شناسهٔ خبر: 22076432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

انسان صادق در توحید از غیر خداوند هراس ندارد

رییس مؤسسه سیره شهدا با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به تبیین نشانه های صداقت در توحید پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در سخنرانی امشب که در هیأت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: ترس از الله به انسان خائف ابوهت می دهد.

وی در ابتدا با مروری بر مطالب شب گذشته افزود: انسان به اندازه ای که در اعتقاداتش صادق است، خودش را برای دین خرج می کند؛ صداقت در توحید یعنی باور به الله با توجه به جمیع صفات الله است؛ صداقت در گفتار بیان می شود و در عمل نمایان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اظهار کرد: صداقت در توحید نشانه هایی دارد؛ اولین نشانه صداقت در توحید پرستش بلاشرک است، دومین نشانه تکیه کردن بر خداوند و نترسیدن از غیر خداوند است؛ اگر امام خمینی(ره) می فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند به خاطر این بود که در دل ایشان هیچ ترسی از غیر خداوند وجود نداشت، ترس از الله به انسان خائف ابوهت می دهد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا تبیین کرد: توکل به معنای اعتماد به نسخه های خداوند است، بالاترین نسخه هدایت برای انسان، اسلام ناب است که با پیروی از قرآن و عترت حاصل می شود، متأسفانه به سخنان همه مردم اعتماد داریم ولی به خالق هستی آن گونه که لازم است، اعتماد نداریم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان صادق در توحید، امیدش فقط به خداوند است؛ خداوند در حدیث قدسی می فرماید اگر کسی به غیر خداوند امید داشته باشد، او را نا امید می کنم؛ علامت امید داشتن به خداوند اعتماد کردن به وعده های خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند وعده داده است کسی که برای خداوند و به خاطر دوری از گناه و با مدلی که خداوند بیان فرموده ازدواج کند، خداوند او را از مردم بی نیاز می کند؛ شخصی سه مرتبه خدمت پیامبر(ص) رسید و عرضه داشت من فقیر هستم و پیامبر(ص) سه مرتبه به او فرمودند برو ازدواج کن و او بعد از اصرار پیامبر(ص) ازدواج کرد و در کارش گشایش ایجاد شد، آن شخص به مسجد آمد و در میان جمع فرمود صَدَقَ رَسُولُ الله.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: انسانی که بی دینی نکند، ظلم نکند و تنبلی نکند در زندگی مشترکش درنمی ماند، یکی از راه های غنی شدن، صدقه دادن حتی در حالت دستنگی است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیه هفتم سوره محمد که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» اذعان کرد: انسانی که خداوند را یاری می کند، از نصرت الهی بهرمند می شود؛ حضرت موسی(ع) در پاسخ به یارانشان که از فشار فرعون ناامید شده بودند و می گفتند ای موسی در حال حاضر خدایت کجا است؛ حضرت موسی(ع) فرمودند خداوند هدایتگر همراه ما است، بلافاصله بعد از خارج شدن این سخن از دهان حضرت موسی(ع) گشایش حاصل شد و آب شکافته شد.

استاد حوزه علمیه پنجمین نشانه صداقت در توحید را اخلاص در عمل دانست و گفت: اهل بیت(ع) سه وعده افطارشان را در راه خداوند برای خداوند به مسکین و یتیم و اسیر انفاق کردند و هر چند افطاری اندکی را انفاق کردند ولی چون خالص برای خداوند بودند، خداوند در ازای این انفاق 15 آیه اختصاصی برای پرداخت پاداش ایشان بیان فرموده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در جنگ خندق در کشتن عمر ابن عبدود چنان اخلاصی داشتند که پیامبر(ص) راجع به ایشان فرمودند یک ضربت امیرالمؤمنین(ع) افضل از عبادت ثقلین است./867/پ۲۰۲/ب۱

نظر شما