شناسهٔ خبر: 22083518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارزیابی عملکرد جنبش دانشجویی و آینده «برجام» در «جهانشهر» ایسنا؛

برخی دولتمردان حتی آب خوردن مردم را از برجام می‌خواستند/ مخالفت با برجام، مخالفت با قانون است

نمایندگی همدان

هفتمین میزگرد «جهانشهر» خبرگزاری ایسنا با موضوع «جنبش دانشجویی و آینده برجام» برگزار شد و سردبیران نشریان دانشجویی دانشگاه‌های همدان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در ۲۳ تیر 94 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شده که در طول چند سال گذشته بیشترین تأثیر را در فضای سیاسی کشور داشته و دارای منتقدان و مدافعان جدی است.

صحبت‌های هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره اعلام استراتژی جدید این کشور در قبال ایران دوباره برجام را به مسأله اول حوزه سیاسی تبدیل کرد، مسأله‌ای که تنها در سیاست خلاصه نمی‌شود و در فضای اقتصادی و اجتماعی نیز تأثیرگذار است.

جهانشهر که سلسله میزگردهای خبرگزاری ایسنا در پیگیری مسائل اساسی استان همدان است و نخستین نمونه کرسی‌های آزاداندیشی در سطح رسانه‌های غرب کشور شناخته می‌شود، در هفتمین برنامه خود «جنبش دانشجویی و آینده برجام» را بررسی کرده است.

در این میزگرد از سردبیران نشریات دانشجویی جریان از دانشگاه بوعلی‌سینا، انعکاس از دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزاد از دانشگاه بوعلی‌سینا، نفیرجوانی از دانشگاه ملایر، تخته سیاه از دانشگاه صنعتی همدان و امروز از دانشگاه بوعلی‌سینا دعوت رسمی به عمل آمده بود تا در یک فضای عادلانه به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

نکته قابل تأمل اما عدم حضور سردبیران نشریات امروز از دانشگاه بوعلی‌سینا، نفیرجوانی از دانشگاه ملایر و انعکاس از دانشگاه علوم پزشکی همدان با وجود دعوت رسمی و هماهنگی‌های از قبل صورت گرفته، بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل گزارش این میزگرد است که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شده است:

* مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام بیش از 100 فایده داشت

سیدعلی شیخ‌الاسلامی، دانشجوی مهندسی شیمی و سردبیر نشریه دانشجویی تخته سیاه دانشگاه صنعتی همدان در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آبان 94 مبنی بر اینکه «سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه به عنوان سد محکم یکه‌تازی‌های قدرت‌های سلطه‌گر به ویژه آمریکا بوده است»، اظهار کرد: همین مسأله را در صحبت‌های چند روز گذشته رئیس جمهور آمریکا دیدیم که چقدر علاقمند به برهم زدن برجام است اما به علت مذاکرات درستی که صورت گرفته، این عمل سخت و حتی می‌توانیم بگوییم ناممکن است.

وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن فواید مذاکرات هسته‌ای و توافق هسته‌ای برجام یادآور شد: مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام بیش از 100 فایده داشت که از جمله آنها می‌توان به فعالیت 1444 سانتریفیوژ در تأسیسات فردو، تولید سوخت کامل هسته‌ای برای به‌کارگیری راکتورهای هسته‌ای با تضمین انتقال آخرین فناوری روز دنیا، تولید آب سنگین اراک، خارج شدن پرونده ایران از فصل 7 منشور سازمان ملل و پایان پروژه سیاسی- امنیتی برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخش اصلی پروژه ایران‌هراسی اشاره کرد.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه قبل از توافق هسته‌ای تمام دنیا با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالف بودند، گفت: در حال حاضر وقتی دونالد ترامپ می‌خواست برجام را به هم بزند کشوری مثل فرانسه اعلام می‌کند که پایبند برجام خواهد بود و این نمونه‌ای از شکست پروژه ایران‌هراسی است.

وی با اشاره به اینکه باور برخی بر این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از برجام ادامه نداشته است، تصریح کرد: این حرف خیلی درست نیست و برای نمونه حتی در اراک نیز ظرفیت‌های جدید شغلی ایجاد شده و به تازگی استخدام‌هایی صورت گرفته است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه چندین نفر از مراجع تقلید مانند آیت‌الله وحیدخراسانی و آیت‌الله جوادی‌آملی حمایت صریحی از تیم مذاکره‌کننده داشته‌اند، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت برجام هم از نظر سیاسی و هم از نظر دینی مورد قبول واقع شده است.

وی با انتقاد از صحبت‌های سردبیر نشریه جریان درباره اینکه «سیاست‌های اوباما و ترامپ یکی است»، گفت: به نظرم اوباما بسیار سیاست‌مدارانه‌تر از ترامپ رفتار می‌کرد و اینکه این دو را مساوی هم بدانیم، اصلا درست نیست.

شیخ‌الاسلامی یکی از مشکلات اساسی دوران تحریم‌ها را ظهور پدیده‌هایی مثل دلالان نفتی نام برد و تأکید کرد: تهدیدهای خارجی باعث همدلی بیشتر در بین مردم شده اما ای کاش رفتار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تندرو باعث از بین رفتن این همدلی نشود.

وی با اشاره به صحبت‌های سردبیر نشریه دانشجویی آزاد درباره اینکه «مسائل مهمتری از برجام وجود دارد»، اظهار کرد: برجام یک مسأله بسیار مهم است و باید به یاد بیاوریم در زمانی‌که مشکلات تحریم حل نشده بود ما با تحریم دارویی هم مواجه بودیم و آنتی‌بیوتیک‌های تقلبی موجود در سطح بازار یا داروها بیهوشی چینی باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شده بود.

سردبیر نشریه دانشجویی تخته سیاه دانشگاه صنعتی همدان تصریح کرد: انرژی هسته‌ای قدیمی شده و الان مسأله روز دنیا انرژی‌های تجدیدپذیر است و اگر برای انرژی هسته‌ای ما تحریم بشویم، به نظرم درست نیست و نیاز است فرصت و سرمایه‌گذاری بیشتری برای انرژی‌های نو داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه روح برجام همان مفادهای محرمانه آن است، یادآور شد: برای سایر تحریم‌ها هم نیاز است که مذاکره کنیم؛ برای نمونه درباره موشک‌های بالستیک باید به صورت قوی‌تر وارد مذاکره شویم.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، فکر نمی‌کنم بیرون آمدن از آن واکنشی درستی باشد چرا که برجام یک توافق چندجانبه است.

سردبیر نشریه دانشجویی تخته سیاه دانشگاه صنعتی همدان عملکرد جنبش دانشجویی درباره برجام را قابل قبول ارزیابی نکرد و با تأکید بر اینکه باید حمایت‌های بیشتری صورت می‌گرفت، گفت: علت این عملکرد غیرقابل قبول در ترس از فعالیت‌های سیاسی به علت برخی مشکلات است و این نکته را باید یادآور شد که دانشجو به خاطر فعالیت‌هایش حداقل باید مصونیت قضایی داشته باشد.

شیخ‌الاسلامی با تأکید بر فضای باز سیاسی برای تمامی گروه‌های سیاسی تصریح کرد: روشنگری دانشجویان باید در فضای باز سیاسی باشد.

*برخی دولتمردان حتی آب خوردن مردم را از برجام می‌خواستند

امین قاسمی‌پسند، دانشجوی علوم سیاسی و سردبیر نشریه دانشجویی جریان دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه این میزگرد با بیان اینکه مشکل ما این نیست که دونالد ترامپ در حال برهم زدن توافق برجام است و اگر فرد دیگری بود، شرایط جور دیگری رقم می‌خورد، گفت: خود اوباما که دولت او امضاکننده برجام بود، در ابتدای کار تحریم‌های 10ساله را تصویب و توافق هسته‌ای را نقض کرد و اینکه یک مسأله خیلی مهم را به ترامپ تقلیل دهیم، ساده‌لوحی است.

وی با اشاره به صحبت‌های چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا درباره عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای افزود: این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 8 بار پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است.

قاسمی‌پسند تصریح کرد: اینکه بعد از صحبت‌های ترامپ، کشورهای اروپایی از برجام اعلام حمایت کرده‌اند، این به خودی خود اقدامی مثبت است اما این بخشی از قضیه است و این همراهی‌ها صرفا در حد حرف باقی می‌ماند و وارد عمل نمی‌شود که نمونه آن را در مبادلات بانکی و مالی شاهد بودیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به صحبت‌های برخی دولتمردان آمریکایی از جمله وزیر دفاع مبنی بر تغییر برجام به جای خروج از آن گفت: آمریکایی‌ها عملا به دنبال این هستند که توان موشکی و نفوذ و حضور آرامش‌ساز ایران در منطقه را کاهش دهند.

وی در ادامه سخنانش این سوال را مطرح کرد که وقتی ما انرژی هسته‌ای را به علت برخی مسائل تقلیل دادیم چه چیزی در حال حاضر به دست آورده‌ایم و آن را باید در صحنه عمل ببینیم.

قاسمی‌پسند ادامه داد: در زمان اوج تحریم‌ها و قبل از سال 90 تا 92 میزان سرمایه‌گذاری خارجی از سرمایه‌گذاری 4 سال اخیر بیشتر بوده و این نکته قابل‌تأملی است.

وی در پاسخ به صحبت‌های سردبیر نشریه دانشجویی آزاد درباره «میزان اهمیت و اولویت برجام» اظهار کرد: بحران‌های زیست‌محیطی و مدیریتی وجود دارد و در جای خود مهم است اما نباید باعث انحراف اذهان شد و هر کدام را باید در جای خود دید.

این دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه باید نگاه کنیم ببینیم آیا برجام توانسته انتظاراتی که بوده را برآورده سازد، خاطرنشان کرد: افزایش انتظارات از برجام را برخی دولتمردان به وجود آوردند که حتی آب خوردن مردم را از برجام می‌خواستند.

وی حمایت مراجع از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را امری طبیعی دانست و تأکید کرد: سیاست‌های آمریکا یکسان بوده و تنها نحوه اجرای آن متفاوت است و اوباما و ترامپ یک روح در دو بدن هستند.

قاسمی‌پسند در انتقاد از صحبت‌های مطرح شده درباره لغو تحریم‌ها گفت: حتی کسانی‌که مذاکره‌کننده بودند هم اینگونه حرف نمی‌زنند که تحریم‌ها به کلی رفع شده و این امر هم کاملا مشخص است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در طول میزگرد صحبت‌هایی مبنی بر مذاکره در موارد غیرهسته‌ای مطرح شد، تصریح کرد: این مذاکرات مشروط بر این است که همین برجام را که داشتیم آیا درست اجرایی شده است یا خیر؟ که برای نمونه مبادلات پولی و بانکی یا محدودیت‌های جدید شرکت‌های اپل و گوگل خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

وی در واکنش به صحبت‌های سردبیر نشریه دانشجویی آزاد درباره «روح برجام» تأکید کرد: روح برجام همان ذات آن است و اگر گفته می‌شود پایبندی ما به ذات و روح توافق در کم کردن حضور ما در خاورمیانه آن هم به علت تأمین امنیت خود است، پس چرا آمریکا در منطقه حضور دارد و قرارداد 400 میلیون دلاری با عربستان می‌بندد که نتیجه آن با حمله به مردم یمن است.

قاسمی‌پسند صحبت‌های دکتر روحانی بعد از اظهارات هفته گذشته ترامپ را خیلی خوب و با پیشرفت قابل‌تأمل نسبت به ایام تبلیغات انتخابات ارزیابی کرد و گفت: برجام در حال تبدیل شدن به یک تجربه تاریخی است و اگر از این به بعد برخی روشنفکران و غرب‌زدگان اعتماد به آمریکا را مطرح کنند، با حجم عظیمی از واکنش مردم روبرو خواهند شد.

سردبیر نشریه دانشجویی جریان با تأکید بر اینکه با خروج آمریکا از برجام تنها یک اسم از آن باقی خواهد ماند، اظهار کرد: قدرت پولی، بانکی و ارز بین‌الملی دلار آمریکا بوده و سایر موارد نیز در نفوذ آمریکا است و کشورهای اروپایی هم این را می‌دانند که اگر آمریکا از توافق خارج شود، عملا کاری از دست آن برنخواهد آمد.

وی در انتقاد از صحبت‌های سردبیر نشریه دانشجویی آزاد درباره حضور ایران در منطقه، این سوال را مطرح کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا در ایران چه کار می‌کرد و برای نمونه دولت قانونی مردم را سرنگون کرد.

قاسمی‌پسند درباره عملکرد جنبش دانشجویی در برجام نیز خاطرنشان کرد: بنده عملکرد خاصی از جنبش دانشجویی ندیدم و خیلی ملموس نبوده اما در آینده انتظار بیشتری از آن هست.

*مخالفت با برجام، مخالفت با قانون است

اویس اکبری، دانشجوی علوم سیاسی و سردبیر نشریه دانشجویی آزاد دانشگاه بوعلی‌سینا دیگر میهمان میزگرد جهانشهر بود که در صحبت‌های خود با بیان اینکه برجام یک توافق بین ایران، 5+1 و اتحادیه اروپا است، گفت: این توافق توسط قوه مجریه ما امضا و توسط قوه مقننه به تصویب رسیده و بدین معناست که تبدیل به قانون شده و مخالفت با آن، نوعی مخالفت با قانون است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مجموعه نشریه آزاد این است که قانون در کشور یک بحث فراموش شده است، اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد همین برجام و سیاست خارجی، تریبون‌ها به صورت غیرقانونی به وجود آمده که صحبت‌های مطرح شده ارتباطی به جایگاه آنها ندارد.

اکبری با انتقاد از صحبت‌های برخی از فرماندهان نظامی تأکید کرد: اعلام مواضع در حوزه سیاست خارجی بر عهده قوه مقننه و دولت و تصمیم آنها است و نیروهای نظامی مجری و کارگزار آن هستند و البته بارها هم دولتمردان اعلام کرده‌اند موشک‌های ما قابل مذاکره نیستند.

این فعال دانشجویی اظهارنظرات برخی مسئولان درباره موضوعاتی که ارتباطی به جایگاه آنان ندارد را از بی‌قانونی سیستماتیک دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه دانشجوی متعهد این است که نسبت به موضوعات پیرامونی خود حساس باشد و نسبت به آن طرح مسأله کند.

اکبری با طرح این سوال که آیا باید برجام و انرژی هسته‌ای مسأله اصلی دولت و جامعه ما در این زمان باشد؟ گفت: آیا دغدغه ما باید این باشد که پیگیر مسأله‌ای باشیم که 70 سال از عمر آن می‌گذرد و انرژی که اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم بیش از پیش کشور ما وابسته به کشورهای صنعتی مانند چین، ژاپن و کشورهای اروپایی می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر نمی‌توانیم از بومی بودن این انرژی در کشورمان حرف بزنیم در حالیکه دانشمندان روس در نیروگاه‌های ما با هزینه‌های بسیاری مشغول به کار بودند و زن آنها هم به علت حفظ حجاب پول جداگانه دریافت می‌کردند و یا اینکه چیری از امضای برجام نگذشته بود که خبر نیروگاه هسته‌ای بین ایران و چند کشور دیگر به گوش رسید و این چیزی جز به آغوش کشیدن عمق فاجعه نیست.

سردبیر نشریه دانشجویی آزاد دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مشکل دولت ما این است که حل تمام مشکلات را در گرو حل مشکل هسته‌ای می‌داند، اظهار کرد: این چیزی جز فریب دادن خودمان نیست و ما با مسائلی روبرو هستیم که بی‌توجهی به هر یک ما را با بحران‌هایی روبرو کرده که هنگام مواجهه با آنها انرژی هسته‌ای دیگر کمکی نخواهد کرد.

وی برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، سیستم کشاورزی و آبیاری سنتی، احداث بی‌رویه سدها بدون پیوست‌های محیط‌زیستی، مشکلات اقتصادی، عدم وجود طرح کلان توسعه کشور، رفتن کشور به سمت توسعه نامتوازن و طرح استقلال کردستان عراق و عدم توجه دولت به مسأله ایرانشهری را از جمله موضوعاتی دانست که از برجام هم مهمتر هستند اما در حال حاضر برجام به عنوان مهمترین مسأله در کشور مطرح می‌شود.

اکبری با بیان اینکه با برجام تحریم‌های هسته‌ای لغو شدند، تصریح کرد: لغو تحریم‌های هسته‌ای تنها خواسته مردم نیست و هر چند کار بزرگی صورت گرفته اما باید برای رفع سایر تحریم‌ها هم وارد مذاکرات مختلفی بشویم و بنده برجام را پایان کار نمی‌دانم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه با نظر سردبیر نشریه دانشجویی جریان درباره اینکه نباید ما تمامی انتظارات را از برجام داشته باشیم، گفت: بسیاری از تحریم‌های ما از جمله نظامی و موشکی ارتباطی با برجام ندارد.

سردبیر نشریه دانشجویی آزاد صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: اعتقادی ندارم که برجام دارای روح است و آنچه مهم است ذات هر توافق و قراردادی بدین معنا که هر دو طرف از برخی مواضع خود عقب‌نشینی کنند که این اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های قاسمی‌پسند درباره «تبادلات پولی و بانکی کشورهای اروپایی» تأکید کرد: این تبادلات به صورت مستقیم با برجام ارتباطی ندارند اما به علت عدم شفافیت سیستم بانکی و سایر علل این امر به خوبی صورت نمی‌گیرد.

اکبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آینده برجام با توجه به روابط بین‌الملل و مسائل داخلی نیز اظهار کرد: احتمال نمی‌دهم آمریکا از برجام خارج شود چرا که آمریکا در حال حاضر در وضعیت بحرانی و درگیر مسائل مختلف از جمله کره‌شمالی و سوریه است و این فرصت را ندارد که مسأله جدیدی را مطرح کند و حرف‌های ترامپ صرفا پوپولیستی است.

سردبیر نشریه دانشجویی آزاد دانشگاه بوعلی‌سینا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره عملکرد جنبش دانشجویی تصریح کرد: یکی از عوامل به سرانجام رسیدن برجام جنبش دانشجویی بود و در همدان نیز همین روال مشاهده می‌شد البته باید گفت مخالفانی هم داشت که یک امر طبیعی است.

وی یادآور شد: جنبش دانشجویی از این پس باید به آگاه‌سازی دانشجویان و مردم بپردازد و این نکته را یادآوری کند که برجام پایان کار نیست و نباید تمام انتظارات را معطوف به برجام کنیم.


انتهای پیام

نظر شما