شناسهٔ خبر: 22079170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد

گسترش تحقیقات سالم و کاربردی در میان دانشجویان

خبرگزاری شبستان: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم از گسترش تحقیقات کاربردی و به روز در میان دانشجویان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، معاونت تحقیقات و فناوری از دی ماه 1392 با تفکیک از معاونت آموزشی و استقرار در ساختمانی مجزا به صورت مستقل به انجام فعالیت‌های خود در این حوزه پرداخت. دکتر ثقفی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم است که به محضر وی رسیده و در خصوص اهداف، اقدامات و فعالیت‌های این معاونت به گفتگو پرداختیم.
 

* آقای دکتر لطفا در خصوص جایگاه معاونت تحقیقات و فناوری توضیحاتی ارائه بفرمایید.

این معاونت یک معاونت نوپا است که از معاونت آموزشی جدا شد و هدف از این تفکیک، ارتفای شاخص‌های پژوهشی بوده است تا زمینه‌ها و بسترهای مورد نیاز رشد و گسترش پژوهش و تحقیق در مراکز علمی وزرات بهداشت را فراهم آورد. یکی از مهمترین عوامل موثر در ارزشیابی دانشگاه‌ها موضوع فعالیت‌های پژوهشی است و از این رو جایگاه مهمی دارد.
طبیعی است که بدانیم که کارهای پژوهشی یک برون داد پژوهشی دارد که یکی از آنها مقالات علمی، پژوهشی است که از فرایند‌های تولید علمی به شمار می رود و یکی از دیگر تالیف کتب است.
در چند سال اخیر سعی شده این فعالیت‌های تحقیقی ساختارمندتر شوند یعنی اگر پژوهشگری بخواهد کتاب یا مقاله‌ای به چاپ برساند لازم یک سری الزامات و مسائل را حتما رعایت کند تا یک اثر کم محتوا و تکراری چاپ نشود و بودجه‌های پژوهشی هدر نرود.

 

*در خصوص اقدامات پژوهشی توضیح بفرمایید.

از دیگر محورهایی که در این چند ساله تقویت شده و موجب تقویت زیرساخت‌ها شده است این است که شوراهای پژوهشی و جلسات شورای پژوهشی را به صورت منظم برگزار کرده‌ایم.
همچنین از نظر زیرساختی توانستیم چند مرکز تحقیقاتی را ایجاد کنیم و و یا موافقت اصولی آنها را اخذ نماییم. مرکز آلاینده‌های محیطی، مرکز تحقیقات سلول مولکولی، مرکز سلامت معنوی، مرکز کبد و گوارش از جمله این مراکز می‌باشند. برای چهار مرکز تحقیقاتی موافقت اصولی را اخذ شده و یک مرکز موافقت قطعی را گرفته است.
از جمله وظایف دیگر این معاونت هدایت تحقیقات به سمت کاربردی‌ شدن پژوهش‌هاست و برای این مهم سعی شده کارگاه‌هایی برگزار شود تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

*در خصوص کمک به مراکز تحقیقات و پژوهشگران چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

علاوه بر این اقدامات، کمک به انجام تحقیقات و تامین بودجه بیشتر برای پژوهش در دستور کار بوده است به نحوی که هیچ طرح تحقیقاتی که ضوابط مورد نظر را داشته باشد، نیست که بودجه نداشته باشد. البته در کنار این موارد و کمک‌های صورت گرفته، سعی شده با تعیین ضوابط محکم، انجام پروژه‌های تحقیقاتی را به صورت نظام‌مند درآوریم یعنی درست است که سخت‌گیری می‌شود اما به دنبال کار سالم و به دور از اشکال هستیم.

 

*در راستای انتشار پژوهش‌ها چه اقدامی انجام داده اید؟

کار دیگر که بر عهده ما بوده که این پژوهش ها را منتشر کنیم بنابراین برای یکی از مجلات رتبه علمی پژوهشی گرفتیم که مربوط به مسائل اخلاقی و سلامت است. همچنین فصلنامه خود را به ماهنامه تبدیل کرده‌ایم که ماحصل پژوهش‌های صورت گرفته را بهتر و بیشتر نشان دهیم.

 

* برخي از دستاوردها و فعاليت‌هاي معاونت آموزش، تحقيقات و فناوري را توضیح بفرمایید.

اصلاح و ارتقاي تشكيلات دانشكده ها به ويژه دانشكده پزشكي و افزايش تعداد رديف هاي استخدامي هيأت علمي به ويژه در گروه آموزشي باليني، تدوين سند جامع توسعه آموزش دانشگاه در چشم انداز 5 ساله و نيز مشاركت در تهيه سند آمايش آموزش عالي استان، راه اندازي مركز سياست گذاري سلامت دانشگاه و تدوين نقشه جامع علمي سلامت استان، ايجاد و تجهيز مركز تحقيقات سلولي و مولكولي به عنوان چهارمين مركز تحقيقاتي دانشگاه، مصوب نمودن مركز تحقيقات آلاينده هاي محيطي در معاونت تحقيقات و فناوري وزارت متبوع، اصلاح و توسعه زيرساخت هاي آموزشي مراكز آموزشي درماني به ويژه مراكز شهيد آيت‌الله دكتر بهشتي و حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان مراكز استقرار دوره‌هاي دستياري، تجهيز كتابخانه هاي دانشگاه به سامانه نرم افزاري پارس آذرخش و تكميل اطلاعات در اين سامانه، تجهيز و راه‌اندازي آزمايشگاه دانشكده پيراپزشكي و آزمايشگاه جامع تحقيقاتي، انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري با مراكز آموزشي و پژوهشي علوم اسلامي از جمله جامعه المصطفي العالميه، توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات از طریق راه اندازی سامانه‌های اطلاعاتی مختلف از قبیل سامانه مدیریت امور آموزشی، ارزشیابی، آموزش مداوم، ثبت نام دانشجویان، پیام کوتاه، سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی، سامانه اعضای هیأت علمی، سامانه بايگاني ديجيتال و ...، راه اندازی واحد انتشارات و انتشار حدود 38 عنوان کتاب علمی مصوب شورای انتشارات دانشگاه، حضور فعال در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف آموزشی و تحقیقاتی از جمله نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان، جشنواره های استانی پژوهش و جشنواره کشوری شهید مطهری، تدوین نقشه جامع پردیس دانشگاه و الگوی آموزشی سال 1404، برگزاری جشنواره کشوری قرآن پژوهی و طب و ايجاد دبيرخانه دائمي آن، اجراي طرح تحول در حوزه تحقيقات و فناوري دانشگاه و... از جمله این مسائل بوده است.

 

*سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

من هم ممنونم از خبرگزاری شبستان که در انعکاس مطالب حوزه تحقیقات می کوشد.

 

نظر شما