شناسهٔ خبر: 22069257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کمیته آماده‌سازی کنفرانس بازنگری NPT: تغییر در توافق هسته‌ای بر NPT تاثیرگذار است

71443

رئیس اولین نشست کمیته آماده‌سازی کنفرانس بازنگری NPT گفت: توافق هسته‌ای اهمیت بسیار زیادی برای معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای دارد، بنا بر این هر تغییری در آن می‌تواند روی معاهده نیز تاثیرگذار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، "هنک کور ون در کواسک" رئیس اولین نشست کمیته آماده‌سازی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در حاشیه کنفرانس منع اشاعه در مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک به سوالات درباره این معاهده و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پاسخ داد.

وی با تاکید بر اینکه برجام رابطه‌ای مهم با معاهده NPT دارد، گفت: هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای و بدتر شدن وضعیت آن می‌تواند روی این معاهده تاثیرگذار باشد. هر چند،‌ هنوز بسیار زود است که درباره این مساله اظهارنظر کنیم.

تنش‌ها حول محور برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ژوئیه 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، پس از آن شدت یافت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرد، دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. این کار سرنوشت توافق را به کنگره آمریکا خواهد سپرد که باید درباره بازگرداندن تحریم‌های لغو شده ایران به واسطه برجام تصمیم‌گیری کند. وضع مجدد این تحریم‌ها نقض مفاد توافق خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، توافق هسته‌ای به ایران اجازه نمی‌دهد که به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به صورت محدود ادامه دهد. از معاهده NPT اغلب به عنوان یک توافق بین‌المللی که مانع از دستیابی کشورها به تسلیحات هسته‌ای است، یاد می‌شود. علاوه بر این، هدف از این معاهده ارتقاء استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در کشورهای عضو است. اجرای موفقیت‌آمیز برجام نیز به ایران اجازه می‌دهد از حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای طبق معاهده NPT بهره ببرد.

معاهده NPT در سال 1970 با هدف جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای اجرایی شد و تاکنون به امضاء 190 کشور رسیده است. هند، اسرائیل و پاکستان آن را تصویب نکرده‌اند و کره شمالی نیز در سال 2003 از آن خارج شد.

انتهای پیام

نظر شما