شناسهٔ خبر: 22075154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

گزارش

صاحب‌خبر -

 هنر طراحي پوستر در دوران ديجيتالي

مترجم:اميرعلي نصيري (منتقد و مدرس دانشگاه)

قسمت دوم - پاياني

اگر مرد عنکبوتي را در عکسي نشان دهيم که بر لبه يک ساختمان 30 متري ايستاده است، بيشتر تحت تأثير قرار مي‌گيرند تا اينکه فقط يک نقاشي از او ببينند.»

استيو برادنر (تصويرگر) تا حدودي با اين قضيه موافق است: «با وجود اينکه امروزه اين چيزها پيچيده‌تر از قبل هستند، اما نحوه بيان احساسات آسان‌تر شده است. فکر مي‌کنم اين مسأله در مورد تبليغات نيز رخ داده است. دليل اين تغيير را نمي‌دانم، اما مطمئنم که مثل خيلي چيزهاي ديگر تغيير کرده است. در گذشته مردم نمي‌دانستند که اگربر روي "تحقيق در بازار" هزينه کنند، درآمد بيشتري خواهند داشت. اگر اين کار را بکنيد، نتيجه‌اي که مي‌گيريد بهتر توسط مردم درک خواهد شد؛ خواه مدرک دانشگاهي داشته باشند يا از کنار مدرسه هم رد نشده باشند.»

پوستري که براد بري براي بول‌ورث (وارن بيتي، 1998) کشيد، به‌خوبي مضمون اين هجويه سياسي را نشان مي‌دهد؛‌ وارن بيتي با لباس خواننده موسيقي رپ از دهان خودش که يک سياست‌مدار شيک‌پوش است، خارج مي‌شود. با وجودي که نزديک به 20 سال از نمايش فيلم مي‌گذرد، پوستر آن تبديل به يکي از به‌يادماندني‌ ترين پوسترها شده است. برادنر مي‌گويد: «بول‌ورث يک اتفاق در زمان خودش محسوب مي‌شود. پوستر يک فيلم معمولاً تصميمي مشترک است؛ اما وارن بيتي کنترل بيشتري بر تمام فيلم داشت. او نويسنده، کارگردان،‌ تهيه‌کننده، بازيگر و بازيگردان بود؛ به‌علاوه، علاقه زيادي نيز به طراحي داشت.»

به‌نظر مي‌رسد که طراحي پوستر خانه‌ حيوانات به‌وسيله «ريک مه‌ير ويتز» سرآغاز تصويرگري به عکاسي باشد. او مي‌گويد:‌ «کارگردان هنري که ما را استخدام کرده بود، از فرهنگي مي‌آمد که خواندن کتاب‌هاي مصور يک فعاليت اصلي در آنجا به شمار مي‌رفت. او به ارزش تصويرگري واقف بود. يک پوستر خوب مي‌تواند به‌خوبي داستان را روشن کند، همان‌گونه که يک پنجره مي‌تواند خانه را روشن کند.»

يک دليل براي گرايش به استفاده از رايانه، اهميت رو به رشد دي‌وي‌دي به‌عنوان منبع درآمد جديدي است. بايد پوستر با کيفيت خوبي طراحي شده باشد که هنگام کوچک شدن در ابعاد قاب دي‌وي‌دي کيفيت خود را از دست ندهد. درو اشترازن که هنوز همکاري خود را با اروپا حفظ کرده است، مي‌گويد: «در حال حاضر هنر پيرامون مردم به وفور ديده مي‌شود و آنها قدردانش هستند. پوستر فيلم‌هايي نظير وقايع‌نگاري نارنيا، شير، جادوگر و کمد لباس يا ماجراهاي پسر کوسه‌اي و دختر گدازه‌اي همچنان از شيوه پوسترهاي فيلم کلاسيک استفاده مي‌کنند؛ يعني تصاويري از فيلم که قهرمان داستان را احاطه کرده‌اند. پوسترهاي خوب ديگري هم به‌وسيله رايانه طراحي شده‌اند.»

وارن نانگ اين‌گونه به سخنان خود پايان مي‌دهد: «امروزه پوسترهاي زيادي طراحي مي‌شوند، اما به چشم نمي‌آيند. کار ديجيتالي بر مبناي عکس‌هاي فيلم محدودکننده تصويرگري است. اگر به يک شمشير احتياج داشته باشند، به‌راحتي مي‌توانيد با کمک فتوشاپ حالت‌هاي مختلفي از آن را ظرف کمتر يک ساعت ايجاد کنيد.دنياي کنوني به شکل ديچيتالي درآمده است؛ هنر و موسيقي هم ديجيتالي شده است. اگر مي‌خواهيد که يک فيلم حادثه‌اي بسازيد يا صحنه‌اي مضحک خلق کنيد، بهتر است که از ابزار ديجيتالي استفاده کنيد.»

نظر شما