شناسهٔ خبر: 22079042 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پهپادی شبیه به قالیچه پرنده! +تصاویر

الکس بورگ (Alex Borg)، مهندس سوئدی، یک پهپاد سرنشین دار با نام chAIR ساخته است که به قالیچه پرنده شباهت دارد. در ادامه به بررسی این اختراع عجیب و منحصربه‌فرد، خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

گجت نیوز: حدودا یک سال پیش بود که بورگ از طرف وب سایت AmazingDIYProjects، دستگاه پرنده‌ای 8 روتوره را به پرواز درآورد، اما به دلیل سقوط این دستگاه که با سوخت فسیلی کار می‌کرد در یکی از آزمایش‌های پرواز، بورگ به استفاده از موتورهای الکتریکی روی آورد. جدیدترین ساخته‌ی او chAIR، که وسیله‌ای عمودپرواز (VTOL) است، به کمک 76 روتور الکتریکی قابلیت جدا شدن از زمین تا ارتفاع مشخصی را دارد.

موتورهایی که این پروانه‌ها را به چرخش درمی‌آورند، از نوع Elite 5010 با توان 274 کیلووات هستند که از 80 باتری Multistar 4S با ظرفیت 5.2 آمپرساعت تغذیه می‌کنند؛ این باتری‌ها حدودا 35 کیلو وزن دارند. روتورهای chAIR در داخل سیستمی که از چهار حلقه فلزیِ متصل به یک فریم مرکزی تشکیل شده، قرار گرفته‌اند. در داخل این چهار حلقه شبکه‌بندی خاصی برای نگهداری پره‌ها وجود دارد و فریم مرکزی chAIR هم صندلی راحت بورگ است. هر کدام از این حلقه‌ها به وسیله‌ی طناب‌های کِولار مهار شده‌اند تا در راستای افق باقی بمانند و از برخور آن‌ها با راننده جلوگیری شود.

در ماه گذشته تمامی آزمایش‌های بدون سرنشین این وسیله به پایان رسید و نوبت الکس بورگ شد که chAIR را به پرواز درآورد. زمان پرواز آزمایشی اول 8 دقیقه بود که در این زمان، حدودا نیمی از ذخیره باتری‌ها تخلیه شد؛ chAIR به گونه‌ای طراحی شده است که به مدت 12 دقیقه، بدون وقفه پرواز کند. نکته دیگر سروصدای زیاد این پهپاد سرنشین دار است که در ویدیوی منتشرشده از آن، قابل‌توجه است.

همانند آزمایش‌های سال گذشته، تجهیزات ایمنی بورگ بسیار محدودند و شامل کمربند ایمنی، دستکش، محافظ گوش و محافظ چشم می‌شوند. هزینه تخمین زده شده برای ساخت chAIR هم 10 هزار دلار است. این وسیله دقیقا برای جابه‌جایی افراد از مکانی به مکان دیگر ساخته نشده، اما عملی‌سازی آن تبلیغی برای وب سایت AmazingDIYProjects محسوب می‌شود و پرواز با آن به نظر بسیار لذت‌بخش است.

نظر شما