شناسهٔ خبر: 22079176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

یک ادعا درباره روش نجومی شدن ارزش سهام در بورس ایران

یک پژوهشگر ریسک بازار با اعلام اینکه فقط ۱۰ درصد سهام، قابلیت خرید و فروش در بورس ۳۳ ، نه ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی را دارد، ادعایی عجیب در مورد راهکار نجومی کردن ارزش سهام کرد.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین: یک پژوهشگر ریسک بازار با اعلام اینکه فقط ۱۰ درصد سهام، قابلیت خرید و فروش در بورس ۳۳ ، نه ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی را دارد، ادعایی عجیب در مورد راهکار نجومی کردن ارزش سهام کرد.

 به گزارش شفا آنلاین:محمدحسین ادیب که هفته پیش در بیستمین نشست پیشکسوتان بازار سرمایه نکاتی درباره تفاوت شرکت داری در زمان رونق و رکود و پیش بینی زمان ورود اقتصاد ایران به رونق و... مطرح کرد، با انتشار مطلبی در تلگرام با عنوان "چه سهامی را نخریم؟" ادعا کرد: فقط حدود 10 درصد سهام بورس ، شناور است. به زبان ساده فقط 10 درصد سهام در بورس قابلیت خرید و فروش جدی دارد و بقیه هنوز به وسیله سهامدار اصلی برای فروش عرضه نشده است.

بنابراین بورس نه یک بازار ٣٣٠ هزار میلیارد تومانی بلکه بازار ٣٣ هزار میلیارد تومانی و کوچک تر از آن است که تصور می شود. در تعدادی از شرکتها، سهام شناور فقط کمتر از پنج درصد و به عبارت صریح تر فقط پنج درصد سهام برای فروش عرضه شده است.

گروهی با خرید سهام با شناوری اندک، با معاملات صوری و درون گروهی ، قیمت آن را نجومی و در مردم بی اطلاع، صف خرید ایجاد می کنند. آنگاه یک مسابقه برای خرید این سهام در مردم ناآگاه ایجاد می شود و طراحان بازی، سهام خود را به مرور به گونه ای که بازار احساس نکند به غیر حرفه ای ها می فروشند. پس از فروش آرام سهم طراحان بازی ، آن سهم به شدت سقوط می کند.

راهکار نجومی کردن ارزش سهام، انتشار یک سری اخبار خوب در خصوص شرکت در رسانه ها است که در عمل واقعیت ندارد. یعنی بدون اینکه در صورت های مالی شرکت اتفاق خاصی افتاده باشد ، سهام بر اساس انتشار یک سری اخبارخوب ، شروع به رشد می کند.

از ابتدای سال جاری در خصوص تعدادی از سهام با شناوری اندک، این مهندسی انجام و سهام به شدت افزایش یافته است.

سهامی که  اینگونه مهندسی مالی شده است، طی شش ماه آینده به فروش می رسد و در اوایل سال آینده این گونه سهام سقوط می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما