شناسهٔ خبر: 22069351 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طراحی، مرمت و بهسازی مظهر قناب قصبه انجام شد

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از طراحی، مرمت و بهسازی مظهر قنات قصبه گناباد و همچنین تکمیل فاز دوم پروژه برق رسانی به قنات قصبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ قنات قصبه گناباد در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و پرونده آن در ۱۳۹۳برای ثبت در میراث معنوی و ملموس بشریت به یونسکو ارسال شد و پس از رسیدگی به عنوان قنات ایرانی در یونسکو به ثبت رسید.

این قنات یکی از شاهکارهای آبی جهان بوده که از دو رشته اصلی و شش شاخه فرعی تشکیل شده‌ است. چاه اصلی این قنات در دامنه شمالی سیاه کوه و خروجی آن در محله معروف به قصبه قرار دارد. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق چاه اصلی حدود ۳۰۰ متر و میزان آب دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه‌است.

«رسول صنوبری» مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد در رابطه با فعالیت های صورت گرفته در قنات قصبه گفت: با توجه به اهمیت و ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی،  این پایگاه اقدامات مرمتی و حفاظتی را برای حفظ این اثر ارزشمند به صورت مداوم در دستور کار قرار داده است. به طوری که از ابتدای سال جاری با جذب اعتبار 350 میلیون تومان فعالیت های مرمتی متعددی را انجام دادیم.

صنوبری گفت: برای نخستین بار و با در نظر گرفتن مبلغ 300 میلیون ریال به طراحی، مرمت و بهسازی مظهر قنات قصبه پرداختیم که این امر در راستای معرفی هر چه بهتر قنات قصبه به گردشگران داخلی و خارجی انجام شد.

به گفته وی، درحال حاضر نیز مبلغ 460 میلیون ریال به طراحی، ساخت و نصب تابلوهای راهنمای اثر در داخل و بیرون شهر اختصاص یافت. این درحالی است که تکمیل فاز دوم پروژه برق رسانی به قنات قصبه از دیگر فعالیت های این پایگاه به شمار می رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از خرید و نصب انشعابات آب و فاضلاب برای سرویس های بهداشتی گردشگران خبر داد.

وی افزود: فاز یک کاوش آسیاب پایین قنات قصبه و عقد قرارداد در خصوص استحکام بخشی ورودی شماره 2 از دیگر فعالیت هایی است که این پایگاه در خصوص حفظ، مرمت و معرفی این اثر ارزشمند جهانی انجام داده است.

نظر شما