شناسهٔ خبر: 22068479 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از خواسته های بی پایان آمریکا و غرب تا سرنگونی قذافی

19 اکتبر 2011 سالروز کشته شدن معمر قذافی دیکتاتور لیبی به دست انقلابیون این کشور از رویدادهای قابل تامل در تاریخ معاصر جهان به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ 19 اکتبر 2011 سالروز کشته شدن معمر قذافی دیکتاتور لیبی به دست انقلابیون این کشور از رویدادهای قابل تامل در تاریخ معاصر جهان به شمار می رود. کشور لیبی از لحاظ ژئو استراتژیک برای غرب بسیار با اهمیت است.

لیبی با داشتن 60میلیارد بشکه نفت و 1500میلیارد متر مکعب گاز ، انبار نفت آفریقا به شمار می رود و 85درصد نفت سبک و ارزان این کشور به اروپا صادر می شود. روابط لیبی با غرب با کودتای معمر قذافی و اتخاذ رویکرد ضد غربی از طرف وی وارد دوران پرچالشی می شود . 21دسامبر 1988 ، 259مسافر هواپیمای خطوط پان آمریکن بر فراز اسکاتلند در حادثه تروریستی کشته می شوند و آمریکا و انگلیس با مقصر اعلام کردن لیبی تحریم های شدیدی را علیه این کشور وضع می کنند و تنشها به اوج خود می رسد . پس از سالها کشمکش قذافی برای کاستن از فشار تحریم های اقتصادی آمریکا و متحدانش ،مسئولیت حادثه لاکربی را می پذیرد و در سپتامبر 2003 شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم های لیبی را به علت پرداخت غرامت 10میلیون دلاری لغو می کند. در همین زمان آمریکا بلافاصله تحریم های جدید و یکجانبه ای برقرار می کند و خواستار برچیده شدن برنامه هسته ای لیبی می شود . قذافی با عقب نشینی آشکاربه امید عادی سازی روابط با آمریکا ، برنامه هسته ای خود را متوقف و پروتکل الحاقی را برای بازرسی های نامحدود آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا و ذخایر اورانیوم و حتی تاسیسات حساس هسته ای این کشور را به خارج منتقل می کند.واشنگتن بار دیگر قذافی را فریب می دهد و از بین بردن کامل سلاح های شیمیایی و محدود شدن توان موشکی این کشور را شرط جدید خود برای عادی سازی روابط اعلام می کند . قذافی در اقدامات اعتماد ساز خود که 9ماه به طول می کشد علاوه بر نابودی 3600بمب شیمیایی ، موشک های استراتژیک اسکات سی و اسکات بی خود را نابود می کند .قذافی با خوشحالی آماده لغو تحریم های آمریکا و متحدانش است که مقامات آمریکایی باردیگر ساز مخالف می زنند.امریکا این بار نقض حقوق بشر و قابل اعتماد نبودن رژیم قذافی را مانع لغو تحریم ها اعلام می کند و قذافی که اکنون نه توان دفاعی و نه برنامه هسته ای و نه توان فروش نفت دارد، به دامن انگلیس پناه می برد و با لندن قرارداد امنیتی -نظامی مشترک امضا می کند. در سال 2011 همزمان با اوج گیری اعتراضات عمومی در لیبی ، آمریکا و انگلیس به بهانه حمایت از انقلابیون تاسیسات زیر بنایی و ارتش لیبی را بمباران می کنند و در نهایت سرهنگ قذافی به طرز مشکوکی کشته می شود و لیبی غرق در هرج ومرج عرصه تاخت و تاز شرکت های نفتی آمریکایی و اروپایی می شود.

نظر شما