شناسهٔ خبر: 22069418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پرحادثه ترین جاده کشور برای فصل سرما آماده می شود

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کوهستانی است که در محاصره رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و بواسطه شرایط اقلیمی، دارای یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /جاده‌های این استان بیشتر بین رشته کوه‌ها و دره‌ها محصور شده و با پستی و بلندی‌های بسیاری که دارد، فاصله بین شهرها و روستاهای آن زیاد است، از این‌رو جابه‌جایی کالا و رفت و آمد به این استان به زمان زیادی نیاز دارد. ازطرفی، آب وهوای چهارمحال و بختیاری به گونه‌ای است که درفصول پاییز و زمستان بارش شدید برف و بوران و کولاک در بسیاری از مناطق آن، امکان امداد‌رسانی زمینی را کاهش می‌دهد و بسته شدن جاده‌ها بخصوص مسیر روستاهای شهرستان کوهرنگ تردد را برای حرکت آمبولانس وامدادگران، کند می‌کند. گردنه «عسل کشان» در کوهرنگ و بسیاری از روستاهای این شهرستان همین وضعیت را دارند، به طوری که با نخستین بارش برف، ارتباط آنها با دیگر شهرها قطع می‌شود و تنها راه ارتباطی از طریق هوایی است.

مسافران حتماً تجهیزات زمستانی با خود داشته باشند
«شهرام ندیمی»، معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای چهار محال و بختیاری  با یادآوری اینکه گرم شدن هوا در جنوب کشور موجب افزایش تردد در جاده‌های این استان در فصل پاییز و زمستان می‌شود، افزود: به طور معمول تردد مسافران در این فصل از آبان ماه شروع می‌شود، بنابراین از مسافران تقاضا داریم با توجه به کوهستانی بودن جاده‌های استان تجهیزات زمستانی را با خود داشته باشند تا زمان مواجهه با برف وکولاک درگردنه‌ها (حتی در این فصل) مشکلی پیش نیاید.

ندیمی تردد در جاده‌های چهارمحال و بختیاری را بالا دانست و افزود: این استان با 3 هزار و 732 کیلومتر راه در قالب بزرگراه اصلی و فرعی است و با توجه به اینکه شدت بارندگی در این استان زیاد است، از این‌رو راه‌های آن نیز به نگهداری‌های خاصی نیاز دارد. از طرفی دیگر با توجه به گردنه‌های سخت گذری که در راه‌های این استان وجود دارد، خدمات‌رسانی به مسافران از سوی راهداری با حساست بیشتری انجام می‌شود. در جاده‌های استان در فصول پاییز و زمستان 42 گروه راهداری مستقر می‌شوند البته امسال علاوه بر گروه‌های قبلی در چند نقطه دیگر از جاده‌ها مانند گردنه‌های «گوشن گلی»، محل کارون4 و انتهای گردنه «شلمزار» گروه‌های جدیدی را برای امدادرسانی به موقع مستقر می‌کنیم.

استقرار اکیپ‌های امداد درگردنه‌ها
معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری شروع مرحله اول استقرار اکیپ‌های امداد را از پایان شهریورماه اعلام کرد و گفت: تقریباً در پایان آبان ماه استقرار گروه‌ها در پایگاه‌ها تکمیل می‌شود. تاکنون 4هزارتن نمک و 20 هزار تن شن برای زمان برف و بوران درگردنه‌ها تهیه شده که این بسته‌ها به تناسب نیاز و طول حوزه استحفاظی تحت پوشش، تقسیم می‌شود. هم‌اکنون تمام نیروهای اداره کل راهداری استان هم به صورت آماده باش در پایگاه‌ها مستقر هستند، علاوه بر آنان، 320نیروی دیگر در قالب شرکت‌های مختلف و استیجاری نیز در مواقع ضروری به کارگیری می‌شوند تا کمبودها بدین طریق رفع شود. 670 نفر هم به صورت پشتیبان و 250دستگاه برف‌روب و ماشین‌آلات راهداری در نقاط برفگیر مستقر خواهند شد.

تجهیز روستاها به دستگاه بیل برف روب
ندیمی از انعقاد تفاهمنامه‌ای بین 60 دهیار و شورای روستا خبر داد و افزود: به‌دنبال این تفاهمنامه، 60 دستگاه بیل برف روب در مواقع ضروری در اختیار روستاهایی که مسیر سخت گذر دارند، قرار داده می‌شود.معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری درباره امداد‌رسانی به دهستان «موگویی» در شهرستان کوهرنگ، گفت: گردنه «عسل کشان» همیشه از پایان آبان ماه به علت برف و کولاک شدید بسته می‌شود، از این‌رو امدادرسانی در مواقع اضطراری از طریق استان‌های اصفهان و لرستان آن هم تنها با بالگرد، انجام می‌شود. بازگشایی راه‌های این دهستان از 15 فروردین ماه به بعد ممکن می‌شود زیرا تا قبل از آن به علت بارش‌های سنگین و مکرر برف مسیر مسدود است و امکان تردد وجود ندارد.

بازدید گروه‌های راهداری از مسیرهای آبرو تا قبل از شروع بارش ها
وی با اشاره به اینکه گروه‌های راهداری استان تا قبل از شروع بارش‌ها در فصل زمستان همه مسیرهای آبرو (4 هزار مسیر آبرو در استان وجود دارد) را بازدید می‌کنند و آبروهایی را که نیاز به پاکسازی جهت تخلیه رسوبات داخل پل‌ها داشته باشند انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ریزش برداری‌ها، هماهنگی با دیگرارگان‌ها درخصوص هدایت آب‌ها به مسیل‌ها، بازدید از پل‌های بزرگ، جمع‌آوری خاشاک و چوب‌های بریده شده در پشت آبروها و لکه‌گیری آسفالت‌ها نیز درحال انجام است.

ناوگان راهداری نیاز به نوسازی دارد
ندیمی با تأکید بر اینکه به علت فرسوده بودن دستگاه‌ها، ناوگان راهداری نیاز به نوسازی دارد، یادآور شد: تقویت دستگاه‌های امدادرسان و گذاشتن آمبولانس‌های کمک دار در اختیار اورژانس جاده‌ای، تقویت پلیس راه از لحاظ نیروهای انسانی و خودروهای مورد نیاز که درهر گردنه در مواقع بارندگی حضور داشته باشند، از نیازهای این اداره کل است.

آمادگی جمعیت هلال احمر در 4 فصل سال
درهمین حال، «سید احمد مرتضوی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری هم در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به این نکته که هلال احمر استان متناسب با برنامه‌ریزی‌ها همیشه در 4 فصل سال آماده امدادرسانی است، گفت: این جمعیت در ایام نوروز، طرح «امداد نوروزی» را در جاده‌ها متناسب با بارش‌های بهاری و حوادث جاده‌ای اجرا می‌کند، در تابستان، طرح امداد و نجات تابستانی جاده‌ها را به منظور پوشش ترافیکی به اجرا درمی آورد و در فصول پاییز و زمستان نیز طرح اجرای امداد و اسکان اضطراری برای مسافرانی که در برف و بوران جاده‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند را برعهده دارد.

بالگردی برای 15 روز در ماه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در استان 12 پایگاه ثابت، 7 پایگاه سیار و 3 پایگاه کوهستانی داریم، افزود: پایگاه امداد هوایی هم با یک بالگرد که 15روز در ماه در استان مستقر است، کار امداد‌رسانی را در مناطق سخت گذر به عهده دارد. 15 روز دوم هم اگر مشکلی پیش آید که نیاز به بالگرد باشد(متناسب با وسعت حادثه) از دیگر استان‌ها مثل اصفهان، خوزستان یا لرستان اعزام می‌شود.وی ابراز امیدواری کرد، امسال پایگاه امداد هوایی استان که در حال ساخت است با حمایت‌های مالی تا نوروز افتتاح شود.

مرتضوی درباره گزینش نیروهای این جمعیت برای امدادرسانی‌ها، گفت: نیروهای ما از بین داوطلبان آموزش دیده انتخاب می‌شوند و همیشه آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه حوادثی را دارند. دیگر پایگاه‌ها هم در حوادث دیگر از جمله زلزله و سیل وارد عملیات امدادی می‌شوند.وی از راه‌اندازی پایگاه موقت درشهرستان‌های «بن» و«سامان»، بخش «صمصامی» یکی از بخش‌های شهرستان کوهرنگ خبر داد که کار امداد‌رسانی را انجام می‌دهند.

کمبود اعتبار، امکانات و تجهیزات داریم
مدیـــرعامل جمعیـــت هـــلال احمر استان با تأکید بر اینکه نیاز به حمایت‌های استانی داریم، ادامه داد: با کمبود اعتبار و به‌دنبال آن با کمبود امکانات و تجهیزات مواجهیم. در پایگاه‌ها تنها 24 آمبولانس داریم که اندک است ولی خوشبختانه با تعامل خوبی که بین دستگاه‌های امدادی استان است این کمبودها مانع امدادرسانی به موقع نیروها نشده و همیشه حوادث را به نحو احسن پوشش دادند./ روزنامه ایران 
 

نظر شما