شناسهٔ خبر: 22069448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی۳۰ مهر بخوانید؛

دومین جلسه دادگاه بقایی/ حذف دلار از روند اخذ ویزای عراق/ ضبط محموله سلاح از اشرار و...

71381

دیدار دست‌اندرکاران کنگره آیت‌الله مصطفی خمینی با رهبر انقلاب، کشف و ضبط محموله ی سلاح از باندهای اشرار، اموال دولت ، پشتوانه اوراق صکوک، تشریح دلایل انتخاب استان کرمان به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی سایر استان‌های کشور، خروج ویزای عراق برای ایرانیان از وابستگی به دلار آمریکا ، تکذیب خبر احتمال جریمه بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران، بیانیه سرکنسولگری ایران در اربیل در پی تعرض به این مکان دیپلماتیک، حضور بقایی برای دومین بار در دادگاه، توصیه‌های سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین حسینی و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

دست‌اندرکاران کنگره آیت‌الله مصطفی خمینی با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب اسلامی، درگذشت مرموز سیدمصطفی خمینی در اول آبان سال ۱۳۵۶ را زمینه ساز ایجاد موج مردمی دانستند و گفتند: نحوه مواجهه امام (ره) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیه الهی دانستند، بخشی از شخصیت عظیم امام بزرگوار را در تحمل این مصیبت، و صبر بر آن نشان داد.حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تهذیب نفس و گرایش سلوکی مرحوم حاج سید مصطفی خمینی و ساده زیستی و زهد ایشان، خاطرنشان کردند: آن مرحوم با اینکه فرزندِ شخصیت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) بود اما ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در وی نبود.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای از کشف و ضبط محموله ی سلاح از باندهای اشرار خبر داد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمدده است: " با اقدامات اطلاعاتی اداره‌کل اطلاعات کرمان یک محموله سلاح و مهمات متعلق به باندهای اشرار از مناطقی در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کشف و ضبط گردید.

لعیا جنیدی  در همایش ملی مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت در مرکز همایش های رازی اظهار کرد: ما در خصوص اموال دولت تاکنون برنامه ریزی جدی نداشتیم که بتوانیم از ایستایی این بخش از اقتصاد فاصله بگیریم. معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید اموال و املاک دولتی مولدسازی شوند، گفت: می توان به پشتوانه این اموال، اوراقی چون صکوک منتشر کرد و اموال دولت می‌تواند پشتوانه اوراق صکوک باشد.

نماینده جیرفت دلایل انتخاب استان کرمان به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی سایر استان‌های کشور را تشریح کرد. یحیی کمالی‌پور ، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین طرح مثلث توسعه اقتصادی و مناطق هشتگانه اقتصادی را مهمترین نوآوری‌های استان کرمان در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح کشور دانست.

در همین ارتباط شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نیز اعتماد به مردم و ابتکارات استاندار کرمان مهمترین عامل انتخاب استان کرمان به عنوان الگوی اقتصادمقاومتی در سطح کشور دانست.

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه با اعلام اینکه ویزای عراق برای ایرانیان از وابستگی به دلار آمریکا خارج شد گفت: از این پس مبنای ارزشگذاری آن ریال ایران خواهد بود. مجتبی کریمی افزود: براساس توافق با مقامات عراقی و سفارت این کشور در ایران، مبنای ارزشگذاری روادید عراق از دلار آمریکا به ریال ایران تغییر کرد.

در همین راستا سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که علی رغم ارتباطات خوبی که با عراق داریم ، ولی باید بدانیم عراق یک کشوری خارجی است، زائران برای ورود به این کشور باید گذرنامه و ویزا داشته باشند و به صورت غیر قانونی وارد این کشور نشوند چرا که عدم رعایت این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای خود آنها خواهد شد .

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز  در حاشیه دیدار سفیر سریلانکا با وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن به اربعین بلیط‌ هواپیماها ثبات ندارد، آیا سازمان تعزیرات به این موضوع ورود کرده است؟ گفت: سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع قیمت بلیط هواپیماها ورود کرده و جزو وظایف این سازمان است.

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به رویدادهای اخیر در منطقه کردستان عراق با بیان اینکه تلاش‌ قاسم سلیمانی در عقب‌نشینی کردها کارساز بود نوشت: پس از سفر قاسم سلیمانی به کردستان عراق، کردها از کرکوک عقب‌نشینی کردند و به نظر می‌آید که وعده‌ها یا تهدیدات وی کارساز بوده است.به نوشته روزنامه هاآرتص در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روی از بین بردن دستاوردهای سیاست خارجی باراک اوباما متمرکز است، ایران در حال پیشرفت در عراق است.

سرکنسولگری ایران در اربیل در پی تعرض عده‌ای به این مکان دیپلماتیک در اقلیم کردستان عراق، بیانیه‌ای را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: عده‌ای عصر روز جمعه همزمان با تعطیلی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، تحت تاثیر اغراض سیاسی،  نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل را مورد تعرض قرار دادند. بی‌شک مردم  شریف اربیل که نبرد جانانه پاسداران ایرانی در  مقابله با گروهک ترویستی داعش و شهادت شهیدان رضا نقشی و سعیدشعبان را در یاد و خاطره خود دارند از اینگونه اقدامات مبرا هستند.

همچنین علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با ریموند کناپس رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان هلند در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سئوالی در خصوص ملاقات انجام شده با هیئت هلندی و نظر آنها در خصوص اجرای برجام گفت: آنطور که در مذاکرات شنیدم آنها مایل به گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند و کاملا از برجام حمایت می‌کنند. وی افزود: هلند منتقد عهدشکنی آمریکاست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  همچنین در خصوص سفر قریب الوقوع حیدر العبادی نخست وزیر عراق  به ایران گفت سفرحیدرعبادی، نخست‌وزیر عراق به تهران فراتر از سفری دیپلماتیک و سفری حیاتی است.

خبر احتمال جریمه بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران تکذیب شد. نهاد نظارتی بانکداری ترکیه با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست تا به شایعات درباره موسسات مالی و گزارش یک رسانه ترک مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است بانک‌های ترکیه را به اتهام نقض تحریم‌های ایران هدف جریمه‌های چند میلیاردی قرار دهد، توجه نکنند. یک روزنامه ترک زبان روز شنبه خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه شش بانک ترکیه به زودی هدف جریمه‌های سنگین آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران قرار خواهند گرفت.

حمید بقایی برای حضور در دومین جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه ویژه کارکنان دولت مستقر در ساختمان شماره ۲ قوه قضاییه حضور یافت. معاون رییس جمهور در دولت نهم و دهم در بدو ورود به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت مدعی شد: این دادگاه سیاسی است. وی ادامه داد: از سال ۹۰ یک عده آمدند و گفتند جریان انحرافی و اتهامات فساد به ما زدند. دومین جلسه رسیدگی به پرونده «حمید بقایی» در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت به پایان رسید. وی پس از پایان جلسه رسیدگی به پرونده‌اش، از ساختمان شماره ۲ قوه قضاییه خارج شد و به همرای وکلایش محل برگزاری دادگاه را ترک کرد. عادل حیدری وکیل مدافع حمید بقایی نیز پس از پایان دومین جلسه دادگاه اظهار کرد: این جلسه موضوع قابل توجهی نداشت. وی افزود: جلسه بعدی رسیدگی به پرونده موکلم مشخص نیست و پس از مشخص شدن به ما ابلاغ می‌شود.

رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به رسیدگی فوق العاده به پرونده کودک آزاری و قتل اهورای ۳ ساله، گفت: مراحل قانونی رسیدگی به پرونده اهورا با سرعت در حال انجام است.احمد سیاوش‌پور با بیان اینکه مراحل قانونی رسیدگی به این پرونده با سرعت و بی‌درنگ در حال انجام است، تصریح کرد: با بازسازی صحنه جرم در انتظار نظریه نهایی پزشکی قانونی هستیم تا پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شود.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (یک شنبه) ۳۰ مهر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

نظر شما