شناسهٔ خبر: 22076916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

دبير جامعه روحانيت كاشان:

توجه به وحدت و دوری از تفرقه بین مسلمانان توصیه قرآن است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: قرآن و سيره اميرمومنان(ع) اين است كه مسلمانان به اختلافات داخلي دامن نزنند و به جاي مبارزه با يكديگر با مشركين مبارزه كنند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در شب ميلاد امام محمد باقر در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه 36 سوره توبه كه مي فرمايد ‹‹إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ کِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ›› گفت: در جلسات گذشته گفته شد بخش زيادي از آيات سوره مباركه توبه در باب جهاد است.

وي افزود: در اين آيه خداوند به دوازده ماه قمري كه چهار ماه از دوازده ماه قمري را ماه حرام اعلام كرده است اشاره كرده است و مي فرمايد ‹‹إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً›› اثنا عشر به معني تعداد ماهها در يك سال است ‹‹في‏ کِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ›› اين ماهها در نظام آفرينش طراحي شده و از زماني كه خداوند زمين و آسمان را خلق كرد اين ماهها وجود داشته است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: حرمت ماه هاي مسلمانان از جمله ماه رمضان و ذي الحجه و محرم مربوط به ماه قمري است و شايد اين كلمه كه اول آيه آمده است ‹‹إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ›› براي اين است كه خداوند ملاك هايي را براي گذار روزها و ماهها قرار داده است.

وي افزود: خداوند در آيه 189 سوره مباركه بقره خداوند مي فرمايد ‹‹يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ›› خداوند به پيامبر در رابطه با فلسفه اين ماه ها سخن مي گويد كه اگر سؤال كردند فلسفه اين ماهها چيست در جواب بگو ‹‹قُلْ هِيَ مَوَاقِيت لِلنَّاسِ وَالْحَجّ›› خداوند اين ماهها را قرار داده تا مردم وقت گذاري كنند و زمانهاي خود را با ماهها مشخص كنند كه يك از اين ماهها زمان حج و ماه رمضان رمضان است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 12 سوره مباركه اسراء نيز مي فرمايد ‹‹وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ›› ما شب و روز را دو آيه و نشانه براي شما قرار داديم ‹‹فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ›› شب را كنار مي بريم و به جاي آن روز را قرار مي دهيم ‹‹مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّکُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ›› و شب و روز نيز براي اين است كه عدد سالها را براي برنامه ريزي زندگي خود داشته باشيد.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند اين ماهها را بعنوان يكي از نشانه هاي الهي و بعنوان ابزاري براي حساب و كناب بشر قرار داده است، از اين رو بحث مفصلي نيز در باره نجوم و ستارگان در آيات قرآن است كه مي فرمايد ما ستارگان را قرار داديم تا شما با استفاده از آن راه هاي خود را در خشكي و دريا پيدا كنيد.

وي افزود: خداوند در آيات 15 و 16 سوره نحل مي فرمايد ‹‹وأَلْقي‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِکُمْ›› ما كوه ها را در زمين قرارداديم تا سبب استقرار زمين و از لرزش جلوگيري كند ‹‹وَ أَنْهاراً وَ سُبُلاً لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ›› و رودخانه ها را قرار داديم و بين جنگل و كوه و دشت راه قرارداديم تا مسير خود را پيدا كنيد ‹‹وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ›› علامت هاي ديگر هم قرار داديم تا از ستارگان راه خود را پيدا كنيد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند ستارگان را از يك طرف زينت آسمانها و زمين قرار داده ‹‹وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ›› و آن را براي شما زينت داديم و از سوي ديگر ستارگان  را براي پيدا كردن راه و براي حساب و كتاب و يكسري احكام شرعي از جمله روزه گرفتن و حج داديم و از سوي ديگر ماههايي كه در آن جنگ كردن حرام است را اعلام كرديم.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه به دلايل حرام كردن جنگ در چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه و محرم اشاره كرد و افزود: خداوند جنگيدن  در اين چهار ماه را حرام كرده و احكام خاصي قرارداده است كه يكي از آنها دو برابر شدن ديه در اين ماهها است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: براساس روايات خداوند از روز اول كه حضرت آدم آمد و حلال و حرام را كه مطرح كرد، ماه هاي حرام نيز  مطرح بوده، اما برخي معتقدند از زمان حضرت ابراهيم بوده و برخي ديگر معتقد هستند ماههاي حرام ماههاي ويژه حضرت ابراهيم بوده اما برخي ديگر گفته اند در تمامي اديان آسماني ماه هاي حرام وجود داشته به طوريكه حتي مشركين نيز اين چهار ماه را حرام مي دانستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: علت اصلي قرار دادن ماههاي حرام براي اين است كه جنگ بين مومنان و متدينان فروكش كند تا نسبت به مشكلات و اختلافات خود رسيدگي كنند و جنگ بين خود را به پايان برسانند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ›› اين يك دين پايدار است به اين معني كه اين حكم تغيير نمي‌كند و همه بايد خود را ملزم به اين دين بدانند‹‹فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ›› و در اين ماه ها به خودشان ظلم نكنند و اين نكته مهمي است كه خداوند در چند جاي قرآن وقتي دستوري مي دهد، نگران اين است كه مردم به اين دستور العمل‌ها توجه نكنند، از اين رو مي فرمايد، شما با عمل نكردن به اين دستورات به خودتان ظلم مي‌كنيد.

وي با بيان اينكه ناديده گرفتن ماه هاي حرام ظلم به خود است، افزود: خداوند تأكيد مي كند اگر ماه هاي حرام را ناديده بگيريد به خودتان ظلم مي‌كنيد چرا كه اگر خداوند دستوري را صادر مي كند براي راحتي بندگانش است، بنابراين تمام دستورات الهي به سود انسان است و هيچ دستور الهي زير پا گذاشته نمي شود مگر اينكه ضرر و زيان آن به خودش برسد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر در ماه هاي حرام يك طرف درگيري، از جنگ خود داري كرد اما طرف ديگر ادامه داد بايد طرف ديگر نيز ادامه دهد و همانگونه كه آنها ادامه مي دهند اينها نيز ادامه دهند.    

 حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه اگر طرف مقابل مشرك است سعي كنيد همه مومنين با اتحاد خود با مشركين مبارزه كنيد و در مبارزه با مشركين گرفتار اختلاف و تفرقه نشويد، گفت: امروز يهوديان اسرائيل و آمريكا و استكبار جهاني به دنبال تضعيف مسلمانان با استفاده از اختلاف بين مسلمانان هستند و تمامي جنگهاي بين مسلمانان با تحريك اسرائيل و آمريكا و استكبار جهاني است.

وي ادامه داد: آمريكا با راه انداختن جنگ بين مسلمانان به هر دو طرف درگير تجهيزات نظامي مي فروشد و از اين طريق هم سود اقتصادي برايش دارد و هم مسلمانان را با دست خودشان به كشتن مي دهد، از اين رو خداوند به مسلمانان مي فرمايد، اختلافات مذهبي و شيعه و سني را كنار بگذاريد و  به جاي درگيري با يكديگر بر عليه دشمن مشترك خود وارد مبارزه شويد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: پذيرفتني نيست امروز در چنين برهه حساسي از زمان، برخي كه مدعي شيعه بودن اميرمومنان(ع) هستند لعن و نفرين به مقدسات اهل سنت مي‌كنند و اين در حالي است كه اميرمومنان(ع) با خلفا و در كنار خلفا زندگي مي كرد و در بسياري از كارها به آنها مشورت هم مي داد.

وي افزود: اميرمومنان(ع) به دليل اينكه بين مسلمانان اختلاف به وجود نيايد حتي به خلفا در نماز اقتدا مي كرد و حضرت اجازه اختلاف بين مسلمانان را نمي داد، اما امروز رفتار و كردار و گفتار برخي كه مدعي شيعه اميرمومنان(ع) و محب به حضرت هستند بر خلاف رفتار و گفتار و كردار اميرمومنان(ع) است، از اين رو رهبر معظم انقلاب نار رضايتي خود از اقدام اعلام كرد و خود اميرمومنان(ع) نيز به اين كارها رضايت ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل، لعن خلفا را آب ريختن به آسياب دشمنان اسلام دانست و افزود: اسرائيل و آمريكا و استكبار جهاني با اختلاف بين مسلمانان آنها را با يكديگر درگير جنگ مي‌كند تا از يك سو تجهيزات نظامي خود را به هر دو طرف جنگ فروخته و سود اقتصادي كسب كند و از سوي ديگر مسلمانان را به دست مسلمانان و با سلاح هاي آمريكايي نابود مي‌كند.  

 وي يادآور شد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً›› با مسلمان جنگ نكنيد بلكه مشركين را بشناسيد و به جنگ با مشركين كه امروز داعش است و نبرد با داعش نبرد با شرك و آمريكا  است و لعن و نفرين به داعش و آمريكا نيز جايز است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: قرآن و سيره اميرمومنان (ع) اين است كه مسلمانان به اختلافات داخلي دامن نزنيد و به جاي مبارزه با يكديگر ‹‹قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً›› با مشركين مبارزه كنيد./1307/پ۲۰۲/ب۱

نظر شما