شناسهٔ خبر: 22077523 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

به همت رادیو ایران برگزار می‌شود

نخستین رزمواره مدافعان حرم

نشست خبری نخستین رزمواره مدافعان حرم، صبح روز گذشته با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، بهنام احمدپور مبارکه مدیر شبکه رادیویی ایران، علی فروغی مدیر مرکز بسیج سازمان صداوسیما و نمایندگانی از معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

معرفی الگوهای انقلاب

به گزارش جام‌جم، حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما در ابتدای این نشست با اشاره به نقش و جایگاه رسانه‌ها در بازتاب رشادت‌های مدافعان حرم گفت: در وهله نخست، ایده برگزاری این رزمواره را دوستانمان در رادیو ایران مطرح کردند و امروز به همت صداوسیما و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آستانه برگزاری است.

شاه آبادی افزود: از جمله دلایل اهمیت برگزاری این طرح، گرامیداشت رشادت‌های عزیزان جان‌برکفی است که در دفاع از شرف و ناموس ایران و اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفته‌اند. این افراد که از نسل نوی انقلاب اسلامی هستند، نشان می‌دهند که رویش‌های انقلاب، پایان‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: پرداختن به این موضوع، رسالت رسانه است. تبیین استراتژی نظام در مواجهه با استکبار جهانی و سیاستی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرچمداری می‌کند، از جمله فرصت‌های مغتنمی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند.

امروز در جهان اسلام هیچ رخدادی بدون تائید جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست و این اقتدار، محصول انقلاب است.

معاون صدای رسانه ملی در توضیح اهداف این رزمواره ادامه داد: ابعاد مختلف نقش مدافعان حرم بر کسی پوشیده نیست. بسیاری تلاش می‌کنند این قضیه را کمرنگ کنند و این رزمواره می‌خواهد جلوی چنین اتفاقی را بگیرد. مبادا آرامش امروز، ما را از عظمت این اتفاق غافل کند. وظیفه رسانه این است که الگوهای انقلاب را به جامعه معرفی کند.

به برکت شهدا

علی‌اصغر جعفری، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و رئیس این دوره از رزمواره هم با اعلام این‌که مدافعان حرم بخشی از ظرفیت انقلاب و جمهوری اسلامی هستند، گفت: این حرکت (دفاع از حرم) جدای از انقلاب و دفاع مقدس نیست. عامل این جنگ، خشم فروخورده استکبار جهانی است که در مواجهه مستقیم با جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده و در نتیجه می‌خواهد دست‌هایی را که با ما بیعت کرده‌اند، قطع کند.

وی این رزمواره را به دو بخش تخصصی و مردمی تقسیم و تصریح کرد: بخش مردمی به همه علاقه‌مندان و بخصوص جوانانی اختصاص دارد که این روزها گوی سبقت را در تولید محتوا ربوده‌اند. بخش تخصصی هم به رسانه‌ها و آثار تولید شده و در دست تولیدشان اختصاص یافته و خود به پنج حوزه دیداری، شنیداری،موسیقی، سرود و نغمات آیینی؛ مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و فضای مجازی تقسیم می‌شود.

وی با اعلام نام موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان محل برگزاری اختتامیه رزمواره، خاطرنشان کرد: دو سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بخش تبلیغات محیطی و نیز دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور از دیگر نهادهایی بودند که همکاری خودشان را با این رزمواره اعلام کردند و این انسجام بی‌سابقه نهادهای مختلف کشور برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد از برکت شهدای عزیزمان است.

مدافعان نوع بشر

بهنام احمدپور مبارکه،مدیر شبکه رادیویی ایران و دبیر این رزمواره است. او با اشاره به مظلومیت شهدای مدافع حرم از جمله اهداف اصلی برگزاری این رویداد را تقویت حرکت رسانه‌ای در انتقال فداکاری‌های این افراد و اهمیت کاری که انجام می‌دهند، عنوان کرد و رسانه‌ها را به پوشش هرچه بیشتر بحث دفاع از حرم دعوت کرد.

قرار است مرکز بسیج رسانه ملی، عهده‌دار بخش دیداری این رزمواره باشد. فروغی، مدیر این مرکز توضیح داد: ما مدافعان حریم انسانیت و نوع بشریم. در حوزه دیداری رزمواره، شاهد آثار شایسته‌ای بوده‌ایم و توفیق داریم زبان گویای این آثار باشیم.

همچنین بخش مجازی رزمواره با دبیری معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، بخش موسیقی، سرود و نغمات آیینی توسط معاونت هنری وزارت ارشاد و بخش مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با دبیری معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه برگزار خواهد شد. گفتنی است، آخرین مهلت ارسال و ارائه آثار به جشنواره تا پایان آذر است و مراسم اختتامیه هم در دی‌ سال جاری برگزار خواهد شد.

جذب حداکثری مخاطب در رادیو

در حاشیه برگزاری این نشست، حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان رسانه ملی به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در خصوص بازگشت هنرمندان قدیمی به رادیو گفت: این رسانه، خانه کسانی است که این نهاد 70 ساله را آجر به آجر پایه گذاشته و برای قوام این رسانه تلاش کرده‌اند. اگر امروز کسی به هر دلیلی در کنارمان نیست، ما دست یاری به سویش دراز می‌کنیم و با آغوش باز می‌پذیریم. قطعا آرمان‌ها، اهداف و ماموریت‌های رسانه ملی شفاف است، چارچوب‌های نظام و رسانه ما هم مشخص است و تلاش می‌کنیم جذب مخاطبان حداکثری و تعامل جدی را در دوران فعالیتمان در این رسانه رقم بزنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های رسانه، چابکی و چالاکی و سرعت عمل نسبت به رفتارها و اقدامات در بستر فضای فرهنگی و سیاسی جامعه است. رادیو در دوره جدید فعالیت‌هایش، کنشگری فعالی در قبال اتفاقات جامعه خواهد داشت. رفتار رسانه باید توام با سرعت عمل، دقیق، بهنگام، ظریف، عمیق و تاثیرگذار باشد و قطعا بیش از هر چیز نیاز به فکر کردن،مخاطب‌سنجی و مخاطب‌پژوهی داریم و مهم‌ترین اقدامی که باید در این حوزه صورت بگیرد، شناخت نیاز مخاطبان است.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

نظر شما