شناسهٔ خبر: 22069413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سقوط آخرین قلعه داعش و نقشه راه کردهای سوریه

آزادسازی شهر رقه، نمایانگر آخرین شکست داعش در عراق و سوریه است، زیرا آخرین قلعه‌های شهری‌اش را در سوریه و عراق از دست می‌دهد و دوباره به جنبش چریکی‌ای که پیش از این بود، باز می‌گردد و از مخفیگاه‌های بیابانی‌اش به دشمنانش می‌تازد. محاصره رقه در 6 ژوئن آغاز شد و داعش از همان لحظه تا کنون که منطقه کوچکی در میان خرابه‌های محاصره شده در دست دارد، سرسختانه جنگید و مبارزه کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /به همان اندازه که شکست خوردگان درگیر مشکلات شده‌اند، پیروزی برای پیروزمندان هم مشکلاتی به همراه داشته است. مهاجمان در رقه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) ، یک نیروی کردی-عربی، هستند اما قدرت نظامی آن از طرف یگان‌های مدافع خلق (YPG)، مبارزان متعهد، سازمان‌یافته و با تجربه سوری که به حزب کارگران کردستان (پ.‌ک.‌ک) در ترکیه مرتبط است، تأمین می‌شود. نیروهای دموکراتیک سوریه نشان داده‌اند، نیروهای زمینی فوق‌العاده‌ای هستند، اما موفقیت‌های فراوان خود را نه تنها به توانایی نظامی لامنازع خود، بلکه به قدرت نظامی ویران‌کننده ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده با استفاده از بمب‌ها، موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین مدیون هستند.

کردها همیشه در سوریه نگران این بودند که اگر زمانی ایالات متحده دیگر به آنها به عنوان متحدی ارزشمند برای مبارزه با داعش نیاز نداشته باشد، چه راهی پیش رویشان قرار دارد؟ جامعه آنها متشکل از 2.2 میلیون نفر است که تا شورش علیه رژیم سوریه در سال 2011 همیشه در حاشیه قرار داشتند و مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. ارتش سوریه در سال 2012 از قلمروی کردی کنار گذاشته شد و کردها کردستان سوریه را به وجود آوردند؛ قلمروی کوچک و محاصره شده‌ای در شمال شرق سوریه در جنوب مرز ترکیه.

در سال 2014، کردها مورد حمله داعش، که تقریباً شهر کردی کوبانی را تصرف کرده بودند، قرار گرفتند، اما پس از دخالت گسترده نیروی هوایی ایالات متحده داعش را شکست سختی دادند. پنتاگون مدتی طولانی به دنبال متحدی در خاک سوریه بود و با یگان‌های مدافع خلق آن را پیدا کرد. اتحاد میان ایالات متحده و کردها بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، اما اکنون این اتحاد می‌تواند قربانی موفقیت خود باشد.

کردها امروز در مناطق عرب اهل‌سنت فعالیت می‌کنند اما نمی‌توانند امیدوار باشند که تا ابد همانجا خواهند ماند. آنها برخی از واحدهای نیروهای دموکراتیک سوریه را در جنوب غربی فرات در ولایت دیر‌الزور، که در آنجا با ریسک روبه‌رو شدن با ارتش سوریه از سمت غرب مواجه می‌شوند، تحت فشار قرار دادند. داعش به این منطقه که نیمی از تولید نفت سوریه را تولید می‌کند بازگشته است. بنا بر گزارش‌ها، برخی از ساکنان کاخ سفید از یگان‌های مدافع خلق و قبایل سنی‌ها برای پیگیری طرح رئیس جمهوری ترامپ برای تضعیف ایران و متحدان سوری آن استفاده می‌کنند. اما چنین سیاستی چندین اشکال مهم دارد: برای پیش بردن چنین طرحی خیلی دیر شده است زیرا رئیس جمهوری بشار اسد، حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های شبه نظامی شیعه عراق به طور مؤثر در جنگ سوریه پیروز شده‌اند. متحدان عرب محلی باید بشدت نیروهای دموکراتیک سوریه را تقویت کنند تا بتواند علیه آنها مبارزه کند و از آنها استفاده کنند؛ زیرا نمایندگان امریکا ممکن است گرفتار درگیری با روسیه شوند.

اکنون فرماندهان کرد از مذاکرات با دمشق سخن می‌گویند؛ زیرا اسد تا حد زیادی اپوزیسیون عرب را شکست داده و اکنون تنها باید با اقلیت کرد برخورد کند. ترامپ هفته گذشته سخنان بسیار خصمانه‌ای علیه ایران گفت اما هیچ اشاره واضحی به این نکرد که درگیر جنگی در سوریه شده است که هیچ طرف پیروزی‌ ندارد و این بیشتر از آنچه به ایران صدمه بزند، به ایالات متحده آسیب می‌رساند.
بزرگ‌ترین تهدید علیه کردهای سوریه از سوی ترکیه تغذیه می‌شود که شبه دولت کردها را در سرتاسر مرز جنوبی خود به عنوان تهدیدی دائمی قلمداد می‌کند. بدتر اینکه، تا زمانی که روسیه و ایالات متحده در منطقه حضور داشته باشند، از دست ترکیه هیچ کاری بر نمی‌آید. اگر بخواهد اقدام نظامی محدود خود را در سوریه گسترش دهد، به پوشش هوایی نیازمند است، اما روس‌ها به ترکیه اجازه نخواهند داد که هواپیماهایش را برای پرواز در آسمان سوریه ردیف کند.

بازی شطرنج سیاسی و نظامی سوریه بسیار پیچیده است و بازیکنان زیادی دارد. رقه یکی از موارد فهرست طولانی شکست‌های داعش است که تلاش می‌کند با سختی در آن باقی بماند، اگرچه پیش از این می‌دانست که شهر سقوط خواهد کرد و آمادگی خود را برای پناه گرفتن در مناطق بی‌ثبات با پناهگاه‌ها، ذخیره‌سازی سلاح‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی بالا ببرد. همانطور که در سال‌های 2008 تا 2011 پس از آنکه ایالات متحده و متحدان عرب سنی‌اش آن را از بسیاری از مناطق عراق بیرون راندند، همین کار را انجام داد. در سوریه و عراق مسأله اصلی دیگر شکست کردها نیست بلکه مهم‌ترین مسأله به آینده کردها که در طول جنگ سرسختانه با داعش مبارزه کردند و آنها را از پای انداختند، تغییر یافته است. منبع: Independent / روزنامه ایران 

نظر شما