شناسهٔ خبر: 22078496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

شورای شهر تهران با وجود برگزاری 15 جلسه هنوز به موضوعات مهم شهر ورود نکرده است

صحن سرد شورا

صاحب‌خبر -

معصومه اصغری: اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران در روزهایی که هنوز روی صندلی‌های سبز بهشت ننشسته بودند، وعده‌ها و قول‌های جدی و زیادی را به مردم می‌دادند. حالا 15 جلسه رسمی از شورای جدید گذشته است، اما هنوز در موضوعات و دستورجلسه‌هایی که طرح می‌شود رد و نشانی از پیگیری جدی موارد وعده‌داده‌شده دیده نمی‌شود؛ موضوعی که حتی صدای برخی از اعضای شورا مانند الویری و فراهانی را هم درآورده است. الویری روز گذشته در صحن علنی شورا در اعتراض به همین وضعیت گفت: «اجازه دهید کمیسیون‌ها فعال شوند و خوراک تهیه کنند، چراکه با این وضعیت می‌توانیم تفسیر آیت‌الکرسی را به دستور جلسات اضافه کنیم».
هم‌زمان با پایان دوره 12ساله مدیریت شهری و شروع دوره جدید با رویکردهای سیاسی و اجتماعی جدید بسیاری از مطالبات اجتماعی به شکل رسمی در فضای انتخاباتی و نیز در شبکه‌های اجتماعی از سوی شهروندان مطرح شد. موضوعات مهمی در شعارهای انتخاباتی و مانورهای رسانه‌ای لیست امید و بسیاری از کاندیداهای انتخابات شوراها مطرح بود که بسیاری از آنها به دلیل عملکرد مدیریت قبلی شهرداری تهران تا روزهای پایانی ادامه داشتند. افتتاح عجولانه مترو در خطوط هفت و خط موسوم به خط هشت حواشی زیادی داشت، اما چون در روزهای پایانی دوره کاری شورای چهارم بود و آنها جز یک عضو (رحمت‌الله حافظی) علاقه‌ای به پیگیری این موضوع نداشتند، ورود جدی نکردند، اما شورای‌پنجمی‌ها که در آن روزها انتخاب شده بودند و جلسات مشترک منتخبان را برگزار می‌کردند وارد این موضوع شدند و گفتند بلافاصله پس از ورود به شورای پنجم دستورات جدید برای پیگیری و توقف این خطوط که ناامنی برای مردم دارند، صادر خواهند کرد. محسن هاشمی که سال‌ها مدیرعامل مترو تهران و در صدر لیست‌ امید بود و حالا رئیس شورای شهر تهران است، در آن روزها صراحتا اعلام کرد که به‌محض حضور در شورای شهر تهران خطوط جدید افتتاح‌شده مترو را متوقف خواهد کرد چرا که جان مردم در خطر است. موضوع دیگری که از سوی شورای‌پنجمی‌های منتخب بارها مطرح و بنا بر درخواست‌های مکرر مردم قول پیگیری داده شد، پیگیری موضوع املاک نجومی و تخلفات گسترده در حوزه املاک بود. موضوع مهم دیگر اعلام‌شده برای پیگیری فوری در شورا، لغو مصوبه برج‌باغ بود. مواردی که گفته شده تقریبا از سوی هر 21 عضو شورای پنجم به شکلی کلی و جزئی مطرح و موشکافی شد، اما در هفته‌های گذشته جلسات شورای شهر تهران در شرایطی بود که بیشتر به کسالت گذشت تا کفایت. این شرایط آن‌گونه مشهود و ملموس بود که جدای از بی‌میلی خبرنگاران همیشه حاضر در جلسات شورای شهر تهران به حضور در شورا، روز گذشته مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا، این وضعیت بی‌برنامگی را به رخ دیگر اعضا و رئیس شورا کشاند و تذکر داد. مرتضی الویری در تذکری به گزارش چشم‌انداز و رویکردهای معاونت حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: جای سؤال است که ارائه گزارش چشم‌انداز و رویکردها از سوی کمیسیون‌ها با چه مجوز و استناد قانونی در دستور جلسه قرار گرفته است. شورا دستور جلسه دیگری ندارد؟ او درباره قواعد قانونی برگزاری جلسات عمومی شورا هم صحبت کرد و ادامه داد: الزامی نیست که هشت جلسه در ماه برگزار شود، بلکه می‌توانیم بر اساس قانون، دو جلسه در ماه داشته باشیم، اجازه دهید کمیسیون‌ها فعال شوند و خوراک تهیه کنند، چراکه با این وضعیت می‌توانیم تفسیر آیت‌الکرسی را به دستور جلسات اضافه کنیم. 
امینی، نایب‌رئیس شورا که در این زمان در غیاب محسن هاشمی رئیس جلسه بود، این تذکر را مته‌به‌خشخاش‌گذاشتن قلمداد کرد و گفت: کار در شورا فرابخشی است و همه اعضا باید از اهداف کمیسیون‌های دیگر باخبر شوند. این موضوع از سوی افشین حبیب‌زاده هم مورد اعتراض قرار گرفت، اما مجید فراهانی هم در تأیید اظهارات هم‌کمیسیونی خود در کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: در پنج جلسه متوالی بحث انتخاب نمایندگان شورا در کمیته‌ها و... به تعویق افتاده است. جلسات کمیته‌ها و کمیسیون‌های بیرون از شورا بدون حضور اعضای شورا تشکیل می‌شود و به ‌نظر می‌رسد باید اهم و فی‌الاهمی درباره دستورات شورا صورت گیرد. 
به گزارش «شرق»، این اشاره فراهانی به موارد متعدد انتخاب نماینده برای عضویت در فلان کمیسیون و هیئت‌مدیره و کمیته استانی و شهرستان و ... است که در هفته‌های گذشته وقت قابل‌توجهی را از جلسات شورای شهر تهران گرفته. این موضوع و زمانی که برای آن اختصاص یافته، محل اختلاف تعدادی از اعضا با هم است. از سوی دیگر دوبرابرشدن جلسات عمومی شورای شهر تهران به‌تنهایی محلی از ایجاد مشکل شده است. پیش‌تر تمامی موضوعات مهم و تعاملات جدی و محرمانه با شهردار تهران و میان خود اعضای شورای شهر تهران در جلسات بدون حضور مستمع یکشنبه‌ها برگزار می‌شد و این جلسات در عین غیرعلنی‌بودن برای رسانه‌ها اهمیت زیادی داشت، اما حالا با علنی‌شدن جلسات و دستورجلساتی که موضوعیت خبری خاصی ندارند یا هنوز کاملا پخته و به مرحله بررسی جدی نرسیده‌اند، جذابیت این جلسات به حداقل رسیده است. موضوع علنی‌شدن جلسات یکشنبه‌ها یکی از مطالبات رسانه‌ها در دوره‌های قبل بود که شورای پنجم به آن لبیک گفت، اما به ‌نظر می‌رسد تنها علنی‌کردن موضوعات کلید شفافیت و توجه در امورات شورای شهر تهران نیست. در این مورد دو احتمال وجود دارد؛ یا شورا هنوز موضوع و طرحی جدی برای بررسی ندارد و این همان سؤال جدی است که چرا هنوز وارد موضوعات مهمی که مردم انتظار دارند نشده‌اند؟ یا موضوعات دارند در جای دیگری غیر از شورا بررسی و حل‌وفصل می‌شوند و قرار است شورا نقطه نهایی یک تصمیم باشد و به‌همین‌دلیل هنوز موتور کمیسیون‌ها و صحن شورای پنجمی‌ها روشن نشده است. 
اما این موضوعات مهم در میانه خبرهای روزمره گمشده بارها از سوی رسانه‌ها در چند هفته گذشته مورد اعتراض ضمنی و اشارات غیررسمی قرار گرفته است اما شورای پنجمی‌ها که پیش از این خیلی صریح و جدی درباره موضوعات حرف می‌زدند، حالا که وارد گود شده‌اند تصمیم به تشکیل انواع کمیته و کمیسیون و کارگروه و... گرفته‌اند و خود را ملزم به رسیدن به نتیجه و جمع‌بندی و اتفاق نظر و... کرده‌اند. شورای پنجمی‌ها درباره موضوعات مختلفی که رسانه‌ها از آنها سؤال می‌کنند اگر کلی‌گویی نکنند، می‌گویند همه‌چیز در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و هنوز وقت حرف‌زدن یا توضیح یا جمع‌بندی نرسیده است. 
از این جهت علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران که در پایان جلسات یکشنبه شورای شهر به‌عنوان سخنگو رودرروی خبرنگاران می‌نشیند، دراین‌باره مورد سؤال قرار گرفت اما نظرش به‌نظر رسانه‌ها نزدیک نبود و این تحلیل «شرق» را رد کرد و گفت: ممکن است دستور جلسات و حرف‌های ما برای خبرنگاران جذابیتی نداشته باشد اما طرح ناپخته تاکنون نداشتیم و این موضوع را قبول نمی‌کنم. برخی از اعضا نظراتشان را درباره طرح‌ها مطرح می‌کنند که نظر شخصی‌شان است؛ اما قبول دارم سرعت کار در صحن شورا از کمیسیون‌ها عقب‌تر است. البته علی اعطا در یک مورد نقض گفت اگر درباره موضوعات حرف نمی‌زنیم به این معنی نیست که کاری صورت نگرفته و همین حالا در کمیسیون شهرسازی و دبیرخانه وزارت راه درباره موضوع برج باغ در حال بررسی هستیم. موضوع یکدست‌شدن جریان موجود در شورای شهر تهران یکی از نگرانی‌هایی بود که از مدت‌ها قبل از انتخابات شوراها مطرح بود و این‌گونه به‌نظر می‌آمد که این موضوع می‌تواند در پیگیری مطالبات شهروندان همچون شمشیری دودم عمل کند. حالا که زمان کوتاهی از شروع دوره پنجم گذشته است هنوز این نگرانی وجود دارد و به‌نظر روند رفتارها و عملکردها در شورای پنجم و پیگیری مطالباتی که مردم به‌خاطر آنها رأی داده‌اند، روند مطلوبی نیست. مردم تهران هنوز درباره حادثه پلاسکو و دلایل این حادثه کنجکاوند، مردم تهران هنوز آمار باغ‌های در حال تخریب تهران را به صورت موردی به رسانه‌ها اطلاع می‌دهند درحالی‌که نمی‌دانند کدام عضو شورا پیگیر این موضوعات است، مردم تهران در آستانه ماه‌های تشدید آلودگی هوای تهرانند درحالی‌که نمایندگان جدیدشان هنوز وارد موضوعات مهم کنترل‌کننده وضعیت حمل‌ونقل و آلاینده‌های هوا نشده‌اند. 

 

نظر شما