شناسهٔ خبر: 22072582 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی:

بازار کار رشته شیمی اشباع شده است

رشته شیمی به‌خاطر متقاضیان زیاد و فارغ‌التحصیلان بسیاری که دارد اشباع شده و آن بازار کاری که بشود به راحتی وارد آن شد، وجود ندارد. از طرفی دیگر هم بیشتر موقعیت‌های شغلی مناسب در کشورمان از طریق روابط به وجود می‌آید. من در حال حاضر مشغول تدریس هستم اما در استخدام آموزش و پرورش نیستم و ضمانت شغلی ندارم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار کار نیازمند کسب تجربه به صورت عملی در دوران دانشجویی است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشورمان ایده‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال دارند اما برای عملیاتی‌کردن آن نیازمند حمایت مسئولان هستند. اینها صحبت‌های سمیه پورکریم، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی است. سمیه پورکریم درحال حاضر دانشجوی رشته شیمی در مقطع دکتری است. وی کارشناسی دبیری دارد و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است. پورکریم تاکنون بیش از 14 مقاله منتشر کرده است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «بیشتر فعالیت‌هایی که داشتم به صورت مقاله چاپ شده است. به‌طور مثال کار پایان‌نامه من در مقطع ارشد در مورد داروی متوپرولول بود که برای بیماران قلبی استفاده می‌شود. در این کار با استفاده از روش‌های نانویی و محاسباتی که داشتیم خواستیم قدرت و تاثیرپذیری این دارو را اندازه بگیریم که نتیجه‌بخش‌ هم بود. درنهایت این کار در چند مجله علمی‌، پزشکی چاپ شد. مقالاتی هم درخصوص تاثیر برخی نانوساختارها روی مواد پرانرژی منتشر کردم. مقالاتی هم در زمینه بررسى پارامترهاى ترمودینامیکى مشتقات کاربازول و بیس نیترامین داشته‌ام که منتشر شده است. علاوه‌بر اینها مقالات دیگری هم در موضوعات مختلف به چاپ رسانده‌ام.»


زمینه فعالیتی شما چیست؟

در حال حاضر مشغول تدریس هستم. دروس شیمی، علوم و پژوهش را در مقطع دبیرستان تدریس می‌کنم.

تاکنون درخصوص مباحث مختلف شیمی کتابی هم تالیف کرده‌اید؟

فعلا کتابی را منتشر نکرده‌ام اما در حال مطالعه و جمع‌بندی برای تالیف کتابی در حوزه نرم‌افزارهای این رشته هستم. در حال حاضر کتاب‌های محدودی در این خصوص وجود دارد و دانشجویان برای یادگیری این نرم‌افزارها با مشکل مواجه هستند. در نظر دارم تا در مورد نرم‌افزارهای کاربردی شیمی کتابچه‌های کوچکی را به بازار عرضه کنم تا هم قیمت مناسبی داشته باشند و هم شرایط حمل آن راحت باشد. امیدوارم بتوانم این کار را هرچه سریع‌تر به نتیجه برسانم.

وضعیت کار برای کسانی که در رشته شیمی تحصیل کرده‌اند را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟

در حال حاضر و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، اکثر جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. بازار کار برای بسیاری از رشته‌ها وجود ندارد و رشته شیمی هم جزء رشته‌هایی است که بازار کار بسیار محدودی دارد. این رشته به‌خاطر متقاضیان زیاد و فارغ‌التحصیلان بسیاری که دارد اشباع شده و آن بازار کاری که بشود به راحتی وارد آن شد، وجود ندارد. از طرفی دیگر هم بیشتر موقعیت‌های شغلی مناسب در کشورمان از طریق روابط به وجود می‌آید. من در حال حاضر مشغول تدریس هستم اما در استخدام آموزش و پرورش نیستم و ضمانت شغلی ندارم.

فارغ‌التحصیلان شیمی چگونه می‌توانند کارآفرین باشند؟

شیمی جزء رشته‌های پایه است و در بخش‌های تولیدی خیلی استفاده دارد. چه در تولید دارو و چه در تولید موادغذایی و بهداشتی و همچنین در تولید نفت و گاز و پتروشیمی و به‌طور کلی در اکثر زمینه‌های کاری، رشته شیمی مورد استفاده و کاربردی است. اگر نسل جدیدی که دارای تحصیلات آکادمیک است مورد حمایت قرار بگیرد، این رشته از نظر کارآفرینی رشته مناسبی است که می‌تواند پایه‌گذار اشتغال فراوانی در کشورمان باشد. البته در این خصوص همان‌طور که اشاره کردم باید حمایت‌های جدی از افراد مستعد در این رشته انجام شود.

از اینکه شغل تدریس را انتخاب کردید رضایت دارید؟

آن موقعی که رشته شیمی را انتخاب می‌کردم نمی‌دانستم تا این حد بازار کار برای دانشجویان این رشته اشباع شده است. اما باز هم خدا را شکر می‌کنم. چون در زمینه تدریس مشغول هستم نسبتا موقعیت خوبی است اما از نظر بخش‌های دیگر مثلا دوستانی که در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار هستند چندان رضایتی ندارند.

در حال حاضر بازار فعالیت‌های کارآفرینی را برای ورود جوانان علاقه‌مند چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر ایده برای کارآفرینی و ایجاد شغل در کشور بسیار است. بیشتر کارها به صورت تئوری است. اگر پشتوانه‌هایی باشند که بتوانند از ایده‌های بکری که جوانان و فارغ‌التحصیلان ما دارند حمایت کنند خیلی کارها در کشورمان می‌توان انجام داد. مطمئنم با حمایت از جوانان می‌توان شغل‌های بسیاری در کشور ایجاد کرد. زیرا ایده و فکر در کشور وجود دارد اما ما در عملیاتی کردن ایده‌هایمان دچار مشکل هستیم.

تحصیلات آکادمیک در حوزه کارآفرینی چقدر نقش‌آفرین است؟

برای شروع یک کار جدید بدون اینکه چشم‌اندازی از آن کار داشته باشیم، امکان‌پذیر نیست. حتما برای کاری که می‌خواهیم شروع کنیم نیازمند علم و دانش آن هستیم. البته در کنار علم و دانش نیاز به تجربه هم وجود دارد. اینکه فقط بگوییم علم و دانش یا فقط بگوییم تجربه، برای پیشبرد آن کار کفایت نمی‌کند. چقدر خوب است که مسئولان این موارد را هم در نظر داشته باشند و کلاس‌های تحصیلی فقط به شکل تئوری ارائه نشود. باید در کنار کلاس‌های تئوری، کلاس‌های عملی هم برگزار شود تا جوانان و فارغ‌التحصیلان تجربه لازم را به دست آورند. با کسب تجربه وقتی دانشجویی فارغ‌التحصیل می‌شود می‌تواند به راحتی وارد بازار کار شود یا خودش دست به کارآفرینی بزند. باید دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اطلاعات لازم را در این بخش کسب کنند تا در یافتن شغل دست بازی داشته باشند.

با توجه به اینکه این پیشرفت در کسب‌وکار، نیازمند تحقیق و کار علمی بیشتری است آیا در این زمینه با دانشجویان و دانشگاهیان نیز همکاری دارید؟

از آنجایی که خودم علاقه بسیار فراوانی به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارم، زمینه کاری‌ام هم همین است. در حال حاضر چون مشغول به تحصیل در مقطع دکتری هستم با همکلاسی‌ها و استادانم در زمینه‌های مختلف پژوهشی همکاری و مشورت دارم. در مقطع دبیرستان هم یکی از دروسی که تدریس می‌کنم پژوهش است که آن‌ هم آموزش روش‌های علمی برای بچه‌ها از سنین کمتر است. ما خودمان کارهای پژوهشی را از دانشگاه آغاز کردیم اما در حال حاضر برخی مدارس این امکان را به وجود آورده‌اند که بچه‌ها کارهای پژوهشی را از سطح دبیرستان و راهنمایی آغاز کنند و کارهای پژوهشی را یاد بگیرند.

عامل اصلی پیشرفت‌تان در این رشته چه بود؟

خودم خیلی به ادامه دادن رشته شیمی علاقه‌مند بودم. مخصوصا رشته شیمی را که جزء دروس پایه است و در اکثر زمینه‌های دانش به دست می‌آید. از طرفی دیگر تشویق پدر و مادرم برای ادامه تحصیل یکی دیگر از عوامل موفقیتم در این رشته بود. نکته دیگر اینکه وقتی من مقطع کارشناسی را پشت‌سر گذاشتم نتوانستم کار مورد نظرم را پیدا کنم و ترجیح دادم به جای اینکه در خانه بنشینم یا کارهایی که با روحیاتم سازگار نیست را شروع کنم، درسم را ادامه بدهم تا کاری که مناسب با شرایط و علایق خودم است را پیدا کنم. در مجموع با حمایت خانواده و پشت‌کار خودم توانستم به آن چیزی که مد نظرم بود، برسم. البته خیلی مانده تمام آرزوهایم محقق شود.

در این راه الگویی هم داشتید؟

در مقطع کارشناسی یکی از استادانم من را خیلی حمایت کرد. البته هنوز هم مواقعی که نیاز به راهنمایی دارم از ایشان کمک می‌گیرم. فکر می‌کنم الگوی مناسبی برای من بوده و هستند و امیدوارم من مانند ایشان باشم.

برنامه آینده‌تان چیست؟

ان‌شاءا... بتوانم در همین زمینه پژوهشی که در ابتدای راه آن هستم، پیشرفت کنم و فعالیت‌هایم را در این زمینه گسترش بدهم. از طرفی دیگر کتابی که در حال تالیف آن هستم را بتوانم به‌زودی تمام کنم.

طی این سال‌ها، آیا احساس شکست هم کرده‌اید؟

خب بالاخره هرکسی که می‌خواهد شروع به کاری کند و آن کار را به نتیجه برساند نمی‌تواند کارها را روتین و بدون شکست انجام دهد. من هم مثل بقیه سختی‌هایی را کشیده‌ام و به‌خصوص در زمینه کاری‌ام احساس شکست را تجربه کرده‌ام اما با توکل به خدا و با تلاش و پشت کاری که داشتم توانستم آن مراحل را طی کنم.

با توجه به راهی که تاکنون طی کرده‌اید، چه توصیه‌ای برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار دارید؟

 توصیه من به دانشجویان این است که فقط به دروس تئوری اکتفا نکنند و در کنار دروس تئوری فعالیت‌های عملی را هم مرتبط با رشته تحصیلی‌شان پیگیری کنند. اگر صرفا تئوری را دنبال کنند زمانی‌که فارغ‌التحصیل می‌شوند و می‌خواهند دنبال کار باشند اولین چیزی که از آنها خواسته می‌شود سابقه کاری است. یعنی سابقه کاری و تجربه بر تحصیلات اولویت دارد. اگر سابقه کاری نداشته باشند قطعا به مشکل می‌خورند. پس چه خوب است که از همان دوره دانشجویی کار را آغاز کنند و تجربه به دست آورند تا زمانی که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌خواهند کاری را شروع کنند تجربه کافی داشته باشند.

 

* نویسنده : فرشید سلگی خبرنگار

نظر شما