شناسهٔ خبر: 22078631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

صالحی:

مسجد مبدا فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد در تفکر اسلامی مبدا فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه دبیران پیشین و جدید ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بیان این مطلب افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جهت های مختلف نهادی متفاوت و متمایز است.

وی ادامه داد: شاید کمتر نهادی را سراغ داشته باشیم که با واژه کانون، تعریف شود. هم نهادهای حاکمیتی و دولتی و هم نهادهای غیر حاکمیتی در فضاهای فرهنگی کشور فراوان داریم، اما هیچکدام شبیه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیستند.

صالحی با اشاره به برخی ویژگی های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: ویژگی اول این ستاد قرار گیری آن بر محور مسجد است. مسجد در تفکر اسلامی مبدا فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی است. فضا و مکانی است که بدیل ندارد و در تفکر اسلامی و دینی به عنوان محل عبادت، تربیت، اجتماع و سیاست شناخته می شود.

عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: اینکه ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با محوریت مسجد تاسیس شده نکته ای در خور توجه است.

وی افزود: ویژگی دوم این ستاد مردمی بودن آن است. کانون های فرهنگی و هنری مساجد با نگاه مردمی شکل گرفته اند. نهادهایی که در فضای حاکمیتی و رسمی حضور دارند ممکن است از مشارکت های دولتی استفاده کنند ولی این ستاد بر محور مردم پایه گذاری شده است.

صالحی ادامه داد: ٢٣هزار کانون اگرچه دارای سیاستگذاری و هدایت گری است ولی با منابع مالی و انسانی مردم و همچنین بر اساس خلاقیت های متنوع و متکثر مردم شکل گرفته اند.

وی افزود: جریان و فرهنگ عاشورا اگر تا امروز ماندگار بوده به این دلیل است که از ریشه های مردمی ارتزاق می کند و کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز به همین شکل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنصر شادابی و ظرافت جوانانه را از دیگر ویژگی های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برشمرد و گفت: در کشور فضاهای فرهنگی و هنری متعددی داریم اما در این ستاد جوانان بسیاری حضور دارند که مایه اصلی تحرک آن ها هستند.

وی افزود: ویژگی چهارم این ستاد ترکیب فرهنگ و هنر با یکدیگر است. فرهنگ و هنر به طور جداگانه قابلیت های خود را دارند. فرهنگ دارای عمق است و هنر دارای جذابیت و اثرگذاری. نهادهایی وجود دارند که به تنهایی دارای فعالیت های فرهنگی محض و یا هنری محض هستند ولی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ترکیب فرهنگ و هنر در هر دو زاویه حرکت می کند و از عمق به سوی جاذبه در حرکت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه گرایی را ویژگی پنجم این ستاد برشمرد و گفت: در طول یک ربع قرن از تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد این نهاد به شبکه وسیعی تبدیل شده که از مرکز به عمق روستاها و عشایر راه یافته است.

وی تصریح کرد: کمتر نهادی مانند ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد داریم که در محیط جغرافیایی ایران رگ و پی دوانیده باشد. این نهاد مجموعه ای است که در عین پیوستگی از نظر جغرافیایی دارای پراکندگی است.

صالحی افزود: این پنج ویژگی ستاد عالی فرهنگی و هنری مساجد باعث شده که سرمایه گذاری در این نهاد را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی و علمی حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی از خدمات و تلاش های وی در طول ده سال مسئولیت در ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: در طول مدت مسئولیت آقای ارباب سلیمانی اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است. توسعه کمی و کیفی زیادی صورت گرفته است. تعداد کانون ها از رقم چند هزاری به بیش از بیست هزار کانون در سراسر کشور رسیده است.

صالحی افزود: در این مدت نهادهای وابسته به کانون مانند نهاد کتابخانه های کانون مساجد به تنهایی تبدیل به نهادی جداگانه شده است. در این مدت به روستاها و عشایر توجه ویژه ای شده است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی و علمی حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: آقای ارزانی فردی خوش فکر، با ایده پردازی های خلاق و همچنین توجه و نگرش به حوزه های بین المللی است که امیدوارم در این دوره منجر به تکامل و تقویت این حوزه شوند.

صالحی ادامه داد: این ستاد در دوره پیش رو باید به استقرار و تثبیت ساختاری، شتاب دهی به مسیرهای جدید و تازه و تقویت کیفیت گرایی در فعالیت های کانون ها توجه کند.

در این نشست همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: جایگاه و نقش مسجد در تاریخ اسلامی بسیار برجسته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر نقش مساجد و ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد تاکید داشته اند.

ارباب سلیمانی ادامه داد: امروز این ستاد تبدیل به درختی تنومند و با ثمره شده است که به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود.

وی در ادامه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و عملکرد این ستاد در طول مدت مسئولیت خود ارایه داد و از تلاش های وزرای پیشین در این حوزه تقدیر کرد.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی ضمن تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه مساجد حوزه ای خاص و ضروری است.

وی افزود: مسجد مبنای تمدن اسلامی، کانون اندیشه ورزی و خردورزی و مهارت آموزی محسوب می شود. در هر سیر و مسیری مسجد، آغاز و فرجام است.

ارزانی در ادامه بر راهبرد نگاری و رسیدن به الگوی موفق، استفاده از تجربیات موجود و پایان نامه های داخلی و بین المللی در حوزه مساجد تاکید کرد.

در پایان این نشست احکام حجت الاسلام و المسلمین ارزانی  به عنوان دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حجت الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

برچسب‌ها:

نظر شما