شناسهٔ خبر: 22067120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جامعه عراق حاضر به جدا شدن بخشی از سرزمین خود نیست

گروه سیاست و اقتصاد: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه عراق حاضر به جدا شدن بخشی از سرزمین خود نیست، گفت: موضع ایران در قبال تحولات کردستان عراق خوب بود و خوب هم عمل کرد و در واقع قضیه را فیصله داد

صاحب‌خبر -
احمد بخشایش اردستانی، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به تحولات اخیر کردستان عراق و حمله به کنسولگری ایران در اربیل، و با اشاره به تصرف کرکوک از سوی نیروهای دولتی و حشدالشعبی عراق، اظهارکرد: طبیعی است که کردهای اقلیم ناراحت باشند که دولت عراق بدون هیچ جنگی توانست کرکوک یعنی راه تنفسی اقلیم و منبع پمپاژ ثروت به آن را تصرف کند و دولت ایران نیز به جای کمک به اقلیم، مرزهای خود را به روی آن بست.
وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه ترکیه هم مرزهای خود را به روی اقلیم بست، ولی کردها بیشتر از دولت ایران ناراحت هستند، افزود: موضع ایران در قبال تحولات کردستان عراق خوب بود و خوب هم عمل کرد و در واقع قضیه را فیصله داد و بنابراین حمله به کنسولگری ایران در اربیل ترکش‌های همین مسئله است.
وی با اشاره به مخالفت کشورهایی نظیر ترکیه و آمریکا با طرح همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، گفت: مخالفت ترکیه با این طرح واقعی است، چون اگر این طرح عملی می‌شد، 13 ایالت این کشور نیز آمادگی داشتند تا ادعای استقلال کنند و برای دولت این کشور مشکل به وجود آورند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: آمریکا ابتدا سکوت کرد، ولی بخشی از نیروهای خود نظیر زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق خود در افغانستان را به اقلیم فرستاد تا این رفراندوم انجام شود، ولی زمانی که متوجه شد دولت عراق محکم در برابر این مسئله ایستاده و با ایران و ترکیه متحد شده است، از موضع خود عقب‌نشینی کرد. البته آمریکا اعلام کرده بود که با رفراندوم موافق است، ولی با برگزاری آن در این برهه زمانی موافق نیست.
وی اضافه کرد: رژیم اسرائیل نیز ابتدا از برگزاری رفراندوم حمایت کرد، ولی زمانی که مشاهده کرد اقلیم کردستان تنها شده و دولت عراق کرکوک را تصرف کرده است، پشتیبانی خود را از یکپارچگی عراق اعلام کرد. عربستان سعودی هم چون متوجه شد که دیگر ایجاد کردستان مستقل ممکن نیست و به همین سبب اعلام کرد که از عراق یکپارچه حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه برگزاری رفراندوم خواست تاریخی کردها بوده است، تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی برای مطرح کردن آن نبود و جامعه عراق نیز حاضر به جدا شدن بخشی از سرزمین خود نیست. 
بخشایش اردستانی خاطرنشان کرد: معتقدم برگزاری رفراندوم یکی به دلیل پیروزی بارزانی در انتخابات آینده بود و وی توانست از حس ناسیونالیسم مثبت کردها استفاده کند و به علاوه، آن را اهرم فشاری برای کسب امتیازات بیشتر از دولت مرکزی عراق قرار دهد. همچنین با توجه به اینکه دولت عراق مشغول مبارزه با داعش بود، بارزانی تصور کرد که اگر بعدا مسئله رفراندوم را مطرح کند، دولت مرکزی با نابودی داعش قدرتمندتر شده و امتیازی به اقلیم نمی‌دهد.
وی افزود: بارزانی تمایل به کسب امتیاز از دولت مرکزی داشت، ولی دولت امتیازی نداد. کشورهایی چون اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا با اقلیم موافق بودند و بارزانی نیز معتقد بود که باید با یک قدرت خارجی ارتباط داشته باشد تا مورد حمایت قرار گیرد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت مرکزی عراق رفراندوم را نپذیرفت و اعلام کرد هیچ بخشی از سرزمین عراق قابل انفکاک نیست. دولت‌های عراق، ایران و ترکیه هم پیمان شدند تا اجازه جدایی اقلیم از خاک عراق را ندهند، چرا که ثبات آنها را تحت تأثیر قرار می‌داد؛ بنابراین اقلیم را محاصره کرده و مرزهای خود را به روی آن بستند.
وی ادامه داد: زمانی که دولت عراق قصد باز پس‌گیری کرکوک را داشت، چون اکثریت کردهای این منطقه از طرفداران حزب اتحاد میهنی کردستان بوده و جلال طالبانی و فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق بودند، تمایل داشتند که رفراندوم مورد خدشه واقع شود؛ به همین دلیل کرکوک به راحتی در اختیار دولت مرکزی و حشدالشعبی قرار گرفت.
بخشایش اردستانی تصریح کرد: شکست رفراندوم نوعی خفت برای بارزانی محسوب می‌شود که در زمان نامناسبی این مسئله را مطرح کرد، ولی معتقدم محاکمه بارزانی به صلاح نیست، چون وی برای کردهای آن منطقه قهرمان ملی به شمار می‌آید.
وی بیان کرد: پیش‌بینی من این است که دو اقلیم در منطقه کردستان عراق شکل بگیرد. اقلیمی شامل اربیل و موصل به رهبری بارزانی و اقلیم دوم متشکل از حلبچه، سلیمانیه و کرکوک تحت نظر حزب اتحاد میهنی کردستان و این دو در اثر رقابت دچار فرسایش شده و ادعای استقلال نداشته باشند. 
بخشایش اردستانی با بیان اینکه کردها در چهار کشور عراق، ترکیه، سوریه و ایران مستقر هستند، گفت: بیشترین مقاومت منفی برای ایجاد کردستان مستقل و تمایل به گریز از مرکز را کردهای عراق دارند و همیشه به دنبال استقلال بوده‌اند و پس از آنها به ترتیب کردهای ترکیه، سوریه و در انتها کردهای ایران بیشترین مقاومت منفی را داشته‌اند.
وی افزود: بعد از سقوط صدام، دو مسئله برای کردها ایجاد شد، یکی اینکه میان حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی و حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی اختلاف به وجود آمد و دوم اینکه، کردها هنگام سقوط صدام احساس آزادی بیشتری کردند و زمانی که حکومت عراق شکل دموکراسی انجمنی به خود گرفت، پست نخست‌وزیری به شیعیان، ریاست مجلس به اهل‌سنت و ریاست جمهوری به کردها تعلق گرفت که جلال طالبانی از حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جمهوری عراق رسید و حزب دموکراتیک در اقلیم کردستان مستقر شد.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: موقع حمله داعش، حکومت عراق پیشنهاد داد تا پیشمرگه‌های کرد کرکوک را نیز تصرف کنند. کرکوک منبع قدرت و ثروت محسوب می‌شود و نزدیک به چهل درصد از نفت و هفتاد درصد از گاز عراق را تأمین می‌کند؛ بنابراین زمانی که اقلیم بر کرکوک مسلط شد، به لحاظ اقتصادی و سرمایه‌گذاری، رشد زیادی کرد تا اینکه بارزانی تصور کرد چون مدت زمان زیادی اداره اقلیم را در دست داشته است، اقداماتی انجام دهد تا بتواند در انتخابات بعدی پیروز شود؛ بنابراین بحث رفراندوم را مطرح کرد.

نظر شما