شناسهٔ خبر: 22080203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

زنان کابینه روحانی علیه روحانی

به نظر می‌رسد مولاوردی و ابتکار سکوت خود را کنار گذاشته و بی پرده به رفتارهای رییس دولت در قبال جابجایی‌های صورت گرفته انتقاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی، در ایام انتخابات وعده‌های متنوعی داد؛ از جمله وعده‌هایی که بسیار به مذاق اصلاح‌طلبان نیز خوش آمد، وعده برابری جنسیتی زنان و مردان و استفاده از توانمندی زنان در کابینه آینده بود. اصلاح طلبانی که برای حضور زنان در کابینه هشتگ می‌زدند و کمپین حمایت از آنان را سر می‌دادند، حالا امروز بهتر از هر کسی می‌دانند آن وعده‌ها درحد همان شعار انتخاباتی باقی مانده است.

بر اساس همین شعارها بود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، زنان اصلاح طلب مجلس با همکاری دیگر چهره‌های اصلاح طلب فهرستی ۳۰ نفره از زنان توانمند را برای انتخاب به رییس جمهور منتخب ارائه کردند، اما رییس جمهور ترجیح داد فهرستی از مردان بدون زنان را به مجلس معرفی کند و پس از آن بود که کمپین‌های حمایتی از ورود زنان به کابینه از سوی این طیف سیاسی شکل گرفت.


بسیاری از منتقدان به حضور دست کم یک وزیر زن در دولت محمود احمدی نژاد (مرضیه وحید دستجردی) اشاره می‌کردند که در دولتی که بدنه آن را چهره‌های اصول گرا تشکیل می‌دادند، مسوولیت گرفت و وزیر شد.


حالا صدای زنان کابینه حسن روحانی بلند شده است؛ زنان اصلاح طلب کابینه حالا با ناامیدی از جابجایی‌های صورت گرفته از رفتار رییس جمهور در قبال زنان انتقاد می‌کنند.


تا پیش از این انتقاد به عدم حضور زنان در کابینه در بدنه اصلاح طلبان مطرح می‌شد. چهره‌هایی مثل خانم‌ها فائزه هاشمی و الهه کولایی که نقدهای تندی را علیه روحانی مطرح کرده بودند. آن‌ها معتقد بودند که روحانی چه پاسخی برای بانوان ایران‌زمین دارد؟ یا چهره اصلاح طلب دیگری مثل خانم اشرف بروجردی که در ایام انتخابات مسوولیت کمیته زنان ستاد انتخاباتی روحانی را برعهده داشت، گفته بود:« باید خاطرنشان کنم که اگر آقای روحانی در دولت یازدهم این کار را انجام می‌داد، بهتر بود و گلایه‌هایی که امروز می‌شنویم نیز کمتر می‌شد؛ اما این باب بسته نیست و احتمال دارد آقای روحانی در آینده یک وزیر زن از بین زنان توانمند به کابینه معرفی کند.»


 اما حالا نقدها از بدنه عمومی اصلاح طلبان به اصلاح طلبان کابینه رسیده است؛ جایی که دو چهره اصلاح طلب زن انتقادهایی را علیه رفتارهای رییس جمهور در جابجایی‌های صورت گرفته مطرح می‌کنند. یک روزنامه اصلاح طلب در بخش مقدمه مصاحبه خود باب نقد یا بهتر بگوییم باب حمله به تصمیم‌های رییس جمهور را باز  می‌کند. آفتاب یزد از واژه تبعید برای جابجایی‌های صورت گرفته استفاده می‌کند. بر همین اساس نیز شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار چهره‌های اصلاح طلب زن کابینه دوازدهم، انتقاد خود را البته نه از جنبه عدم حضور کافی  زنان درکابینه بلکه از نظر جابجایی‌های صورت گرفته به سمت روحانی نشانه گرفتند.


به نظر می‌رسد مولاوردی و  ابتکار سکوت خود را کنار گذاشته و بی پرده به رفتارهای رییس دولت در قبال جابجایی‌های صورت گرفته انتقاد می‌کنند. این نقدها به قدری تند بود که ابتکار پس از گذشت چند ساعت از انتشار مصاحبه خود، ناچار به اصلاح سخنانش شد.


ابتکار در مصاحبه‌ای که روز گذشته با روزنامه شرق داشت، تلویحاً از تصمیم رییس‌جمهور در جابجایی از محیط زیست به معاونت زنان انتقاد و آن را شوک‌آور توصیف می‌کند و می‌گوید:‌ « آقای روحانی گفتند شما قرار است در محیط‌ زیست نباشید، من هم گفتم خدا را شکر (خنده) چون آنجا خیلی تحت فشار بودم، خیلی و من از این بابت اولین واکنشم این بود که گفتم خدا را شکر، یعنی ممنون؛ من هم اول خیلی شوکه شدم، چون اصلاً فکر نمی‌کردم. در همان جلسه اول سکوت کردم و ایشان گفتند نتیجه؟ گفتم اجازه بدهید فکر کنم، چون من راجع ‌به این موضوع هیچ فکری نکردم و ایشان اشاره کردند که شما سابقه دارید در این حوزه. گفتم بله، من هم سابقه دارم و هم حوزه‌ای بوده که مورد علاقه من بوده و هیچ‌وقت هم به آن مفهوم رهایش نکردم ولی اجازه بدهید راجع‌ به این موضوع فکر و بررسی کنم که تقریباً یک‌هفته‌ای طول کشید تا به یک جمع‌بندی رسیدم.»


البته موضوع تغییر یا برکناری زنان کابینه در دولت حسن روحانی مسبوق به سابقه بوده است؛ الهام امین زاده چهره اصول گرای کابینه یازدهم که یک بار معاونت حقوقی را به مجید انصاری اصلاح طلب و در مرتبه بعدی نیز دستیاری رییس جمهور را به شهیندخت مولاوردی اصلاح طلب واگذار کرد؛ اما در هیچ یک از این موارد بدون انتقاد احکام رییس جمهور را پذیرفت و با این مساله کنار آمد. حالا با گذشت دوماه از آغاز به کار رسمی دولت، صف بندی جدید اصلاح طلبان کابینه علیه رییس کابینه می‌تواند موج جدیدی از مخالفت‌های اصلاح طلبان با تصمیم‌های دولت را به همراه داشته باشد.


مصاحبه انتقادی هر دو چهره زن اصلاح طلب کابینه در یک روز می‌تواند پیام روشن دیگری برای رییس جمهور داشته باشد، از جمله اینکه اگر منافع آنها در دولت تأمین نشود، آن‌ها دست از حمایت روحانی برخواهند داشت.


البته سابقه حسن روحانی در عدم استفاده از نیروی زن تنها به کابینه و دولت وی برنمی‌گردد؛ روحانی در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تمایلی برای حضور زنان در سیستم مدیریتی‌اش از خود نشان نداد و بیشتر اطرافیان وی را مردان تشکیل می‌دادند.


حالا که انتظار اصلاح طلبان از آقای روحانی، در ورود و حضور زنان، در سطوح بالای مدیریتی و راه یافتن چند وزیر زن به کابینه نادیده گرفته شده، تیغ انتقادهای خود را به سمت دولت تیزتر کرده‌اند؛  انتقاداتی که می‌تواند واکنش‌های آتی رییس جمهور را نیز در پی داشته باشد.

منبع: صبح نو

نظر شما