شناسهٔ خبر: 22079842 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

چرا تصاحب اچ تی سی توسط گوگل منطقی است

حسین خلیلی صفا / mashable

صاحب‌خبر -

بعدازظهر دیروز شاهد انتشار خبری در مورد مذاکرات نهایی اچ‌‌تی‌سی و گوگل برای تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند کمپانی تایوانی بودیم. همان‌طور که اشاره کردیم، گوگل فقط در پی تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی است و سایر بخش‌های این کمپانی نظیر بخش هدست‌های واقعیت مجازی وایو همچنان در اختیار تایوانی‌ها خواهد بود. 

هرچند تصاحب اچ‌تی‌سی توسط گوگل کمی تعجب‌آور است؛ اما با بررسی مسائل و مشکلاتی که اچ‌تی‌سی در سال‌های اخیر با آن‌ها روبرو بوده در کنار نیاز اپل برای داشتن یک بازوی قدرتمند سخت‌افزاری به‌منظور تولید محصولاتی نظیر پیکسل، به نظر می‌رسد که این داد و ستد منطقی باشد. گوگل پس از توقف تولید محصولات سری نکسوس، سیاست دیگری در پیش گرفته است که هدف آن به چالش کشیدن محصولات رده‌بالای بازار نظیر آیفون‌های اپل از طریق گوشی‌هایی است که توسط خود گوگل طراحی شده‌‌اند. 

غول جستجو سال گذشته نسل اول گوشی هوشمند خود را با عنوان پیکسل و پیکسل ایکس ال راهی بازار کرد. این گوشی با رویکرد مناسبی از سوی منتقدین روبرو شد، اما پیکسل‌های گوگل در بازار کم‌فروغ بودند؛ چراکه فروش این محصولات آن‌چنان که باید بالا نبود. تصاحب یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند می‌تواند گوگل را در موقعیت بهتری قرار دهد تا بتواند خواسته‌های خود از بخش سخت‌افزار را به نحو بهتری پیاده کند. یقینا با تصاحب اچ‌تی‌سی، گوگل می‌تواند کنترل بیشتری روی فرایند تولید محصولات خود داشته باشد. 

البته این اولین باری نیست که گوگل در مسیر تصاحب یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. پیش از این نیز گوگل در سال ۲۰۱۲، کمپانی موتورولا را با پرداخت بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد. دیدگاه اولیه در خصوص تصاحب موتورولا توسط گوگل این بود که این کمپانی در نظر دارد محصولات سری نکسوس خود را بهتر از پیش کند. اما واقعیت چیز دیگری را برای گوگل رقم زد؛ تصاحب موتورولا را می‌توان یک شکست واقعی برای گوگل تعبیر کرد. گوگل هیچ‌گاه در زمانی که موتورولا را در اختیار داشت به سراغ ترکیب تیم‌های اندروید و تیم توسعه‌ی گوشی‌های موتورولا نرفت. دو کمپانی مسیر متفاوتی را طی کردند؛ به‌طوری‌که موتورولا در بازار آمریکا همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند اندروید با سبک و سیاق خود می‌پرداخت که از جمله‌ی آن‌ها باید به Moto X Pure اشاره کرد. در واقع موتورولا و گوگل هیچ‌وقت از ظرفیت همکاری با یکدیگر استفاده نکردند تا محصولات با برند موتورولا تفاوتی با سایر گوشی‌های اندروید موجود در بازار نظیر سامسونگ، ال‌جی یا اچ‌تی‌سی داشته باشند. 

با گذشت دو سال از تصاحب موتورولا توسط گوگل، غول جستجو کسب و کار گوشی‌های هوشمند موتورولا را در ازای دریافت ۲.۹ میلیارد دلار به لنوو چین فروخت. نتیجه‌ی تصاحب و فروش موتورولا چیزی جز از دست دادن سرمایه و همچنین وابستگی به سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند اندروید برای گوگل به ارمغان نیاورد. 

حال گوگل در آستانه‌ی رونمایی از نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود که با پیکسل ۲ شناخته می‌شود، در شرف تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی است. بنا بر شایعات منتشرشده، پیکسل ۲ توسط اچ‌تی‌سی و پیکسل ۲ ایکس ال توسط کمپانی ال‌جی تولید خواهد شد. 

اگر به تاریخ همکاری‌های گوگل به کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که گوگل اولین گوشی هوشمند از سری نکسوس را که نکسوس وان نام داشت، با همکاری اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۰۹ تولید و راهی بازار کرد. دو سال بعد، اچ‌تی‌سی و گوگل دوباره برای تولید تبلت نکسوس ۹ با یکدیگر همکاری کردند. 

درصورتی‌که خبر مربوط به تصاحب کسب و کار گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی به واقعیت بپیوندد؛ بدین معنی است که دوباره گوگل دو بخش از پازل مربوط به تولید گوشی را در دست دارد: بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری. به‌طور حتم گوگل با در اختیار داشتن دو فاکتور مهم در فرایند تولید گوشی‌های هوشمند می‌تواند به رقابتی بهتری با آیفون‌های اپل بپردازد. 

البته باید به این نکته اشاره کنیم که اچ‌تی‌سی در حال نزدیک شدن به پایان فعالیت به‌عنوان یک کمپانی مستقل است، از این‌رو درصورتی‌که گوگل موفق به تصاحب اچ‌تی‌سی نشود، کمپانی دیگری این غول تضعیف‌شده‌ی تایوانی را مال خود خواهد کرد. بلومبرگ در آگوست سال جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد که اچ‌تی‌سی در حال مذاکره با کمپانی‌های متعددی برای واگذاری بخش گوشی‌های هوشمند یا تمام بخش‌های کمپانی است. ارزش سهام اچ‌تی‌سی از سال ۲۰۱۱ روند رو به افولی در پیش گرفته و هم‌زمان با آن، اچ‌تی‌سی سهم بازار خود را نیز از دست داده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما