شناسهٔ خبر: 22078038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وارونه‌نگاری آمریکا از تحریم علیه ایران

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی تهران اتخاذ کند

صاحب‌خبر -

مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی بالستیک ایران و همچنین تحریم‌هایی علیه جنبش مقاومت «حزب‌الله» لبنان، رای‌گیری خواهند کرد.
طرح جداگانه‌ای در مجلس سنای آمریکا برای تغییر قانون فعلی این کشور درخصوص برجام، برای اضافه کردن شروط جدید به توافق هسته‌ای یا بازگرداندن تحریم‌های برداشته شده نیز در جریان است.
بسیاری از ناظران سیاسی و نمایندگان ملت بر این باورند که این رای‌گیری خلاف موازین بین‌المللی است، چراکه آمریکا نمی‌تواند با تصویب قانونی در مورد کشوری دیگر تصمیم‌گیری کند.
به نظر می‌رسد این همه تحریم و تهدید از سوی آمریکا و متحدانش علیه جمهوری ‌اسلامی تقلایی برای امتیازگیری بیشتر از تهران و مشروعیت بخشی به رژیم غاصب صهیونیستی باشد؛ البته باز کردن برجام‌های دیگر در حوزه موشکی، توان دفاعی و نظامی و حقوق بشر و امثالهم است. اما دشمنان ملت یک نکته را فراموش کرده‌اند و آن اینکه هرچه عرصه را بر مردم ایران تنگ‌تر و کمربند تحریم‌ها را محکم‌تر می‌بندند، این ملت بیش از گذشته متحدتر و با وحدت بیشتر به مقابله با این تحریم‌ها می‌پردازد.

رای‌گیری برای تحریم برنامه موشکی ایران خلاف موازین بین‌الملل
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم برنامه موشکی ایران، گفت: این نوع تصمیم‌گیری خلاف موازین بین‌الملل است.
شهروز برزگر در گفت‌وگو با خانه ‌ملت درخصوص تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌الله و اشاعه موشکی ایران، گفت: آمریکا نمی‌تواند با تصویب قانونی در مورد کشوری دیگر تصمیم‌گیری کند، جمهوری اسلامی ایران به مدت هشت سال مورد شدیدترین حملات رژیم بعثی بر مبنای برنامه‌ریزی‌های آمریکایی‌ها توسط صدام حسین، دست نشانده آنها قرار گرفت لذا ایران برای دفاع از سرزمین خود نیازمند برنامه موشکی است.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی آمریکایی‌ها به خوبی بر برنامه دفاعی موشکی ایران واقفند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تهاجم و حمله به دنبال تقویت بینه دفاعی و موشکی خود نیست، کما اینکه پیش از این می‌توانستیم اقدامات تهاجمی از خود نشان دهد اما واقعیت اینکه تمام برنامه‌های موشکی ایران حالت تدافعی دارد.
وی افزود: فرهنگ و نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه آغازکننده جنگ علیه کشورها نبوده است، از سوی دیگر ملت جمهوری اسلامی ایران نیز خواهان تقویت بنیه دفاعی کشور خود است حال بدون برنامه موشکی هویت خود را از دست داده زیرا کشور دچار از هم گسیختگی خواهد شد.
برزگر با انتقاد از طرح این نوع تصمیم‌گیری‌‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها نباید پای خود را از حریمشان فراتر گذاشته زیرا دنیا به آرامش و امنیت نیاز دارد. این نوع تصمیم‌گیری‌ها و تحریم علیه برنامه موشکی ایران جز آنکه آرامش و صلح را از بین ببرد، ثمره دیگری نخواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: افزایش سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران و گرایش آنها به سمت کشور ما به ویژه پرداختن اروپایی‌ها به اقداماتی خلاف سیاست‌ آمریکایی‌ها، سبب خشم آنها و اقدام به طرح سیاست‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود، تصمیمات نابخردانه آمریکایی‌ها تنها موجب کاهش سهم سیاسی آنها در جهان خواهند شد.
وی ادامه داد: تحریم علیه برنامه‌های موشکی ایران در ادامه تحریم‌های ۴۰ ساله اخیر آمریکا علیه کشور ما خواهد بود که تاثیری در برنامه‌های جمهوری اسلامی نخواهد داشت، وضع قوانین داخلی از سوی آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای و تسری آن به حوزه بین‌المللی قطعا با پاسخ جمهوری اسلامی همراه خواهد بود.
برزگر با اشاره به دوران نادانی مدیریت آمریکا، گفت: وضع تحریم علیه برنامه موشکی ایران به آمریکا برای مدیریت جهان کمک نخواهد کرد، زیرا افزایش آگاهی و شعور ملت‌ها به مدیریت جهان توسط یک کشور و سیاست پایان داده است. آمریکا یاد گرفته که برای برتری در جهان تنها به جنگ و ایجاد تنش روی آورد، همانگونه که در جنگ جهانی دوم کشورها را به جان هم انداخت.
وی با بیان اینکه آمریکا به عنوان بزرگترین بدهکار جهانی در حوزه حقوق بشر تنها به دنبال افزایش جنایات علیه کشورهاست، گفت: اعمال تحریم علیه ایران با وجود تبدیل به قانون در مجلس نمایندگان آمریکا امکان تسری و اجرا پیدا نخواهد کرد زیرا مخالف موازین بین‌الملل است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وضع یک قانون داخلی و اجبار کشورهای مقابل برای اجرای آن تنها در نظام جهانی دیکتاتوری می‌گنجد، حال آنکه نظام فعلی جهانی بدین صورت نیست کما اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به این نوع قوانین تن نداده که اگر خود را ملزم یه رعایت قوانین آمریکا می‌دانست، برجامی هم تصویب نمی‌شد.
مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی بالستیک ایران و همچنین تحریم‌هایی علیه جنبش مقاومت «حزب‌الله» لبنان، رای گیری خواهند کرد

آمریکا حق تعیین تکلیف برای برنامه موشکی ایران را ندارد
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا حق تعیین تکلیف برای برنامه موشکی ایران را ندارد، گفت: این تحریم خارج از چارچوب برجام، تاثیری در برنامه‌های جمهوری اسلامی ندارد.
محمد کاظمی درخصوص تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌الله و اشاعه موشکی ایران، گفت: موضوع تحریم مطرح در مجلس نمایندگان آمریکا موضوعی خارج از توافق هسته‌ای است که پس از آن در مجلس سنا هم مطرح خواهد شد، البته از این نوع تحریم‌ها، در گذشته هم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تحریم علیه برنامه‌های موشکی ایران پس از رای‌گیری در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در صورت تصویب باید به امضای رئیس‌جمهور آمریکا جهت ابلاغ و اجرا برسد.
کاظمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی و ملت ایران با این نوع تحریم‌ها آشنا هستند، افزود: با این حال تصویب چنین تحریمی علیه برنامه موشکی ایران تاثیری در شرایط کشور و ملت ما نخواهد داشت. در حقیقت هیچ کشوری حق تعیین تکلیف برای برنامه موشکی ایران را ندارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تحریم‌هایی از این نوع، در زمره بی‌اثرترین فشارها علیه جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد، بنابراین آمریکایی‌ها باید بدانند ایرانیان نه تنها نگرانی از این باب ندارند بلکه نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند.
وی در ادامه در توضیح تغییر قانون مربوط به برجام مطرح در مجلس سنا، یادآور شد: این نوع تحریم در چارچوب مفاد توافق هسته‌ای است، از این رو نقض بارز برجام محسوب می‌شود و هیات داوری پیش‌بینی شده در موافقتنامه باید به این موارد باید ورود پیدا کنند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: هیات داوری پیش‌بینی شده در موافقتنامه هسته‌ای ضمن رسیدگی به این موضوع در صورت تصویب از سوی مجلس سنا، نمایندگان و رئیس‌جمهور آمریکا باید آن را به سایر طرف‌های مذاکره ابلاغ کند.

دخالت آشکار در حوزه نظامی هدف آمریکا از تحریم موشکی ایران
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است: هدف آمریکا از اعمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران دخالت آشکار در حوزه نظامی جمهوری اسلامی و نفوذ در منطقه است.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی درخصوص تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برنامه‌های موشکی ایران، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و نفوذ در منطقه خاورمیانه هستند، جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشکی به تمامی قوانین واقف بوده و رعایت آنها را برای خود الزام آور می‌داند.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت موشکی هیچ تخلفی نکرده است، تحریم علیه برنامه موشکی ایران مطرح در مجلس نمایندگان آمریکا هم تا زمانی که مصوب یک سازمان جهانی چون شورای امنیت نشود، نمی‌تواند به صورت تحریم یکجانبه بر ایران اثرگذار باشد.
وی افزود: طرح مسائلی چون تحریم علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا هرچند نوعی نقض توافق هسته‌ای است اما آمریکا با این نوع تصمیم‌گیری درباره مسائل منطقه‌ای و اعمال تحریم جدید به دنبال دخالت آشکار در حوزه نظامی ایران است و به نظر می‌رسد در مجلس نمایندگان آمریکا رای بیاورد.
رحیمی جهان‌آبادی معتقد است: با این حال جمهوری اسلامی ایران نباید آن را به برجام گره زند و اجازه دهد که آمریکایی‌ها با استفاده از آن به نقض مفاد توافق هسته‌ای بپردازند، آمریکایی‌ها گاها با طرح این چنین مسائلی به دنبال تعبیه شرایط خروج ایران از برجام هستند تا هزینه خروج از برجام را در افکار عمومی بر دوش ایران بیندازند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران به جهت تعهداتی که در حوزه ساخت موشکی دارد نگران چنین تحریم‌های یکجانبه نیست، گفت: بُرد و توانایی موشک‌های ایران طبق مقررات است، این موشک‌ها توانایی حمل کلاهک اتمی ندارد مگر آنکه براساس اطلاعاتی که منتشر شده برخی به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده باشند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در هر حال ایران نباید به دنبال فشار آمریکا، سیاست های داخلی خود را تغییر یا به آنها اجازه دخالت در حوزه نظامی دهد بنابراین باید از دیپلماسی قدرتمند در مقابله با تصمیم‌های آمریکا اتخاذ کند.

نظر شما