شناسهٔ خبر: 22067131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

30 مهر، حماسه ای فراموش نشدنی در خاطر همدان

همدان - ایرنا - آخرین روزهای ماه مهر سال 1357 بود، هنوز حکومت شاهنشاهی سلطه گری می کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در نخستین روزهای پاییزی سال 1357 خبر هتک حرمت یک دانش آموز دختر همدانی توسط ماموران وقیح ساواک در کوی و برزن این شهر پیچید.
دانش آموزان باغیرت و مومن دیار همدان این ننگ را تاب نیاوردند و با دل هایی پر از کینه و نفرت از رژیم ظالم پهلوی هم صدا شدند و آستین همت بالا زدند تا جوابی دندان شکن به این حرکت وقیحانه بدهند.
30 مهر روز موعود بود، دسته دسته دانش آموزان مدارس نقاط مختلف شهر به هم رسیدند و مسیر راهپیمایی را به سمت خیابان شورین پیش بردند و شعار دادند تا اینکه در ادامه مسیر اقشار مختلف مردم از روحانیان و طلاب تا کسبه و بازاریان نیز به صفوف دانش آموزان پیوستند.
ماموران شاه تیراندازی کردند و درگیری بالا گرفت و چند تن در این درگیری به مقام رفیع شهادت نائل شدند؛ اما حیله روباه صفتان شاهنشاهی با همدلی مردم شهر و هم صدایی دانش آموزان این دیار به گوش همه مردم غیور ایران زمین رسید تا اینکه حماسه تاریخی 13 آبان خلق شد.
حماسه 30 مهر سال 57 تجلی اراده مردم همدان بود که با غیرت همراه شد و حماسه بزرگ را رقم زد.
حماسه 30 مهر چه زیبا فهم و ایثار دانش آموزان همدان را به تصویر کشید که نه تنها کمتر از مناسبت های ملی دیگر نیست بلکه از ارزش بالاتری برخوردار است.
نکته ظریف این حماسه نمایش میزان تاثیر گذاری قشر عظیم دانش آموزی بود که نشان داد این یاران دبستانی تا چه حد می توانند در سرنوشت کشورشان موثر بوده و خالق چه حماسه هایی باشند.
دانش آموزان امروز این مرز و بوم جا پای قدم های آن کوچک مردان بلند همت گذاشته اند و نباید این را فراموش کنند که همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نسل جوان امروز از نسل آن روز چیزی کم ندارد و می توانند حماسه های بزرگ تری را در تاریخ ثبت کنند.

*** واقعه 30 مهر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است
مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان در باره این حماسه تاریخی، گفت: واقعه 30 مهر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است که باید این مفاهیم به خوبی به دانش‌ آموزان نسل امروز منتقل شود.
محمدصالح جباری پیشنهاد کرد: فاصله زمانی 30 مهر تا 13 آبان ایام استکبارستیزی نامیده و برنامه های مختص این مناسبت دراستان اجرایی شود.
وی افزود: احساس می شود در مورد بزرگداشت حماسه 30 مهر هنوز اجماع و هم دستی لازم در میان مسئولان استان شکل نگرفته است تا این حماسه به عنوان هویت این شهر مطرح شود.

***حماسه 30 مهر الگویی برای نسل جوان امروز است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این آیین حماسه 30 مهر را الگویی برای دانش آموزان امروز دانست و گفت: دانش آموزان باید بدانند عمر خود را به چه کاری می گذرانند و در ازای عمری که صرف می کنند چه دستاوردی در این زندگی کسب می کنند.
علی آقا محمدی بیان کرد: عمر شما جوانان و نوجوانان در حال گذر است و اگر در نحوه گذران عمر خود دقت نکنید هیچ ثمره ای از زندگی خود نخواهید دید.
وی خطاب به دانش آموزان گفت: فکر نکنید شما هنوز برای انجام کارهای بزرگ کوچک هستید و نقشی در این زندگی ندارید بلکه باید بدانید شما آنقدر بزرگ هستند که مخاطب خداوند هستید و اگر امروز کاری نکنید بعدها نمی توانید ثمره ای از آن ببینید.
وی گفت: دانش آموزان فکر نکنند فرصت زیادی دارند بلکه بدانند اگر در جوانی کاری انجام ندهند در میانسالی و فصل خزان زندگی کاری از پیش نخواهند برد.
آقامحمدی تصریح کرد: ما نمی توانیم عمر خود را متوقف کنیم و عملکرد امروز ما و میزان اهمیت دادن ما به این گذران زندگی در آینده ما سرنوشت ساز است.
وی گفت: اگر نسل جوان دیروز نظام شاهنشاهی را سرنگون و در دوران دفاع مقدس از کیان این کشور دفاع کرد و کشور را به امنیت رساند، حالا نوبت نسل جوان امروز است که با بصیرت و روشنگری در مقابل تهدیدات همه جانبه دشمنان بایستد و از میهن اسلامی خود دفاع کند.
30 مهر سال 1357 دانش آموزان دبیرستان های پسرانه همدان در اعتراض به هتک حرمت به یک دانش آموز دختر همدانی توسط یکی از ماموران رژیم شاهنشاهی، با سردادن شعار، حرکت از مدارس را آغاز کردند و در ادامه مسیر اقشار مختلف مردم از روحانیون و طلاب تا کسبه و بازاریان نیز به صفوف دانش آموزان پیوستند.
1181/2087/2090
گزارش از:الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*

نظر شما