شناسهٔ خبر: 22074205 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار کوتاه سینمایی ؛

از یک جایزه تا چند حضور جهانی برای سینمای ایران

تهران- ایرنا- دریافت جایزه بهترین مستند جشنواره ای ایتالیایی، رقابت فیلم کوتاه «حیوان» در فستیوال های خارجی، نمایش «کشتن مرغ مقلد» در خانه هنرمندان ایران، حضور انیمیشن ایرانی در جشنواره «ورا کروز» و برگزاری مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران اهم اخبار سینمایی واپسین روز مهرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم مستند «A157» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و از تولیدات مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری که در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» کشور ایتالیا شرکت کرده بود به عنوان بهترین مستند این جشنواره شناخته شد.
بهروز نورانی‌پور کارگردان مستند «A157» که به دلیل فیلمبرداری پروژه جدید خود در مراسم اختتامیه شرکت نکرده بود، برای حاضران در مراسم پیام ویدیویی ارسال کرد.
مستند «A157» تاکنون جوایزی در داخل کشور از جمله جشنواره فیلم فجر، «مقاومت»، «سینما حقیقت» کسب کرده و پیش از این جایزه اصلی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «Zeichen der Nach» آلمان، جایزه فیلم منتخب از نگاه تماشاگران جشنواره «Chambéry» فرانسه، جایزه بهترین مستند جشنواره «واچ داکز» لهستان و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم «سینیه دو نویی» فرانسه را نیز از آن خود کرده است.
بیستمین جشنواره بین‌المللی «مذهب امروز» از 22 تا 30 مهرماه در شهر تِرِنتو کشور ایتالیا برگزار شد.

** ثبت پنج حضور جهانی دیگر برای «حیوان»
فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی مدرسه ملی سیمای ایران در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در پنج جشنواره معتبر دیگر در کشورهای انگلستان، آمریکا، فرانسه و کانادا حضور دارد.
بر همین اساس، این فیلم کوتاه در بخش مسابقه سی و هفتمین دوره جشنواره کمبریج انگلستان از 19 تا 26 اکتبر (27 مهرماه تا 4 آبان ماه)، هجدهمین دوره جشنواره فیلم‌های آسیایی ساندیگو آمریکا از 9 تا 18 نوامبر (18 تا 27 آبان ماه)، چهلمین دوره جشنواره فیلم پویترز فرانسه از 1 تا 8 دسامبر (10 تا 17 آذرماه) ، چهل و ششمین دوره جشنواره du nouveau cinéma، کانادا از 4 تا 15 اکتبر و چهلمین دوره جشنواره فیلم دنور آمریکا از 1 تا 12 نوامبر (10 تا 21 آبان) حضور دارد.

** نمایش «کشتن مرغ مقلد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
در سیصد و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه، اول آبان فیلم «کشتن مرغ مقلد» به کارگردانی رابرت مالیگن در سالن استاد ناصری روی پرده می‌رود و پس از آن نیز نشست نقد و بررسی با حضور خسرو دهقان برگزار می شود.
«کشتن مرغ مقلد» محصول سال 1962 برنده 3 جایزه اسکار شده است؛ گریگوری پک برای بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر را کسب کرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی نصیب هورتون فوت شد و اسکار بهترین طراحی صحنه را برای طراحان این فیلم به ارمغان آورد.
«کشتن مرغ مقلد» دوشنبه، اول آبان ساعت 18 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می شود.

** حضور انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره «ورا کروز»
انیمیشن کوتاه « MR.A » ساخته سیامک احمدی که در استودیوی فیلمسازی « گلدن موشن/حرکت طلایی» تولید شده است، بعد از حضور در بیش از 12 جشنواره بین المللی و کسب جوایز و عناوین متعدد این بار به جشنواره « ورا کروز » کشور مکزیک راه یافت.
این انیمیشن نشان دهنده تلاش انسان است برای برقراری صلح بر روی کره زمین حتی اگر این تلاش به سرانجام نرسد.

** برگزاری مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران
مجمع عمومی عادی کانون آهنگسازان سینما روز یکشنبه 14 آبان ماه، ساعت 18 در محل خانه سینما در تالار سیف الله داد برگزار می شود.
در این جلسه موضوعاتی همچون گزارش عملکرد یک ساله کانون توسط شورای مرکزی، گزارش مالی کانون توسط بازرس، بحث و بررسی ثبت قانونی کانون در وزارت کار و برگزاری انتخابات شورای مرکزی جدید و بازرس بررسی می شود.
فراهنگ**9246**1055
خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما