شناسهٔ خبر: 22067411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

سطح بندی خدمات درمانی درشاهرود عادلانه است/ ضرورت اصلاح سبک زندگی

شاهرود - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه سطح بندی خدمات بهداشت و درمان در این شهرستان عادلانه و مناسب است، گفت: بسته خدمات تخصصی باید برای جمعیت انبوه تعریف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا چمن صبح یک‌شنبه در آیین تکریم و معارفه روسای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به میزبانی سالن همایش‌های پور سینای این دانشگاه بابیان اینکه سطح‌بندی خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس عدالت و اثربخشی است، ابراز داشت: الگوی قالب توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و تخصصی بر تمرکز استوار است والان این بحث مطرح است که بیمارستان زیر ۴۰۰ تخت خوابی ساخته نشود بلکه بیمارستان عظیم برای جمعیت انبوه باید ساخته شود.

وی بابیان اینکه  راه‌های دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی برای شهرهای کوچک باید به‌درستی فراهم شود، افزود: با تشخصی زودرس در محیط، مراقبت‌های اولیه بهداشتی، مراقبت‌های اساسی را می‌توانیم ارتقا دهیم و  کشورهایی که سرانه سلامت بالای چهار هزار دلار دارند می‌گویند باید بسته خدمات تخصصی را برای جمعیت عظیم تعریف کنیم.

خدمات تخصصی در مرکز درمانی شهرهای کوچک کمکی به‌سلامت مردم نمی‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه بیمارستان زیر صد تختخوابی ازنظر علمی و اقتصادی توجیه‌پذیر نیست، ابراز داشت: بیمار بستری‌شده در بیمارستان نیاز به خدمات درمانی پیشرفته دارد و اگر در بخش خدمات تخصصی خدمت ندهیم بهتر است تا اینکه خدمت ناقص ارائه دهیم.

چمن بابیان اینکه خدمات تخصصی در مرکز درمانی شهرهای کوچک کمکی به‌سلامت مردم نمی‌کند، ادامه داد: الگوی غالب این است که خدمات تخصصی به شکل مجهز و پیشرفته در بیمارستان‌های بزرگ دیده شود اما باید از سوی دیگر دسترسی مردم به این مراکز تسهیل و تسریع شود.

وی بابیان اینکه گاهی گفته می‌شود چه کسانی پاسخگوی فوت بیمار درراه انتقال به بیمارستان مجهز هستند، افزود: افرادی که در شهرها و در کنار بیمارستان‌ها براثر سکته فوت می‌کنند را چه کسی پاسخگو است و می‌دانیم که مرگ سکته قلبی در شهرهای بزرگ به‌مراتب آمار بیشتری دارد، لذا اگر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی منتقل کنیم به‌مراتب خیلی بهتر خواهد بود تا بخواهیم با شرایط ناقص بیمار را در بیمارستان‌های غیرتخصصی نگه‌داریم.

اصلاح سبک زندگی سالم تعیین‌کننده تغییر سیمای سلامت است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه اگر بهشت درمانی هم ایجاد کنیم بیمار در هر سنی که باشد به مرگ رضایت نمی‌دهد، ابراز داشت: یک‌سوم سرطان‌ها به‌شرط تشخیص زودهنگام علاج‌پذیر هستند و دوسوم مابقی درمان‌پذیر نخواهند بود لذا باید مراقبت‌های بهداشتی در محیط تقویت شود.

چمن بابیان اینکه اصل بهداشت و درمان مبتنی بر پیشگیری است و باید آن را ارتقا دهیم، تصریح کرد: اگر در بیماری‌های غیر واگیردار، حوادث و سوانح و سرطان همه شواهد مطالعاتی را نگاه کنیم اصلاح سبک زندگی سالم تعیین‌کننده تغییر سیمای سلامت است.

وی بابیان اینکه پیش‌نیاز دانش، نیروی انسانی توانمند است، اضافه کرد: در بحث‌های آموزشی و پژوهشی نگاه‌های منطقه‌ای،  فراملی و بین‌المللی است و در تکمیل پروژه‌ها باید این روند تسریع و تسهیل شود.

در این آیین از زحمات دکتر عباس موسوی تجلیل و دکتر رضا چمن به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود منصوب شد

نظر شما