شناسهٔ خبر: 22076740 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

لابی گری مسوولان عامل اصلی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش ماهشهر است

حسن عبادی یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوعات اخیر استخدامی های آموزش و پرورش اظهار کرد: خبرنگاران همواره زبان گویای مردم بوده و حضورشان در

صاحب‌خبر - حسن عبادی یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوعات اخیر استخدامی های آموزش و پرورش اظهار کرد: خبرنگاران همواره زبان گویای مردم بوده و حضورشان در جامعه همواره مغتنم شمرده شده است. برای مهیا کردن یک جامعه پویا ضرورت دارد اصحاب رسانه به کمک مسوولان بیایند تا مشکلات جامعه رفع شود.
حسن عبادی افزود: آموزش وپرورش برای پویایی نیاز به جذب و فعالیت افراد نخبه دارد و این مهم مستلزم رعایت دو شاخص کیفیت و کمیت در فرایند جذب نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه اصلی ترین چالش آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، گفت: رعایت شاخص کیفیت در جذب نیروی انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است و با توسعه و تداوم دوره های آموزش ضمن خدمت محقق می شود که تا حد زیادی رعایت شده است اما متأسفانه در بحث کمیت در چند سال اخیر دچار بحران بودیم، به گونه ای که کمبود نیرو فعالیت های این اداره را با چالش مواجه کرده است.
سرپرست اداره آموزش و پرورش بندرماهشهر اضافه کرد: در سال‌های گذشته با لابی‌گری نیروهای غیر بومی را به آموزش و پرورش تحمیل کرده و پس از استخدام زمینه انتقال آنها را به شهرهای خود فراهم کردند و این موضوع ما را با چالش جدی در بحث نیروی انسانی مواجه کرد.
عبادی به آمار استخدامی اخیر آموزش و پرورش در بندرماهشهر اشاره کرد و گفت: در استخدامی اخیر آموزش و پرورش 113 نفر نیروی حق التدریس بومی در بندر ماهشهر از میان 2 هزار و 600 نفر متقاضی با داشتن شرایط استخدامی ، سابقه پرداخت بیمه ، داشتن ابلاغ از پیش دبستانی، داشتن حضور و غیاب در مدارس و سابقه قبل از سال 1390 استخدام شدند که رشته های تحصیلی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی، آموزش ابتدایی در اولویت استخدامی ها بودند.
وی ادامه داد: 72 نفر از این آمار جایگزین نیروی های حق التدریس پیش دبستانی جذب شده از مدارس دولتی به مراکز ابتدایی بود که همه با سابقه بیش از چهار سال تدریس در مدارس دولتی و با مدارک مرتبط هستند و تعدادی نیز بر حسب نیاز و کمبود دبیر دروس اختصاصی از جمله شیمی و زمین شناسی در مقاطع متوسطه جذب شدند و تا حد زیادی کمبود نیروی انسانی در بندرماهشهر رفع شد.
سرپرست اداره آموزش و پرورش بندرماهشهر خاطرنشان کرد: در این استخدامی ها نماینده، فرماندار و امام جمعه بندر ماهشهر به خوبی ورود کرده و خود من نیز برای استخدام نیروهای بومی بیش از 12 بار به اداره کل و دوایر مختلف مراجعه کردم اما استان بر اساس انتظاراتی نیروهایی را به لیست ما اضافه کرد که این نیروها هیچکدام غیربومی و متعلق به خارج از منطقه نیستند.

*علت کمبود زیرساخت در مدارس ماهشهر نگاه متفاوت اداره کل است
عبادی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات زیرساختی در مدارس بندرماهشهر اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش بندر ماهشهر در بحث زیرساخت‌ها با مشکل جدی مواجه است. استخر دانش‌آموزی در این شهرستان وجود ندارد و دانش‌آموزان با پرداخت هزینه‌های گزاف از استخرهای دیگر ارگان‌ها استفاده می‌کنند، همچنین دارالقرآن بندر ماهشهر نیز سال‌هاست به حال خود رها و به محل تجمع افراد شرور و معتاد تبدیل شده است که جای بررسی دارد.
وی اضافه کرد: نگاه استان به آموزش و پرورش بندر ماهشهر نگاه عجیبی است. به بهانه برخوردار بودن شهرستان ما را از حقوق خود محروم می‌کنند که ما نیز دست از تلاش برنداشته و با برقراری تعامل سازنده با شرکت های صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه سعی در جلب حمایت های مالی آنها می کنیم که ان شالله نتیجه بخش باشد و قدری از مشکلات زیرساختی این شهرستان با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های عظیم کاسته شود.
سرپرست اداره آموزش و پرورش بندرماهشهر در پایان در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با حقوق معوقه نیروهای سرباز معلم گفت: آموزش و پرورش به این افراد به دید نیروهای ماندگار نگاه نمی کند و قانون هیچ الزامی برای استخدام این افراد برای آموزش و پرورش قائل نشده است.
عبادی در پایان افزود: از این رو امکان دارد به دلیل ایجاد نوساناتی در مباحث مالی آموزش و پرورش، گاهی اوقات در پرداخت حقوق آنها از سوی اداره کل تأخیر داشته باشد اما به گونه ای نیست که هچگاه پرداخت نشود. آموزش و پرورش هیچگاه وامدار نیروی های خود باقی نمی ماند.

/6002/9858خبرنگار: آمنه محتشمی**انتشار: کبری آقازری

نظر شما