شناسهٔ خبر: 22077979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هزینه‌های اضافه به زائران اربعین برگشت داده می‌شود‌؟

مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین گفت: در حال تصمیم گیری برای نحوه بازپرداخت اضافه دریافتی از زائران اربعین در سامانه سماح هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، داود نمازی در مورد نحوه بازگرداندن اضافه رقم دریافتی از زائران ثبت‌نام‌کننده طی روزهای گذشته که ارقامی بیش از 200 هزار تومان برای ثبت‌نام در سامانه سماح پرداخته‌اند، افزود: در این مورد هنوز تصمیم‌گیری نشده اما پس از جمع‌بندی، بزودی اعلام نظر می‌کنیم.

مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اختلالات روزهای گذشته در سامانه ثبت‌نام متقاضیان پیاده‌روی اربعین (سماح) بیان کرد: همان‌طور که در اطلاعیه‌های رسمی هم اعلام شد، رقم نهایی برای ثبت‌نام پیاده‌روی معنوی اربعین 199 هزار و 500 تومان پیش‌بینی شده است و رقمی بیش از این از زائران دریافت نخواهد شد. وی در مورد جزئیات رقم دریافتی از زائران اربعین تاکید کرد: طبق توافق با طرف عراقی، دلار از فرآیند ثبت‌نام حذف شده و مقرر شده است مبلغ
170 هزار تومان به عنوان حق صدور ویزا دریافت شود.

مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین در خصوص اختلاف مبلغ ریالی 40 دلار که حدود 160 هزار تومان می‌شود و همچنین دریافت 170 هزار تومان از زائران توضیح داد: به طور کلی موضوع دریافت 40 دلار منتفی شده ‌و طبق مذاکرات قرار است رقم 170 هزار تومان به عنوان حق صدور ویزا دریافت شود.

وی افزود: به هیچ عنوان موضوع معادل‌سازی دلار با ریال دیگر مطرح نیست و نباید موضوع 40 دلار مدنظر باشد، زیرا طرف عراقی قبول کرده مبلغ 170 هزار تومان را خودش تبدیل ارزی کند و این مساله از سوی ما
تمام شده است. نمازی ادامه داد: همچنین مبلغ
5000 تومان به عنوان هزینه هلال احمر و 16 هزار تومان به عنوان حق بیمه از متقاضیان دریافت می‌شود که با احتساب 8500 تومان حق کارگزاری در مجموع متقاضیان باید 199 هزار 500 تومان بپردازند.

‌وی در مورد کاهش رقم مربوط به هلال احمر و بیمه طی روزهای اخیر گفت: پیش از این هزینه بیمه حدود 18 هزار تومان و هزینه هلال احمر 6000 تومان بود، اما از آنجا که رقم صدور ویزا اندکی افزایش یافت، برای رعایت حال زائران، با مذاکرات رئیس ستاد اربعین با بیمه، حق بیمه کاهش یافت.

علاوه براین سازمان حج و زیارت نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با هماهنگی وزارت محترم امور خارجه و بانک مرکزی و مذاکره با سفارت عراق و مسئولین عراقی، سفارت عراق متقاعد شده که هزینه‌های صدور روادید را به صورت ریالی دریافت کند.

در همین راستا ستاد مرکزی اربعین (وزارت کشور) به سازمان حج و زیارت که در موضوع اربعین مجری مصوبات و تصمیمات ستاد مذکور است، اعلام کرد که میزان هزینه‌ها در سامانه سماح طبق تصمیم مذکور (جمعا با احتساب هزینه ریالی صدور روادید و هزینه‌های پزشکی، بیمه و حق‌الزحمه دفاتر کارگزاران 199500 تومان) تغییر یابد و اجرایی شود. لذا هزینه ریالی صدور روادید که اخیرا مطرح شده است با دستور ستاد محترم مرکزی اربعین، در سامانه سماح منظور شده است.

آغاز طرح اربعین از 8 آبان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: طرح ویژه پلیس در ایام اربعین 8 آبان‌ آغاز می‌شود و تا 25‌ آبان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار تقی مهری در جلسه هماهنگی طرح ترافیکی ویژه اربعین با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد، افزود: ‌از 10 تا 25 آبان عبور کامیون‌ها وسایل ترانزیتی به استثنای خودروهای مواد سوختی و فاسدشدنی در مسیرهای منتهی به مرز ایران عراق ممنوع خواهد بود.

وی تصریح کرد: از ماه‌ها قبل جلسات هماهنگی برای طرح ویژه اربعین برگزار شده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس پلیس راهور با بیان این‌که مأموران پلیس در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه در آماده‌باش هستند، گفت: برابر هماهنگی‌های انجام شده یک‌سری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای برخی از خودروها نیز اعمال خواهد شد.

وی افزود: همه عملیات‌های عمرانی نیز در محورهای استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و مرکزی ممنوع خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های مربوطه و فعال در حوزه حمل و نقل نیز برای صدور بارنامه برای این خودروها طی این مدت پرهیز کنند.

سردار مهری همچنین به ضرورت اختصاص پارکینگ خودروهای مناسب برای زائران نیز تاکید کرد و گفت: همه شرکت‌ها و دستگاه‌های فعال و همکار پلیس در این طرح باید با واحدهای پلیس ارتباط داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما