شناسهٔ خبر: 22074117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون بنیاد مستضعفان:

حمایت بنیاد مستضعفان از صادرات/ در تجارت بدنبال تهاترهستیم

پرتوریا- آفریقای جنوبی- ایرنا- معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری متقابل را از نکات مورد توجه این بنیاد عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید در ایران از وضعیت خوبی برخوردار است بنیاد مستضعفان از بازار صادرات حمایت جدی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به پرتوریا، «خسرو مختاری» که به عنوان یکی از اعضای هیات عالیرتبه اقتصادی محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را در سفر به آفریقا همراهی می کند.
معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بنیاد مستضعفان مشوق های لازم را برای شرکت های فعال در زمینه صادرات در نظر گرفته است.
مختاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری متقابل مورد توجه این بنیاد است، تصریح کرد: هم اکنون معادل سرمایه‌گذاری که کشورهای همسایه در ایران انجام می دهند ما نیز در آن کشور برای اطمینان آنها و پر کردن خلاء خود انجام می دهیم.
وی یادآورشد: در تجارت ما بدنبال استفاده از زمینه تهاتر هستیم که در ایران چه اقلامی مورد نیاز است تا بخش خصوصی با همکاری بنیاد وارد کشور کند.
مختاری ادامه داد: بنیاد مستضعفان در واردات به کشور بجز ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای سرمایه گذاری اقدام به واردات نمی کند ولی با وارد کننده می تواند به نوعی قرارداد منعقد کند، که در ازای صادرات بخش خصوصی با همکاری ما واردات مورد نیاز را انجام دهد که این موضوع هم اکنون در دست بررسی است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان هدف از سفر به آفریقا را ارتقای سطح همکاری ها و ایجاد پایداری در سرمایه‌گذاری مشترک بیان کرد و گفت: ما تلاش داریم تولیدات ایرانی را با اتکا به تولید ملی صادر کنیم و ظرفیت های اشتغال را افزایش دهیم.
مختاری افزود: شرکت های هلدینگ بنیاد بیشتر به آفریقا سفر هایی انجام دادند و در مقابل نیز سفرهایی به ایران انجام شده و از ظرفیت های دو کشور بازدید شده است.
وی یادآور شد: ما تلاش داریم بیشتر از ظرفیت های موجود فعالیت کنیم و موازنه ای بین صادرات و واردات به عنوان یک مزیت ایجاد کنیم.
مختاری تصریح کرد: مزیت جمهوری اسلامی ایران این است که می تواند با کشورها بویژه همسایگان خود تهاتر را برای مقابله با آثار تحریم انتخاب کند و همواره وابسته به بانک ها و مبادلات ارزی نباشد به شرطی که این محصول مشترک، از سرمایه‌گذاری های دوجانبه باشد.
معاون بنیاد مستضعفان رویکرد این بنیاد را صادرات ذکر کرد و گفت: حدود 54 شرکت بنیاد، محصولات خود را در بخش های پیمانکاری، نفت، روغن موتور شیشه، فولاد و صنایع غذایی و دامپروری صادر می کنند.
مختاری درمورد چگونگی حمایت بنیاد از سرمایه‌گذار ایرانی آن در آفریقا اظهار کرد: در جایی که دولت مجاز به فعالیت اقتصادی نیست و بخش خصوصی نیز توان و قدرت ریسک را ندارد بنیاد امکان و اراده همکاری مشترک را دارد و به عنوان شریک وارد می شود.
وی درپاسخ به این سوال که آیا این حمایت از بخش خصوصی فقط در آفریقای جنوبی خواهد بود عنوان کرد: آفریقای جنوبی به عنوان یک قطب در جنوب قاره آفریقا است و ما هم اکنون در حال مطالعه و بررسی ظرفیت های کشورهای اوگاندا و کنیا نیز هستیم.
مختاری با تاکید بر این که قدرت پیمانکاری بنیاد بالا است، ادامه داد: در آفریقا ارائه خدمات پیمانکاری مهندسی را در نظر داریم.
وی یادآور شد: در هر کشوری که خدماتی ارائه دهیم درآمد حاصل از آن در همان کشور سرمایه‌گذاری می کنیم.
معاون بنیاد مستضعفان این اقدام را مزیت نوع سوم در تجارت جهانی عنوان کرد و اظهار کرد: در تجارت جهانی ما به ازای خدمات می توانیم از کالاهای آن کشور استفاده کنیم که هم کشور مقصد ما اقتصاد آن رونق می یابد و هم ایران می تواند بخشی از نیاز خود را تامین کند.
سیام*١٣٣6*3061*1724*خبرنگار: مهرنوش خانزایی*انتشار: حسین فتح الهی

نظر شما