شناسهٔ خبر: 22069422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

طرح واشنگتن برای آشتی عراق و عربستان با ورود العبادی به ریاض/ اهمیت سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هفته گذشته رسما از طرف عربستان سعودی برای سفر به عربستان دعوت شد که به دنبال این دعوت روز گذشته وارد ریاض شد. وی قرار است در سفر خود کشور‌های منطقه با مقامات عربستان، مصر، اردن، ایران و ترکیه دیدار و رایزنی کند. این دومین سفر العبادی به عربستان سعودی است. پیشتر وی در ماه ژوئن گذشته در رأس یک هیأتی بلند پایه به این کشور رفت و بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه تأکید کرد.

همچنین مقامات عربی اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر این کشور در جریان سفر خود به عربستان با مقامات سعودی در مورد آخرین تحولات کشورش و جنگ با گروه تروریستی داعش گفتگو خواهد کرد.

از سوی دیگر  امروز علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در مورد سفر حیدر العبادی به تهران گفت: "رابطه بین ایران و عراق استراتژیک و بر پایه حسن همجواری و برادری بوده ودر روزهای سخت عراق مردم ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری به کمک مردم و دولت عراق رفتند و آنها با کمک ایران توانستند با اقتدار تمامیت ارضی خود را حفظ و بردشمنان داخلی و خارجی پیروز شوند و این سفرها سفرهای صرفا دیپلماتیک نیست بلکه سفرهایی حیاتی است آن هم در این شرایط حساس."

سفر العبادی به کشورهای منطقه سه هدف مهم را به دنبال دارد:

*مبارزه با تروریسم

یکی از اصلی ترین و مهم ترین محور سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان و ایران موضوع تروریسم در منطقه و به ویژه عراق است چراکه عربستان همواره حامی گروههای تروریستی در منطقه بوده و ایران نیز داعیه مبارزه با گروههای تروریستی است لذا از آنجایی که بخش زیادی از عراق از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی شده است ، اما ادامه این مبارزه اهمیت راهبردی دارد  لذا عراق درصدد است تا خاک خود را از وجود این گروههای تروریستی پاک کند.

*تحکیم روابط راهبردی با ایران

عراق و ایران همواره روابط گسترده در زمینه های نظامی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر دارند که سفر نخست وزیر عراق به تهران، موجب تحکیم روابط میان دو کشور خواهد شد چراکه تهران در طول این سالها در واقع بخشی از راهبرد عراق در منطقه بوده است.

*همگرایی منطقه ای

اما محور دیگری که به‌نظر می‌رسد در دستور کار حیدرالعبادی در سفر به عربستان و سپس ایران قرار گرفته است، تلاش این کشور در میانجیگری برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور است تا از این طریق بتوان به همگرایی منطقه ای رسید، ایران و عربستان همواره بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف نظر و دیدگاه دارند و عراق به دنبال میانجیگری میان دو کشور است.

 *موضع واشنگتن در نزدیکی عربستان و عراق

مقامات ارشد دولت ترامپ می گویند که آنها مقابله با نفوذ بیش از حد ایران در عراق را جزء اصلی استراتژی در جهت عراقی قدرتمند می دانند.

هربرت ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ می گوید: "کاری که دوست داریم انجام دهیم این است که به عراقی ها کمک کنیم داعش را از بین ببرند و دیگر به این گروه اجازه بازگشت ندهند ".

 مک مستر مدعی شد: «امریکا علاقه شدیدی به قدرتمند بودن کشور عراق دارد. دیگر کشورها به طور خاص ایران، که در داخل عراق مشغول عملیات هستند و کشور عراق را تخریب می کنند، در تلاش برای حفظ عراق به صورت کشوری همیشه ضعیف هستند و در این کشور کاری را انجام می دهند که می توان آن را مدل حزب الله نامید. به طوریکه شما دولت ضعیفی دارید، دولتی که عمدا تضعیف شده و ... متکی به ایران است.»

 تقویت روابط عراق با رقیب تراز اول منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی، راهی است که واشنگتن و متحدان غربی در تلاش برای خنثی سازی قدرت ایران و تشویق به جدایی عراق از ایران بکار می گیرند. این روابط نوظهور، در یک سری از ملاقات ها، دیدارها و اقدامات چند ماه گذشته توسط سیاست مداران شیعه عراقی از جمله مقتدی التصدر مشهود است. بعلاوه، سفر نخست وزیر عراق حیدر العبادی به جدّه، عربستان سعودی، در ماه ژوئن گذشته؛ سخنرانی در ماه آگوست در زمینه برنامه هایی که برای اولین بار از سال 1990، در تاریخ 18 اکتبر، موجب بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر در مرز عربستان-عراق می شود.

 یک منبع دیپلماتیک به المانیتور گفت: آغاز ایجاد روابط بین عراق و عربستان توسط مک گرک صورت گرفت و در 18 ماه گذشته، خود او و معاون پیشین وزیر امور خارجه در روابط خاور نزدیک، استوارت جونز با برگزاری جلساتی در پایتخت هر دو کشور آن را اجرایی کردند و پس از آن، تهیه نقشه راه برای پیشرفت در این روابط صورت گرفت. این منبع گفت: مرحله اصلی- که توسط تیرلسون در اولین هفته های حضورش در دولت انجام شد- این بود که الجبیر در فوریه گذشته به بغداد سفر کرد. این سفر پیشرفتی بود که نتایج آن عبارتند از: سفر العبادی یه جدّه، بازگشایی مرز، پروازهای مستقیم و مراسم افتتاحیه کمیته مشترک .

 هیثر ناورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در روز پنج شنبه اعلام کرد: "ما روابط بین عراق و عربستان را روابط خوبی می دانیم که میزان آن رو به افزایش است. ما دولت های مختلفی را در منطقه دیده ایم که در مورد خواسته شان برای مشارکت در بازسازی برخی از این کشورها، عراق و سوریه، سخن می گویند. ما قطعا از عراق حمایت می کنیم و پذیرای برخی از آن کشورها برای ایفای نقش در بازسازی کشور هستیم. بنابراین، حدس من این است که می توان گفت وقتی حرف از تلاش برای خنثی سازی ایران است، زوایای دیگری هم وجود دارند که قطعا می توانیم روی آن کار کنیم.

 دیپلماتی اروپایی در 20 اکتبر گفت: استراتژی دیپلماتیک در تلاش برای مقابله با رفتار ایرانیان در ایجاد بی ثباتی در منطقه عبارتست از تلاش برای تلفیق مجدد عراق در دنیای عرب. در این زمینه از جانب عربستان، پیشرفت هایی صورت گرفته است.

در همین راستا نیز خبرنگار الف، به سراغ یکی از کارشناسان مسایل منطقه رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که بدین شرح است:

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد سفر العبادی به کشورهای منطقه اظهار داشت:  این دومین سفر حیدرالعبادی به عربستان و ایران است که حکایت از برخی ار تغییرات سیاسی، میدانی عراق دارد. العبادی در طول یکسال گذشته تلاش کرد روابط خود با ایران و عربستان را بهبود ببخشد و همگرایی منطقه ای را بهبود ببخشد تا بحران ها در منطقه پایان یابد.

وی تصریح کرد: موضع گیری های اخیر ولیعد عربستان تمام تلاش‌ها را برای همگرایی منطقه ای ناکام گذاشت لذا العبادی در تلاش است تا با سفر به عربستان و رایزنی با مقامات آل سعود همگرایی را افزایش داده و از کاهش تنش میان کشورها بکاهد چراکه عربستان هم در مورد مسایل منطقه به خصوص اقلیم کردستان مواضع دوگانه‌ای دارد و از همه پرسی کردستان حمایت می کند و تنها به صورت رسانه ای این موضوع را محکوم می کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه ادامه داد: عربستان درصدد است تا خطرات را عراق دور کند و امیدوار است با این سفر منطقه ای بتواند شرایط جدیدی را که در عراق به وجود آورده کنترل و هدایت کند چراکه در حال حاضر عراق توانسته تا حدودی گروههای تروریستی را از خاک خود بیرون کند و بر بسیاری از مناطقی که در سیطره داعش بود تسلط پیدا کند.

 هانی زاده خاطرنشان کرد: العبادی همواره درصدد است تا با یک همکاری منطقه ای وضعیت خوبی را در منطقه ایجاد کند و دیدگاههای تهران و ریاض را به یکدیگر نزدیک تر کرده و در واقع به نوعی پادرمیانی کند، لذا این سفر به منظور تشریح وضعیت عراق و همگرایی منطقه ای است.

وی  همچنین در پایان در مورد اقدامات پیشمرگه های کرد در عراق اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای پیشمرگه کرکوک را تخلیه کردند ولی به نظر میرسد درصدد ایجاد ناامنی برای عراق و آینده اش هستند و به عملیاتی علیه بغداد دست بزنند. یکی دیگر از محورهای رایزنی العبادی با تهران، در خصوص این موضوع و کنترل این نیروها خواهد بود.

 

نظر شما