شناسهٔ خبر: 22079365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشتغال، مناسب سازی معابر و سالن ورزشی مهمترین نیاز نابینایان است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نابینایی از جمله معلولیت‌هایی است که برخی انسان ها با آن دسته و پنجه نرم می کند و محدودیت ‌های مختلفی در جامعه دارد و به همین دلیل این دست از افراد با مشکلات خاصی رو به‌ رو هستند.
نابینان و کم بینایان بخشی از جامعه هستند که همواره با مشکلات زیادی به لحاظ امکانات رفاهی، آموزشی و ورزشی مواجه هستند و با وجود این مشکلات تلاش می کنند که از یادگیری و فعالیت های اجتماعی از دیگر اقشار جامعه عقب نمانند.
در بانه حدود 120 نفر نابینا و کم بینا وجود دارد که تعداد زیادی از این افراد بر اثر انفجار مین های باقی مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق دچار این مشکل شده، تعدادی به صورت مادرزادی و تعدادی هم براثر بیماری های مختلف دچار نابینایی و کم بینایی شده اند.
نابینایان و کم بینایان بانه در فعالیت های ورزشی، فرهنگی و هنری بویژه موسیقی فعالیت می کنند و با تلاش آنها هر سال جشنواره سراسری موسیقی نابینایان و کم بینایان کشور در این شهر برگزار می شود.
تیم گلبال نابینایان و کم بینایان بانه مقام اول کشور را دارد و هفت سال متوالی در سطح استان کردستان رتبه نخست را کسب کرده است، این تیم سال 95 به مقام قهرمانی لیگ دسته یک کشور و امسال قهرمان استان کردستان شد.
هشت نفر از نابینایان شهر بانه عضو تیم گلبال و تعدادی از نابینایان علاقمند در زمینه موسیقی فعالیت می کنند و 60 نفر نابینا و کم بینا نیز عضو انجمن نابینایان بانه هستند.
یکی از نابینایان بانه ایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری و شورای شهر برای مناسب سازی معابر شهری گفت: در 2 سال اخیر شهرداری و شورای شهر با همکاری انجمن نابینایان در زمینه مناسب سازی معابر تلاش زیادی کردند و بخش زیادی از پیاده روهای مرکزی شهر مناسب سازی شد.
حیدر نادری افزود: نابینایان با وجود محدودیت های زیاد، ولی در زمینه فرهنگی و هنری فعال هستند و در تحصیل هم به موفقیت های زیاد دست یافته اند بطوریکه تعدادی از نابینایان بانه ایی در دانشگاه ها تدریس می کنند.
وی با ابراز رضایت از فضای شهری بانه برای تردد نابینایان اظهار کرد: با اقداماتی که شهرداری برای مناسب سازی معابر انجام داده نابینایان نیازی به همراهی کسی در ترددهای درون شهری ندارند و به تنهایی در سطح شهر رفت و آمد می کنند.
نادری نابینایی خود را ناشی از تنبلی چشم و عدم توجه به این عارضه در سنین کودکی دانست و گفت: از یک سالگی نابینا شدم و با وجود تلاش پزشکان نتوانستم بینایی ام را دوباره بدست بیاورم.
وی یادآور شد: یک سالن مناسب ورزشی برای نابینایان در بانه وجود ندارد و سالن ورزشی موجود نیز در زمان محدودی در اختیار این قشر قرار می گیرد و با توجه به اینکه تیم گلبال نابینایان بانه از تیم های مطرح کشوری است و چند مقام قهرمانی کسب کرده باید سالن ورزشی مناسبی در اختیار اعضای این تیم قرار گیرد.
نادری از بهزیستی نیز خواست به قشر نابینایان توجه بیشتر و خاصی داشته و امکانات لازم را در اختیار نابینایان و کم بینایان برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنها قرار دهد.
پدر یکی ار نابینایان هم معتقد است: نابینایی دخترم به صورت مادرزادی است و در یک ماهگی متوجه شدیم او نابینا است.
عمر شایان افزود: فضای منزل ما مناسب شرایط دخترم نیست و هنگام رفت و آمد در خانه مشکل دارد که هنوز تنوانسته ام فضای خانه را طوری طراحی کنم که بتواند بدون کمک ما کارهای خود را انجام دهند.
وی اظهار کرد: دخترم علاوه بر نابینایی با عفونت در ناحیه فک و گردن هم مواجه است و هر سال باید 2 بار تحت عمل جراحی قرار گیرد که این عمل ها هزینه های زیادی دارد که توان تامین آن را ندارم.
شایان با بیان اینکه تاکنون تنها بهزیستی به ما کمک کرده که آن هم کفاف هزینه های دخترم را نمی دهد، گفت: پسرم تنها نان آور خانواده است که اکنون به خدمت سربازی رفته و خودم هم توان کار کردن ندارم.
مسئول انجمن نابینایان و کم بینایان بانه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه مناسب سازی معابر اقداماتی انجام شده اما هنوز با خواسته های معلولان و نابینایان همخوانی ندارد.
هادی همت که در 14 سالگی بر اثر انفجار مین بینایی خود را از دست داده است، افزود: خط کشی که ویژه معلولان و نابینایان در معابر اجرا شده در برخی خیابان ها به تیر چراغ برق و یا دیوار منتهی می شود و نیاز به اصلاح دارد.
وی اظهار کرد: مناسب سازی معابر برای معلولان و نابینایان در خیابان های اصلی شهر بانه انجام شده ولی در معابر فرعی شهر هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
همت یادآور شد: معلولان و نابینایان همانند دیگر اقشار جامعه نیاز به اشتغال دارند در حالیکه در بانه به اشتغال نابینایان و کم بینایان در بخش دولتی و خصوصی توجه چندانی نشده است.
وی افزود: با توجه به موفقیت های که نابینایان بانه در زمینه وزرشی کسب کرده اند ضروری است یک سالن ورزشی ویژه نابینایان در این شهر احداث شود.

سرپرست شهرداری بانه در خصوص مشکلات (تیر چراغ برق) سر راه تردد معلولان و نابینان در برخی معابر شهری گفت: اداره برق باید تیر برق ها را در گوشه ای از خیابان یا جایی نصب کند که برای عابرین پیاده بویژه معلولان و نابینایان ایجاد مزاحمت نکند.
ولی الله احمدی اظهار کرد: با وجود مکاتبات زیاد انجام شده در بحث نصب و جابجایی تیرهای برق در معابر عمومی، شرکت برق شهرستان بانه تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نداده است.
وی با بیان اینکه شهرداری بانه از ایده های معلولان برای مناسب سازی معابر استقبال می کند، افزود: در جلسات مختلف با معلولان و نابینایان از آنها خواسته ایم ایده ها و طرح های خود را برای مناسب سازی معابر شهری اعلام کنند تا در هنگام مناسب سازی و اجرای طرح های عمرانی از این ایده ها و طرح ها در راستای اصلاح معابر استفاده کنیم.
احمدی تاکید کرد: البته انجمن معلولان و نابینایان شهر نیز هنوز ایده و طرحی در ایتن خصوص به شهرداری ارائه نکرده اند اما تا جای که امکان داشته در معابر عمومی مناسب سازی برای تردد معلولان و نابینایان انجام شده و در ایجاد معابر جدید هم این شرایط لحاظ خواهد شد.
وی ادامه داد: در بسیاری از مسیرها کف خوابه های که مانع عبور و مرور عابرین شده بود را حذف کردیم و اکنون 80 درصد مشکل مناسب سازی معابر برای تردد معلولان و نابینایان اصلاح شده است.
سرپرست شهرداری بانه اضافه کرد: در 2 سال اخیر اکثر پیاده روها مناسب سازی و هم سطح شده و در تقاطع ها هم رمپ ویژه برای عبور معلولان تعریف شده است.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق بانه نیز در خصوص جانمایی برخی تیرهای برق به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از معابر عمومی شهر بانه کم عرض هستند و گاهی مجبوریم تیرهای برق را در نقاطی نصب کنیم که کم عرض است و برای تردد عابرین پیاده ایجاد مزاحمت می کند.
ارسلان محمدی تاکید کرد: با توجه به افزایش مصرف برق شبکه های توزیع در بانه روز به روز در حال افزایش است و راه اندازی شبکه های زمینی که امکانی سهل تر برای انتقال برق است، چهار برابر شبکه های هوایی هزینه دارد.
وی افزود: البته برای اجرای شبکه های زیر زمینی با مشکلات زیادی نیز مواجه هستیم و گاهی در اجرای این شبکه ها با تاسیسات زیر زمینی برخورد می کنیم که اجرای کار را چندین برابر سخت می کند.
23 مهر روز جهانی نابینایان بود.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار: مجید سلیمانی
7469/9102

انتهای پیام /*

نظر شما