته به طور کامل ممنوع شد و ما خارج از مجوزهای مربوطه به کسی مجوز شماره‌گذاری ندادیم. 

سرپرست دفتر ملی هوا گفت: در بحث نیروگاه‌ها روزانه حدود ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم قبلاً ۹۰ میلیون لیتر آن گاز بود که امروز به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده است. در بحث نوسازی خودروهای فرسوده سال گذشته ۵۰ هزار تاکسی از چرخه تردد خارج شد و تلاش ما این است که امسال ۹۰ هزار تاکسی تکمیل شود.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مشکلاتی که در بحث تسهیلات بانکی در این زمینه هست رفع شود. اصل قضیه آلودگی خودروهای در حال تردد است و نه خودروهای جدید و به ویژه کامیون‌هایی که شبانه تردد می‌کنند و اتوبوس‌هایی که زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند و فرسوده هستند.

زندی گفت: سامانه سیمفا راه‌اندازی شده و اگر مشکلاتی هم وجود دارد مقطعی است. مراجعات به معاینه فنی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و امسال حدود تازه مجاز معاینه فنی را هم اعلام کرده‌ایم. الان با این حدود تازه تعداد ۱۵ درصد ردی معاینه فنی به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و نشان می‌دهد که حدود مجاز جدید تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: قانون هوای پاک ابلاغ شده و برای دستگاه‌های مختلف وظایفی در نظر گرفته است. سازمان محیط زیست باید حدود ۱۰ آیین نامه تدوین کند که کارگروه‌هایی برای این کار تشکیل شده است.

سرپرست دفتر ملی هوا تاکید کرد: در آغاز مهرماه جا به جایی ساعات کار را داشتیم که نتایج خوبی به دنبال داشت و به دنبال آن هستیم که این را به صورت قانونی مصوب کنیم. بحث LEZ در داخل شهر را داریم و مسائل مدیریتی هم باید لحاظ شود که تا کنون عمدتا مد نظر نبوده و بیشتر به مسائل فنی ارزش داده شده است.

نظر شما