شناسهٔ خبر: 22077695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

رقابت 10 نامزد ریاست والیبال از چند روز آینده آغاز می‌شود

والیبال در انتظار هفدهمین رئیس

بیش از 70 سال پیش در زمان قحطی ایران، برای مردمی که در ویرانه‌های جنگ جهانی دوم و در فقر و گرسنگی به‌سر می‌بردند، دیدن سربازان متفقین حین بازی والیبال حیرت‌انگیز بود. در میان خرابه‌های شهرها با طنابی که دو سر آن به تیرک‌های چوبی وصل بود، اگر چه از میدان بازی اشغالگران بوی نفرین برمی‌خاست، اما در دل خود امید به آینده را زنده می‌کرد. آینده‌ای که یک روز جوانان ایرانی هم بتوانند والیبال بازی کنند.

صاحب‌خبر -

این کارکرد مثبت ورزش است که در ویرانه‌های جنگ جوانه می‌زند و ارتباطات بین‌المللی را به وجود می‌آورد مانند روزی که برای نخستین بار یک تیم از ایران برابر ارتش روسیه در بندر انزلی بازی کرد تا سربازان چکمه‌پوش فارغ از مصیبت‌های جنگ در میدانی به وسعت صلح با یکدیگر بازی کنند.

ارتش روسیه مقابل تیمی از جوانان ایران نتیجه را واگذار کرد تا ایران بدون جنگ و در میدان ورزش فاتح شود. بعد از سال‌های دهه 20 بود که والیبال ایران، در ادامه فعالیت‌های داخلی و خارجی خود از اواخر دهه 30 شمسی و 1959 میلادی به عضویت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) درآمد.

در ابتدای تاسیس فدراسیون‌های ورزشی (سال 1324) والیبال و بـســکـتبال دارای فدراسیون مشترک بودند اما در سال 1336 هر دوی این ورزش‌ها دارای فدراسیون مستقل شدند و امیرعباس امین نخستین رئیس فدراسیــون والیبال بود. از آن زمان تاکنون 60 سال گذشت و 15 نفر رئیس یا سرپرست فدراسیون والیبال آمدند و رفتند. در این میان تنها علیرضا جباری فردی بود که در دوره‌های مختلف زمانی، مسئولیت این فدراسیون را بر عهده داشت.

از سردار تا بوگاینکوف

سردار نصرالله خان در آغاز سال‌های دهه 40 با خودش دانش والیبال آن روزهای والیبال را روی میز امیرعباس امین رئیس وقت فدراسیون و بعد از او کاظم رهبری گذاشت. روسای فدراسیون‌های آن دوران به فکر روش‌های فنی برای رسیدن به سرعت والیبال ژاپنی‌ها بودند اما رفت و آمدهای مربیان خارجی به فدراسیون ایران دستاوردهای چندانی نداشت تا این که قبل از انقلاب مربیان خوبی مانند پروفسور ایم یا پارک سونگ کره‌ای در تور روسای فدراسیون‌های وقت افتادند. پروفسور ایم 40 سال پیش در والیبال دنیا، شهرت ولاسکو با والیبال ایران در سال‌های اخیر را با خود داشت. بعد از انقلاب تغییرات در سطح روسای فدراسیون والیبال ادامه پیدا کرد تا این که محمدرضا یزدانی خرم از 1368 تا 1385 به مدت 17 سال بر صندلی ریاست تکیه داد. او با ماتسو موتوی ژاپنی و ایوان بوگاینکوف در کار پایه‌ای والیبال تحولی نو ایجاد کرد به گونه‌ای که نتایج تاریخی تیم‌های نوجوانان و جوانان در سطح رقابت‌های آسیایی و جهانی برای نخستین بار در زمان فدراسیون یزدانی خرم اتفاق افتاد.

جهانی شدن با والیبال

محمدرضا داورزنی از نیمه دوم مرداد 1385 تاکنون در ادامه علاقه‌مندی روسای فدراسیون‌های والیبال به مربیان خارجی، روند رو به رشد این ورزش را با مربیانی مانند ولاسکو و کولاکوویچ ادامه داده است. والیبال دنیا در ده سال گذشته شاهد تغییرات گسترده‌ای بود که دلیل اصلی آن را باید در برنامه‌های توسعه‌ای فدراسیون جهانی با مدیریت آری گراسای برزیلی جست‌و‌جو کرد. او در سال 2012 رئیس 219 فدراسیون عضو فدراسیون جهانی است که ایران با پیشرفت‌های خود در این چند سال همیشه مورد توجه FIVB قرار گرفته است.

پیشرفت متوازن والیبال ایران در فعالیت‌های داخلی و خارجی با نمایش خوب تیم ملی در لیگ جهانی، قبول میزبانی، توسعه زیرساختی با توجه به نیازهای بین‌المللی این فدراسیون، تاریخ‌سازی در المپیک 2016، ادامه روند نتیجه گیری تیم‌های پایه بعد از دوران ریاست یزدانی خرم و در مجموع رویکرد و کارکرد والیبال سبب شده است زیر پای والیبال ایران در عرصه جهانی فرش قرمز پهن شود. روی این اصل باید گفت انتخابات آینده این فدراسیون برای معرفی هفدهمین رئیس والیبال با حساسیت‌های فراوان روبه‌روست.

والیبال مرزهای آسیا را درنوردید و به کمک مربیان و بازیکنان خود در حال حاضر جهانی است. از طرفی موفقیت‌های دو رئیس قبلی طی 28 سال گذشته، مسئولیت‌های رئیس بعدی را در راه حفظ و ارتقای موقعیت کنونی سنگین‌تر می‌کند.

نامزدهای این دوره

پس از 60 سال که از نخستین انتصاب رئیس فدراسیون والیبال گذشته است، شنبه آخرین روز مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست این فدراسیون بود که از 16 مهر آغاز شده بود. در این مدت احمد ضیایی، بهنام محمودی، علیرضا سلیمی آوانسر، علی نیکنام‌فر، الهام رضایی، محمد شاهمرادی، علی پورعروجی، محمدتقی حسن‌زاده، امیرحسین منظمی و کریم فروزان برای انتخابات ریاست فدراسیون نام‌نویسی کردند تا هفدهمین رئیس فدراسیون والیبال بعد از شش دهه فعالیت‌های رسمی این ورزش مشخص شود.

شمارش معکوس

با نام‌نویسی نامزدها و پس از این که تاییدیه آنها از وزارت ورزش و جوانان برسد، شمارش معکوس برای رقابت آنها آغاز می‌شود. در میان نامزدهای کنونی ریاست فدراسیون والیبال چند چهره آشنا دیده می‌شود که اگر به رسم انتخابات کسی به نفع دیگری کنار نرود، حساسیت‌ها برای تعیین رئیس در مجمع انتخابات به اوج می‌رسد. یکی از این نامزدها احمد ضیایی از دوستان نزدیک محمدرضا داورزنی و نایب‌رئیس فدراسیون والیبال طی 11 سال گذشته است. بهنام محمودی از بازیکنان سابق تیم ملی و لژیونر سال‌های گذشته والیبال است که تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه داده است. امیرحسین منظمی ملی‌پوش سابق والیبال و مدیر تیم‌های ملی از افراد نزدیک به فدراسیون داورزنی است که سه ضلع اصلی انتخابات را تشکیل می‌دهند. در میان نفرات، الهام رضایی به عنوان تنها نامزد زن انتخابات فدراسیون نام‌نویسی کرده است. رضایی، متولد شهر میانه و دانشجوی ترم آخر دکترای مهندسی ژنتیک است.

مردم نگران نباشند

محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان بعد از مشخص شدن تعداد نامزدهای ریاست فدراسیون والیبال گفت: برنامه والیبال تا 2020 به صورت دقیق طراحی شده است و ما در کنار رئیس بعدی برای اجرای آن هستیم. با وجود مسئولیتی که در وزارت ورزش دارم و به دلیل سمتی که در فدراسیون جهانی و آسیایی دارم تا 2020 باید کار خودم را در والیبال دنبال کنم. با توجه به میزبانی‌های خوب قبلی، گزینه اول فدراسیون جهانی برای میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال در سال آینده هستیم و مردم نگران جا‌به‌جایی‌های والیبال نباشند.

محمد رضاپور

ورزش

نظر شما