شناسهٔ خبر: 22068158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نگاه کارشناسان به صحبت های یک مقام دولتی درباره آثار توافق هسته ای

ثبات منطقه نتیجه مقاومت است نه برجام

برخی رسانه ها دیروز از قول سیدعباس عراقچی نوشته اند که وی گفته است: برجام باعث ایجاد ثبات در منطقه شده است. او برجام را یک سند ممتاز و نمونه ای عالی برای حل بحرانهای منطقه ای و جهانی دانسته است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- برخی رسانه ها دیروز از قول سیدعباس عراقچی نوشته اند که وی گفته است: برجام باعث ایجاد ثبات در منطقه شده است. او برجام را یک سند ممتاز و نمونه ای عالی برای حل بحران های منطقه ای و جهانی دانسته است. این که دولت و مسئولان آن برجام را یکی از دستاوردهای مهم خود می دانند بر کسی پوشیده نیست و بارها طی این سال ها همه چیز را در داخل کشــور به برجام متصل کرده اند تا آنجا که رئیس جمهور حتی آب و ازدواج را هم به برجام حواله داد و گفت با این توافق این مشکلات هم حل خواهد شد اما ربط دادن ثبات منطقه غرب آسیا به این توافق یکی از تازه ترین دستاوردها محسوب می شود. گویا این منطقه پیش از آن آشــوب زده بود و اکنون ثابت یافته اســت.  

البته شاید هم منظور این مقام دولتی وضعیت امنیت ایران در میان کشورهای دچار بحران است که باید گفت این مســئله بسیار عجیب اســت که این ثبات را که حاصل مقاومت و ایســتادگی و افزایش توان داخلی اســت به برجام ربط داده شود. اگر هم منظور این است که برجام از جنگ پیشــگیری کــرد باید تأکید شــود که هیچ جنگــی در راه نبود که برجام مانع آن شود و آمریکا کشوری نیســت که با یک توافــق و مذاکره دســت از خباثت های خود بردارد.

موضوع کشــورهایی مثل ســوریه و عــراق هــم که توانســته اند بر تروریست ها غلبــه کنند یــا در یمن که ســعودی ها زمین گیــر شــده اند، نتیجــه مقاومت و ایستادگی مردم منطقه اســت که اتفاقاً برجام داشــت راه مذاکره را بــه آنها یاد می داد و اگر قرار بــود با مدل برجام جلو برویــم احتمالا الان اســد رئیس جمهور ســوریه نبود و عراق هم به دست ابوبکر بغدادی اداره می شد.

البته ذوق زدگی برخــی مقامات دولتی درخصوص برجام عجیب نیست چون به هرحال این تنهــا کاری بوده که طی این سال ها انجام داده اند و قرار بود چرخ اقتصاد را هــم با آن بچرخانند ولی گویا فعلا قرار است برجام را به موضوعاتی حواله بدهند که خیلی به آمار شــغل و تورم و اقتصاد داخلی ربط نداشته باشد و مردم دستاورد برجام را در جایی خارج از کشور جستجو کنند.

برجام یک طبل تو خالی بود

احـــد آزادیخواه، معتقـــد است: ما در داخل کشور هم دستاوردی از برجام جز روشــن شدن مکــرر هویت واقعی سیاســت آمریکایی نداشتیم اما حالا بعضی ها ثبات منطقه را هــم به این توافق متصل می کنند که در نوع خودش جالب است. وی گفت: با توجه به بدعهدی های آمریکا از بدو شــروع برجام تاکنون و دنباله روی اتحادیه اروپا از سیاست های آمریکا، نه تنها برجام هیچ گلی به ســر مملکت ما نزده بلکه دستاورد مشهودی که بتوان آنرا در مجامع بین المللی و یا در سطح منطقه ای مشــاهده کرد هم به دست نیامده است. درواقــع برجام برخلاف تبلیغاتی که برای آن شد یک طبل تو خالی است.

سخنگوی کمیســیون فرهنگی در ادامه اظهار داشــت: زمانی کــه آقای ظریف به عنوان سردار مدیریت برجام می گوید که ما هنوز پس از این همه سال نتوانستیم یک حساب بانکی در انگلیس برای جمهوری اســلامی باز بکنیم، این بدین معنی است که برجام تاثیر منطقه ای و داخلی نداشته و آنچه امروز در منطقه شــاهدیم منبعث از ایستادگی و مقاومت ملت های آزاده ای است که ذات استکبار را شناخته و مقابل آن قد علم کرده و تلاش نکرده اند با مذاکره صرف، حق خود را بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: بایســتی برای مردم روشنگری کرد که جمهوری اسلامی چه امتیازاتی را به غربی ها داد و در مقابل چه چیزی دستاورد داشته است. مردم باید متوجه شــوند که حرکت رو به رشد فناوری هسته ای را که می توانست آینده کشور و منطقه را به لحاظ امنیت و توسعه منطقه ای تضمین بکند متوقف و کند کردیم.

برجام نقض شـــده نمی تواند پیام آور ثبات منطقه ای باشد

دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در این بــاره در گفت و گو بــا قدس اظهار داشــت: زمانی که آقــای عراقچی امروز در بخشی از ســخنان خود می گوید که روح و متن برجام نقض شــده است، پس چگونه می توان مدعی شد که برجام باعث امنیت منطقه ای شده است درحالیکه از سوی غربی ها نقض توافق صورت گرفته و مانــع اجرای آن شــدند. برجام خود به نوعی مذاکره و سازش با غربی ها بود پس چگونه می توان مقاومت مردم منطقه را به آن مرتبط دانست.

علیرضا ســـلیمی در ادامه گفت: اگر در منطقه شــاهد پیروزی هــــــای نیروهای انقلابی و شکست گروه های تکفیری و تروریستی هستیم، به دلیل محور مقاومت و نیروهای انقلابی آن اســت که با قــدرت و از خود گذشتگی به مقاومت می پردازند نه اینکه بگوییم برجام ضامن ثبات و امنیت شده است زیرا برجام حتی برای کشور نیز هیچ نتیجه قابل توجهی نداشت. جدای این مســئله باید گفت که گرچه تاکنون هنوز هم منطقه شــاهد درگیری و تنش اســت اما برجامی که نقض شده نمی تواند پیام آور ثبات منطقه ای باشد. پیــروزی در جبهه مقاومــت در مناطق ســوریه، عراق و دیگر مناطق خاورمیانه به دلیل ایســتادگی و پایــداری مردم و مسئولین این کشورهاست و مردم خواهان استقلال از سلطه غربی ها هستند.  

نماینده مــردم اراک تصریح کــرد: باید دولت و دستگاه وزارت خارجه قانون اقدام متقابل در برابر رفتارهای آمریکا را به کار بگیرند و اجرایی بکننــد و دیگر مذاکره مجدد معنی ندارد. بنابراین باید به ایشــان گفت که بار دیگر کشور را در چاه مذاکره مجدد با اروپایی ها نیندازید.

نظر شما