شناسهٔ خبر: 22070383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایندیپندنت آفریقای جنوبی: هنگام مقابله با جنگ طلبی ترامپ فرارسیده است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این تارنمای خبری در تحلیلی به قلم «شانون ابراهیم» آورده است: وقتی دولت های آمریکا می خواهند محبوبیت خود را افزایش دهند، به طور معمول دنبال جنگی خارجی می گردند تا مردم را زیر یک پرچم جمع کرده و حمایت آنها را از رئیس جمهوری جلب کنند. ترامپ تقریبا از زمان ورود به دفتر ریاست جمهوری به دنبال چنین جنگی بوده است.
وی نخست دنبال جنگ با چین بود که در «سخنان ترامپ»، بزرگ ترین دشمن آمریکا برای سلطه تجاری بر این کشور بوده و نقش تحریک کننده ای را در مناقشات دریای جنوب چین داشته است. اما مقامات ارشد چینی با موفقیت توانستند بسرعت از طریق «جرالد کوشنر» داماد ترامپ، کانال گفت و گویی با رئیس جمهوری باز کنند تا از تنش ها بکاهند و به ترامپ در درک منافع دوجانبه روابط قوی بین دو کشور کمک کنند. ناگهان همه توئیت های ضد چین (ترامپ) از بین رفت و ترامپ در نهایت آوریل (فروردین) گذشته چین را تحسین کرد.
اما همین هفته پیش «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه ترامپ، بار دیگر لفاظی ها علیه پکن را تشدید کرد و گفت چین نظم جهانی را برهم می زند و سیاست اقتصادی یغماگری را دنبال می کند.
با این حال، وقتی ترامپ به این تشخیص رسید که نمی تواند با چین وارد جنگ شود، کره شمالی را هدف قرار داد. رئیس جمهوری آمریکا در ماه های گذشته عمدتا موارد نقض رهبر کره شمالی و آزمایش های موشکی این کشور را مورد انتقاد قرار داد و حتی این کشور را به مواجهه با آتش و خشم و نابودی تمامی آن تهدید کرد.
اما ترامپ در تهدید به نابودی کره شمالی و حتی آغاز حملات گزینشی علیه ارتش این کشور، با حمایت اندکی مواجه شد.
وقتی ترامپ اوایل نوامبر (آبان 95) به کره جنوبی و ژاپن سفر کرد، مقامات ارشد این دو کشور تمام تلاش خود را بکار بستند تا وی را قانع کنند که بحران شبه جزیره کره با راه حل نظامی حل نمی شود و فقط تحریم های شدیدتر و مذاکره می تواند کارساز باشد. اگر ترامپ آغازگر جنگ با کره شمالی باشد، توسط متحدانش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت و بعید است که بتواند حمایت از این جنگ را در داخل ایالات متحده جلب کند.
این امر نشان می دهد که چرا لفاظی های ستیزه جویانه ترامپ اکنون ایران را هدف قرار داده است. ایران، بهترین گزینه بعدی در ذهن ترامپ برای تحریک به آغاز جنگ برای جلب حمایت احتمالی آمریکایی ها است.
همه اظهارات ترامپ به طور ناگهانی بر قریب الوقوع بودن تهدید ایران متمرکز شد. بازی شروع شد و ترامپ تهدیدهای جدیدی را درباره تایید نکردن توافقی که دستیابی به آن چند سال طول کشید، تحریم سپاه و تاکید بر اعمال محدودیت های بیشتر بر برنامه غنی سازی این کشور آغاز کرد. ایران یک شبه به دشمن شماره یک علنی آمریکا بدل شد و همان ویژگی های «دشمن بزرگ» بر این کشور اطلاق گردید.
اکنون توان ایران برای ساخت موشک بالستیک قاره پیما به طور یک شبه و ناگهانی به موضوعی تهدید کننده بدل شده است. برخورداری ایران از چنین قابلیتی در واقع تهدید چندانی به شمار نمی آید به ویژه این که ایران در 300 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده و در مقابل، هدف خرابکاری و تهاجم آمریکا در سراسر تاریخ معاصر خود بوده است.
نویسنده افزود: مطمئنا قابل قبول نیست که اسرائیل زرادخانه گسترده ای از موشک های بالستیک قاره پیما (صرف نظر از سلاح های هسته ای) داشته باشد و از زرادخانه قراردادی خود برای حمله به لبنان و دیگر کشورها استفاده کند، اما ایران که این موشک ها را برای اهداف دفاعی می خواهد، از آن محروم باشد.
ترامپ، تهدیدها و صحبت از جنگ علیه ایران را تشدید خواهد کرد و خواسته متحدان اروپایی اش برای حفظ و حراست از توافق هسته ای را که بسختی به دست آمد، نادیده خواهد گرفت و با اعمال تحریم های جدید آمریکا و مسدود کردن دارایی های ایران، این احتمال وجود دارد که این کشور از این توافق به طور کلی خارج شود.
این موضوع باعث درس عبرت کره شمالی خواهد شد، مبنی بر این که مذاکره با غرب بر سر قابلیت هسته ای این کشور با توجه این حقیقت که یک دولت آمریکا با آن موافقت می کند و دولت بعدی به سادگی آن را لغو می کند، بی معنی است.
کره شمالی به این حقیقت اشاره کرده که آمریکا با شکست در لغو تحریم ها و نقض عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی، توافق هسته ای با ایران را زیرپا گذاشته است. نقض چنین توافقی توسط آمریکا در حالی صورت گرفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی کامل ایران به تعهداتش تحت این توافق را تایید کرده است.
نویسنده در پایان با اشاره به سفر رسمی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و هیات تجاری همراهش به آفریقای جنوبی افزود: این دیدار در شرایطی انجام می شود که ایران به حمایت آفریقای جنوبی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد و انتظار دارد که آفریقای جنوبی مانند گذشته، از توسعه قدرت هسته ای ایران با اهداف صلح آمیز حمایت کرده و به تمامیت ارضی این کشور به عنوان ضو مسئول سازمان ملل متتحد احترام بگذارد.
به گزارش ایرنا، دکتر ظریف شامگاه شنبه سفر دوره ای خود به قاره آفریقا را به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی آغاز کرد و در نخستین مرحله عازم پرتوریا پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی شد. این سفر به دعوت رسمی وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی صورت می گیرد. وزیر امور خارجه ایران علاوه بر شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفت و گو می کند.
اروپام**9158**1486**مترجم: بهجت عباسی**انتشار دهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما