شناسهٔ خبر: 22072767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

فرید زکریا: ترامپ بی‌دلیل آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد

«فرید زکریا» کارشناس روابط بین‌الملل و مجری شبکه «سی ان ان» به جنگ آمریکا در ویتنام اشاره کرد و طی یادداشتی در سندیکای اخبار روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت، «لیندون جانسون» سی و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا قبل از مشارکت کامل آمریکا در جنگ ویتنام، اعتراف کرد که امکان پیروزی در این جنگ وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: کارشناس روابط بین الملل و مجری معروف شبکه سی ان ان طی یادداشتی گفت که راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران و کره شمالی بدون دلیل آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

«فرید زکریا» کارشناس روابط بین‌الملل و مجری شبکه «سی ان ان» به جنگ آمریکا در ویتنام اشاره کرد و طی یادداشتی در سندیکای اخبار روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت، «لیندون جانسون» سی و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا قبل از مشارکت کامل آمریکا در جنگ ویتنام، اعتراف کرد که امکان پیروزی در این جنگ وجود ندارد.

این گزارش سپس ادامه داد، وضعیت دشوار و معمای جانسون، چیزی بود که رؤسای جمهور از رویارویی با آن وحشت دارند.

فرید زکریا نوشت، در مه 1964، زمانیکه آمریکا کمتر از 20 هزار نظامی بعنوان مشاور و مربی آموزشی در ویتنام داشت، جانسون به «مک جرج باندی» مشاور امنیت ملی خود گفت: «شب گذشته از خواب بیدار شدم و به این مسئله فکر کردم....این قضیه خیلی در من ایجاد واهمه کرد.....فکر نمی‌کنم بتوانیم در فاصله 10 هزار مایلی از آنها (ویتنام)، مبارزه کنیم و در این منطقه به جایی برسیم..فکر نمی‌کنم ارزش جنگنیدن داشته باشد و فکر نمی‌کنم بتوانیم خارج شویم».

فرید زکریا با اشاره به این موارد نوشت، جانسون درک کرده بود که جنگ ویتنام واقعا ضرورتی ندارد و احتمالاً به زودی به یک باتلاق تبدیل می‌شود ولی با اینحال نتوانست به یک نتیجه منطقی که عقب‌نشینی است برسد و همچون بسیاری از رؤسای جمهور قبل و بعد از خود نمی‌توانست، شاهد چگونگی اعتراف به شکست خود باشد.

این گزارش ادامه می‌دهد، از آنجایی که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌توانست راهی را برای اعتراف به این پیدا کند که آمریکا می بایست مسیر خود را تغییر دهد، جانسون سطح نظامیان آمریکا در ویتنام را از 20 هزار نیرو به 500 هزار نظامی افزایش داد و هندوچین، جامعه آمریکا و ریاست‌جمهوری خود را از هم گسست.

فرید زکریا با اشاره به این مثال ادامه داد که وقتی آمریکا در جدال با یک گزینه عقب‌نشینی و پیشروی است، مسیر دوم را انتخاب می‌کند.

وی سپس مسئله راهبرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و کره شمالی را مطرح کرد و نوشت که ترامپ با این راهبرد، بدون هرگونه دلیل خوب آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، از آنجایی که ترامپ مصمم است تا در مقایسه با رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سخت‌تر به نظر برسد، در قبال هر دو کشور ایران و کره شمالی، موضع بیشینه‌گرایی اتخاذ کرده است.

وی توضیح داد، ترامپ خواستار خلع سلاح کامل کره شمالی و توقف تولید موشک‌های بالستیک ایران و توقف حمایت ایران از نائبانش در سوریه، عراق و یمن است.

وی ادامه داد، احتمال بسیار اندکی وجود دارد که کره شمالی و ایران به این سادگی تسلیم خواسته واشنگتن شوند و اگر تسلیم نشوند، ترامپ چه می‌کند؟ آیا عقب‌نشینی می‌کند یا پیشروی می‌کند؟ این تنش‌ها به چه منتهی خواهد شد؟

فرید زکریا ادامه داد که ترامپ به مذاکرات بین‌المللی همچون تعاملات تجاری می‌نگرد و بر این باور است که باید پیروز شود اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد. در عرصه بین الملل، نفر مقابل نیز در خصوص سیاست ‌داخلی نگرانی دارد. او نیز نمی‌تواند بعنوان بازنده ظاهر شود.

وی به نقل از یک تاجر گفت: «ترامپ در حال اجرای بازی مذاکره دو نفره است و گمان می‌کند که فقط خودش و طرف مقابل در حال معامله هستند اما افرادی نیز خارج از اتاق وجود دارد. این اصلا یک بازی دونفره نیست».

بر اساس این گزارش، برای پیروزی هر مذاکره بین‌المللی، باید عناصر «برد-برد» وجود داشته باشد در غیر اینصورت طرف مقابل نمی تواند، توافق را به کشور خود عرضه کند و حمایت مقامات کشورش را جلب کند اما ترامپ ظاهراً‌ معتقد است که به هرحال باید برنده باشد و طرف مقابل باید بازنده باشد.

این گزارش در پایان اینگونه نتیجه گیری کرد، شیوه مذاکره ترامپ احتمالاً در زندگی گذشته وی جوابگو بوده است اما او دیگر همچون گذشته، معاملات املاک و مستغلات انجام نمی‌دهد. عرصه متفاوت است، شرایط بسیار پیچیده‌تر است و خطرات بیشتر و به صورت نجومی بیشتر است.

نظر شما